Citat:
În prealabil postat de leonte
Am o groaza de intrebari si cred ca la aceasta sectiune s-ar incadra cel mai bine.
1. Care este diferenta dintre Credinta si credulitate? (eu unul, am atatea variante de raspuns incat sunt total nelamurit)
2. Din cauza tulburarii mandriei si a superficialitatii duhovnicesti m-am lasat de cantat muzica psaltica, desi pot intona aproape 3 octave si cunosc foarte bine teoria. Am facut bine sau am facut rau?
3. O cladire cu o arhitectura precisa, cu o pictura dupa reguli precise, in care se aduna o turma (de oameni) ce invoca/lauda pe Facatorul veacurilor, conform unor versuri si reguli precise> este aceea mireasa lui Hristos?
Oricare 2 sau 3 oameni ce pomenesc numele Iisuse Hristoase, pot fi considerati ca "sunt adunati in numele Meu"?
4. Ce este Ortodoxia? Un set de reguli sterpe in care "nu judeca pe aproapele" devine identic cu "nu mai discerne intre bine si rau"? Un set de reguli in care regula suprema este sa nu faci ce face popa, sa faci ce spune popa?
Daca raspunsul la intrebarea 4 este DA, va rog sa ma considerati lepadat de ortodoxie.
parerea mea:
Biserica, adica turma lui Hristos, este acel loc/gloata in care omul apasat de sentimentul vinovatiei si incapacitatii de a fi stapanul propriei sale vointe (din pricina patimilor care il guverneaza) gaseste odihna si nadejde de biruinta in lupta cu pacatul. Orice alt fel de maimutareala este o idolatrie deghizata, pastorita de lupi in piei de oaie, popi mincinosi.
Din pacate turma lui Hristos, nu a fost niciodata majoritara nici in tarile romane, nici in Europa, nici in alt colt din lume. Pentru cei din secolele 3-6 era mai simplu.
Biserica se afla departe, dar stiau unde este. Astazi avem cladiri ce imita pe mireasa lui Hristos si ni se intinde capcana de a ne lepada de tot prin sminteala.
Dar sa nu lasam deznadejdea sa ne biruie! Undeva, in judetul meu, poate exista si biserica lui Hristos. Voi merge din cetate in cetate, dupa puterea mea trupeasca si fianciara, pana voi gasi o turma si un pastor care sa imi spuna : "invata-te de la noi ca suntem blanzi si smeriti cu inima" si nu: "Vezi ca Preasfintitul nostru are Duhul Sfant mostenit prin traditie, dar tu sa nu te smintesti de viciile lui!"
|
Pui întrebări grele, Leonte, și bine faci fiindcă fără să înfrunți aceste blocaje riști să te împotmolești chiar undeva la jumătatea drumului dintre credință și credulitate. Având în vedere problematica vastă pe care o subîntinde nedumeririle tale, te-aș ruga să nu consideri niciun răspuns pe care-l primești aici ca pe un capăt al înțelegerii, ci ca un început al ei, urmând ca apoi să pricepi mai multe făptuind câte ceva și asumând până la capăt condiția încomodă de credincios creștin într-un veac în care entropia a avansat până în proximitatea Sfântului Jertfelnic.
Îți propun doar niște gânduri, nu neapărat răspunsuri, care sper să-ți stimuleze căutarea proprie a adevăratelor repere pentru înaintarea ta prin deșertul acestei lumi.
1. Diferențele dintre credință și credulitate sunt multe și încurcate. Din acest nod gordian aș descâlci o opoziție importantă: credulitatea este o formă de atașament mental mecanic față de informații despre realități invizibile sau imperceptibile cu instrumentele empirice standard pe care le avem cu toții la îndemână. Am spus "mecanic", întrucât credulitatea nu este împărtășită precum credința, ci impusă oarecum ca un fel de dictat divin în fața căruia te supui sub amenințarea pușcăriei eshatologice. Credulitatea conviețuiește organic cu prostia, de la care își procură materia primă pentru cimentarea propriei substanțe în tenebrele instinctelor primare, deopotrivă refulate și sacralizate într-o mișcare contrară de tipul "sfoara fermecată" ce riscă să rupă ireversibil ființa în două. Avantajul psihologic al credulității este însă confortul: dacă totul este gata preparat și primit ca atare, drumul pare sigur și lipsit de primejdii. Talantul este bine ascuns în deșertul propriei vieți și putem toropi liniștiți într-o evlavie robotizată.
