[Este păcat să bei? Există păcatul beției? Chiar este dăunător?      Poate fi alcoolul un zid în relația cu Dumnezeu? Ce este alcoolismul? Ce      spune Sfânta Scriptură despre alcool? În primul rând, trebuie să facem      câteva precizări, și anume că alcoolul în sine nu este ceva necurat în fața      lui Dumnezeu. Primul cultivator al viței de vie ne este prezentat în Sfânta      Scriptură. În capitolul al 9-lea din cartea Facerii ni se spune că dreptul      Noe, după potop, a sădit vie, a băut vin și s-a îmbătat, necunoscând efectul      vinului. Dumnezeu este Creatorul viței de vie, al cerealelor și pomilor      fructiferi, din care se extrag și se fac diferitele băuturi alcoolice. În      Sfânta Scriptură se spune: „vinul veselește inima omului” (Psalmul 102;16).      De asemenea, Biblia nu condamnă consumul moderat al acestora (Deuteronom      14;26, Matei 11;19). Potrivit învățăturii din Sfânta Scriptură, mâncarea și      băutura sunt conforme cu legile morale când omul ține în ele o măsură      dreaptă și prielnică sănătății, când nu mănâncă și nu bea spre plăcerea      pântecelui, ci spre menținerea vieții. Este binecunoscuta și minunea      prefacerii apei în vin săvârșită de Mântuitorul Hristos la nunta din Cana      Galileii (Ioan 2;1-10), cat și cuvintele adresate de Sfântul Apostol Pavel      lui Timotei: „De acum nu bea numai apă, ci folosește puțin vin, pentru      stomacul tău și pentru desele tale slăbiciuni” (1Timotei 5;23). Deci      Dumnezeu condamnă nu consumul de vin, ci excesul de alcool, beția. Despre      bețivi Sfânta Scriptură spune că nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu      (Proverbe 20;1, 1 Corinteni 6;10, Efeseni 5;18). 
           Totuși trebuie să evităm      consumul de alcool dacă acesta, cu toate că este consumat în cantități mici,      este băut cu regularitate, de pildă în fiecare zi, și astfel se creează      dependență și acest obicei pune stăpânire pe noi: „Toate îmi sunt      îngăduite... dar nu mă voi lăsa biruit de ceva”, spune Sfântul Apostol Pavel      (1 Corinteni 6;12). Pe lângă toate acestea, bineînțeles că un om cu frică de      Dumnezeu nu va încerca să vadă până la ce limite poate bea și totuși să nu      se îmbete, căci el nu-și permite să se joace cu mintea și cu trupul lui, sau      dacă împrejurarea în care consumă băuturi alcoolice, (vin, bere, țuică sau      altele) ar poticni pe alții, atunci creștinul trebuie să se abțină: „Bine      este să nu mănânci carne, nici să bei vin, nici să faci ceva de care fratele      tău se poticnește, se smintește sau slăbește în credință” (Romani 14;21).  O, vai de ei, săracii, că și în Săptămâna Mare i-am văzut beț turtă      și chiar și la biserică, la Prohodul Domnului și la Înviere i-a adus dracul      cel bețiv, spre a face scârbă și tulburare creștinilor din biserică! Plânge      îngerul păzitor depărtându-se de bețiv, iar dracul se veselește căci cu      nimeni nu poate face lucrările lui cele rele mai mult decât cu cel beat. Ce      înfricoșător și demonic lucru este când, pe la orele 7 dimineața când merg      la biserică, aceasta e goală până pe la 8,30, dar cârciumile sunt pline și      ies unii din ele, pe șapte cărări! 
          Deci alcoolul, ca alte      lucruri, poate fi dăunător sau bun, depinde cum este folosit, el poate fi      folosit ca medicament, precum a grăit Sfântul Apostol Pavel către Timotei      „De acum nu bea numai apă, ci folosește puțin vin, pentru stomacul tău și      pentru desele tale slăbiciuni” (1 Timotei 5;23), sau poate fi ucigătorul      nostru. În cantitate mică este de folos alcoolul, mai ales vinul, după cum      am văzut, dar în cantitate mare este dăunător. Aceasta este asemenea      oricărui medicament: luat în cantitate mică, are efect tămăduitor, dar în      cantitate mare poate chiar să ucidă (a se vedea capitolul „Alcoolismul din      punctul de vedere al medicinei” din acest articol). Însă alcoolul îl poate      face pe om, neom, ducându-l la îmbolnăvirea sistemului nervos, distrugerea      celulei nervoase, tulburări psihice și fizice, distrugerea ficatului, el mai      aduce dezechilibru, confuzie, pierderea controlului, depresie și un respect      de sine scăzut, depersonalizare sau deformarea personalității, maturizare      frânată, vinovăție și rușine, regrete, izolare și disperare, afectându-l pe      om în întregime, adică din punct de vedere spiritual, psihic, afectiv și      fizic; de aceea Sfânta Scriptură descrie în Pildele lui Solomon efectele      beției când spune: ,,Pentru cine sunt suspinele, pentru cine văicărelile,      pentru cine gâlcevile, pentru cine plânsetele, pentru cine rănile fără      pricină, pentru cine ochii întristați? Pentru cei ce zăbovesc pe lângă vin,      pentru cei ce vin să guste băuturi cu mirodenii. Nu te uita la vin cum este      el de roșu, cum scânteiază în cupă și cum alunecă pe gât, căci la urmă el ca      un șarpe mușcă și ca o viperă împroașcă venin. Dacă ochii tăi vor privi la      femei străine și gura ta va grăi lucruri meșteșugite, vei fi ca unul care      stă culcat în mijlocul mării, ca unul care a adormit pe vârful unui catarg.”      (Pildele lui Solomon 23;29-35). Observăm din acest text că beția mușcă ca un      șarpe, dar ea nu-l afectează doar pe bețiv sau pe alcoolic, ci și pe cei din      jurul lui. Căci câte familii nu s-au destrămat din cauza alcoolului? Câtă      violență și crime din cauza lui? Câte accidente rutiere s-au întâmplat din      cauza lui? Câți nu au sărăcit și au pierdut chiar și casele din pricina      alcoolului? Aceste vremuri pe care le trăim, prin mass-media, ne prezintă realitatea cea hidoasă a alcoolismului.      Înaintea multor păcate mari ca:      uciderea, desfrânarea, bătaia, tâlhăria, cearta, este prezent abuzul de      alcool, este prezent unul din cele 7 păcate de moarte, lăcomia la consumul      de alcool. De aceea Sfântul Apostol Pavel zice: „Nu va amăgiți: nici      desfrânații,... nici adulterii, nici malahienii, nici sodomiții, nici furii,      nici lacomii, nici bețivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor      moșteni împărăția lui Dumnezeu.” (1 Corinteni 6;10). 
