Citat:
În prealabil postat de Miha-anca
Ce sa intelegem de aici: ca nu trebuie sa credem in infailibilitatea Noului Testament? Sau sa credem numai in infailibilitatea Noului Testament?
|
Acuma fiecare e liber să considere ce și cum dorește. Însă orice pretenție de infailibilitate apare pe fondul unei slăbiri a credinței adevărate , în momentul când avem nevoie de tot mai multe certitudini exterioare și dovezi obiective pentru a ne apropia de Domnul. Noi credem că Scripturile sunt sfinte pentru că ele sunt mărturii ale lucrării Duhului Sfânt în Biserică prin oameni concreți, care au trăit într-un anumit mediu cultural, social, mentalitar etc. Asta nu înseamnă desconsiderare și "relativizare", ci o cercetare care intră sub incidența discernământului sprijinit de duhovnic, frați de credință, oameni sfinți și luminați, nicidecum de unii singuri și de capul nostru. Eliberarea Sfintelor Scripturi de artificiul teoretic al infailibilității ne ține departe de primejdia idolatrizării literei, a autoritarismului orb, impersonal și încremenit în sine însuși, deschizând perspectiva lecturii modelatoare prin interacțunea liberă cu textul și foloasele acesteia în gândire și făptuire.
Însuși Sfântul Ioan Hrisostom, într-una din omiliile sale la Ioan, ne oferă cheie de lectură a Sfintelor Scripturi:
"Să nu cercetăm numai aceasta , ci și tot ceea ce urmează și pentru cine s-a zis și de către cine, de ce, când și cum anume. Că nu e de ajuns a spune că stă scris în Scripturi, nici a rupe și sfâșia trupul de Dumnezeu insuflatelor Scripturi, și a trage de ele cu forța luându-le goale și lipsite de legătura lor; căci așa au intrat în viața noastră multe învățături stricate, diavolul convingându-i pe cei indolenți să proclame disparat texte din Scripturi și să întunece adevărul lor fie adăugând fie scoțând înțelesuri din ele."
Iar într-o altă Omilie la Corinteni, același Sfânt Ioan Hrisostom ne indică și modul desăvârșit de interacțiune cu Sfintele Scripturi:
"Toți câți au avut zel pentru învățătura din Noul Testament au ajuns în jurul lui Dumnezeu nu de frică și pedepse, nici de amenințare ci dintr-o iubire dumnezeiască și dintr-o afecțiune înflăcărată. Căci nici n-aveau nevoie de ordine, porunci și legi ca să aleagă virtutea și să fugă de rău, ci, ca niște copii de neam bun și liberi care-și cunosc demnitatea, s-au pus în mișcare de la sine spre virtute fără vreo teamă și pedeapsă".