Credința, în schimb, presupune riscul și confruntarea cu ispita eșecului. Dacă îmi permiți o analogie cam neaoșă, imaginează-ți că mergi la un cazino și mizezi totul pe Dumnezeu, și nu doar tot ce ai, ci în primul rând tot ce ești inclusiv rostul existenței tale, sensul ei ultim. Această „nebunie” sfântă este credința. Cel mai palpitant, în tot acest joc a cărui miză este totul sau nimic, este faptul că nu afli degrabă dacă ai câștigat sau nu. Și în timp ce ruleta se învârte continuu, prelungind până la agonie suspansul certitudinii deznodământului, mintea ta este un câmp de luptă pentru gânduri și simțiri opuse, antagonice, ireductibile. Poți chiar să pierzi impulsul inițial, să te imaginezi falit, cu toate speranțele eșuate printre stâncile îndoielilor, sau să continui să perseverezi în nădejde. Iar dacă nu cedezi și treci cu bine proba disperării și a nesiguranței, ai șanse mari să-ți dai seama că nu ai nimic substațial ce să pierzi, în afara unei zbateri cosmice dizolvate în nonsensul vremelniciei ei, că tot ceea ce ești capătă valoare doar dacă plusezi exclusiv pe Dumnezeu. Desigur, poți să și trișezi, să fii precaut, mizând doar cu o parte din patrimoniul ființei tale. Să preacurvești în secret și cu alte perspective, urmărind cu orice preț să râmâi cu ceva, întrucât nu ești convins că ar merita să te investești chiar cu totul în Dumnezeu. În felul acesta, îți obligi credința la concubinaje nefericite cu obsesia certitudinii, a asigurărilor raționale, statistice ș.a.m.d. Dar o credință care-și pierde fecioria în felul acesta, va ajunge în final o simplă damă de companie a ego-ului, istovindu-și puterea într-o căutare zadarnică.
2. Posibil să fi făcut un lucru bun părăsind învățarea psalticii doar dacă în felul acesta ai conștientizat mai adânc cât de mult iubești această slujire frumoasă și sfântă, a psaltului bisericesc.
3. Clădirea este doar cămara de nuntă unde Mirele Hristos prăznuiește întâlnirea cu Mireasa Sa, Biserica. Să nu confundăm evenimentul cu locul unde se petrece el, chiar dacă și locul se sfințește de la harul și puterea evenimentului .
A te aduna sau spune ceva în numele lui Hristos înseamnă participare reală la autoritatea Lui, dar despre această autoritate nu avem informații că o împărtășește cu altcineva decât cu Biserica în care viază Duhul Sfânt. Dacă cineva încearcă să fac uz de această autoritate în mod abuziv, ajunge de batjocura dracilor, cum s-a petrecut cu cei șapte fii a lui Scheva din Scripturi (Faptele Apostolilor 19: 13-17)
4. Ortodoxia este un set de reguli doar pentru creduli, adică pentru tonomatele pietiste. Pentru toți ceilalți este un mod de viață orientat spre Înviere.
Celebrul proverb citat de tine, folosit tot mai des de batjocoritorii credinței, își are originea într-un verset din Evanghelia după Matei 23:3 într-un context în care se referea la farisei: „Deci toate câte vă vor zice vouă, faceți-le și păziți-le; dar după faptele lor nu faceți, că ei zic, dar nu fac.” . Pericolul fariseismului, adică a decalajului uriaș între mărturisire/învățătură și împlinirea ei în faptă/practică, amenință și afectează în permanență atât credibilitatea ortodoxiei cât și lucrarea în oameni a adevărului ei. De aceste grave consecințe ne facem vinovați, în măsuri variabile, cu toții, nu doar clerul. Probabil că doar încercând să facem ce zice popa o să ne dăm seama că noi nu suntem departe de ceea ce (ni se pare că) face el. Dacă studiem puțin modul cum funcționează sinaxa liturgică, observăm că nu doar preotul sfințește poporul, ci și poporul își transferă sfințenia în preot într-o interacțiune continuă în cursul căreia nu putem măsura cu precizie cine pe cine influențează mai mult. Prin urmare putem spune și că popa face ce face, fiindcă nici poporul nu se înghesuie întotdeauna să facă ce zice el.