          Bețivul face din patima sa      scopul vieții lui. Nu mai trăiește ca să împlinească scopul vieții lui pe      pământ care este mântuirea sufletului, ci devine precum în acea pildă, care      spune că bețivul este întâi ca leul, apoi după ce mai bea, ca maimuța, apoi      ca porcul! așa se face că această patimă, acest înfricoșător păcat, ne aduce      în starea de vrăjmășie cu Dumnezeu, deoarece El este sfânt și ne cheamă și      pe noi să fim părtași la sfințenia Sa; de aceea primim îndemnul: ,,fiți și      voi înșivă sfinți în toată petrecerea vieții, căci scris este: Fiți sfinți,      pentru că Eu sunt Sfânt” (1 Petru 1;15-16). Iar a fi sfinți înseamnă a fi      curați din punct de vedere spiritual și fizic și a trăi o viață după      poruncile lui Dumnezeu, și nu ca robi ai unor patimi. Astfel, beția este un      păcat, care ne desparte de Dumnezeu, Care este izvorul sfințeniei, căci      prima poruncă din Sfânta Scriptură este: ,,Să iubești pe Domnul Dumnezeul      tău, cu toata inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău. Aceasta      este cea dintâi și cea mai mare poruncă.” (Matei 22;37-38). Dar cum poate      cineva să-L iubească și să-L slujească pe Dumnezeu cu „tot cugetul”, când      alcoolul are efect direct asupra minții, făcându-l pe om să nu mai aibă      control?! Nu degeaba Biblia spune în cartea proorocului Osea următoarele:      ,,Desfrânarea, vinul și mustul dau curaj inimii” (Osea 4;11). Astfel      capacitatea de a judeca, de a chibzui, de a avea stăpânire de sine și alte      funcții importante sunt afectate serios. De aceea, întreabă-te în mod      serios: Oare dorești să faci din beție un zid între tine și Dumnezeu?      Dorești să fi la nesfârșit rob acestei patimi? Nu uita că acest stăpân,      alcoolul, este foarte crud, deoarece te duce la o ruinare a sănătății      fizice, conducând la diferite boli. Vrei să te supui acestui stăpân      distrugător, sau unui Stăpân iubitor de oameni? Nu uita că Dumnezeu este      iubire (1 Ioan 4;8) și dorește ceea ce este cel mai bine pentru tine,      dorește fericirea ta (Isaia 48;17-18), nu vrea moartea păcătosului, ci      „voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să      vină”(1 Timotei 2;4). 
          Beția      face fricos pe cel viteaz, desfrânat pe cel înfrânat, ucide chibzuința și      orbește mintea. Cu adevărat bețivului i se pot aplica cuvintele Psalmistului      David: „Omul în cinste fiind n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor fără      de minte și s-a asemănat lor.” (Psalmul 48;21). Băutura distruge trupul.      Față de trupurile noastre avem datoria de ale îngriji: „Căci nimeni vreodată      nu și-a urât trupul său, ci fiecare îl hrănește și îl încălzește” (Efeseni      5;29) pentru că este „templu al Duhului Sfânt” (1 Corinteni 6;19), spune      Sfântul Apostol Pavel. Ce poruncă iubitoare! De asemenea, când Creatorul i-a      creat pe oameni, i-a „încununat cu slavă și cinste” (Psalmul 8;5). Oare nu      este timpul să aduci cinstea, slavă și sfințenia în viața ta, având o viața      echilibrată, fără păcatele mari care se numesc patimi sau vicii? Nu e timpul      să împlinești cuvântul Sfântului Apostol Pavel: „Slăviți, dar, pe Dumnezeu      în trupul vostru și în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu” (1      Corinteni 6;20)?
          Am scris până aici despre      această patimă și voi continua, deși îmi dau seama că e că și cum aș fi      scris pentru niște orbi.Cam în stadiul acesta se află alcoolicii. Dacă cel care se îmbată  înnebunește, chiorăște și surzește, ce folos să-i mai dai sfaturi?