Citat:
	
	
		
			
				
					În prealabil postat de  Eugen7
					 
				 
				"cum remarcau V. Lossky si Dumitru Popescu, "cosmologia Parintilor greci reproduce cu necesitate imaginea universului potrivit stiintei din epoca lor. Dar acesta nu depreciaza propriu-zis fondul teologic al comentariilor cu privire la istorisirea biblica a creatiei. Teologia n-a intrat niciodata la invoiala cu filozofia in vreo incercare de sinteza doctrinara. Neavand vreo preferinta filozofica, Biserica se va sluji totdeauna cu multa libertate de filozofie si de stiinta, in scop apologetic, dar ea nu va avea niciodata de aparat adevaruri relative si schimbatoare, asa cum apara adevarul neschimbator al dogmelor sale. De aceea, invataturile cosmologice vechi si moderne nu vor afecta deloc adevarul fundamental descoperit Bisericii. Teologia se impaca foarte bine cu orice teorie stiintifica despre univers, cu conditia ca aceasta din urma sa nu-si depaseasca limitele si sa nu incerce sa nege ceea ce se afla in afara campului sau vizual." " 
http://www.crestinortodox.ro/sanatat...oma-72701.html
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. Amin.  
			
		 | 
	
	
 "Dumnezu  Cel Unul in Fiinta si intreit in Persoane, Si-a facut cunoscut  ratiunile Sale din iubire, prin aducerea la existenta a lumii nevazute  si vazute. Ratiunile tuturor celor create arata "frumusetea  intelepciunii care este cunostinta activa sau activitatea inteleapta,  amandoua avand ca temei Ratiunea dumnezeiestii Providente si Judecati,  Care Se implineste prin ele". Dumnezeu este considerat in gandirea Sfantul Maxim Marturisitorul  ca fiind Ratiunea Suprema, 
Care face ca "lumea inteligibila sa  lica*reasca tainic in ea sensibila prin chipuri, si invata ca sa o  intelegem pe cea sensibila ca aflandu-se in cea inteligibila prin  ratiuni". 
  prin con*templarea ratiunilor lumii inconjuratoare, Omulpoate sa ajunga la  intelegerea faptului ca fiecare lucru sau fiinta din natura creata are  un singur Izvor, pe Dumnezeu Cel in Treime, Care a pus in fiecare o  ratiune a existentei. In acest sens, "cel ce intelege lumea vazuta,  contempla pe cea inteligibila. El intelege lumea sensibila prin cea  inteligibila, transferand prin ratiuni sim*tirea (continutul simtirii)  in minte, si pe cea inteligibila prin cea sensibila, impletind mintea cu  simtirea in vreme ce contempla figurile". Cand vor*bim despre Ratiunea  Suprema sau despre "Dumnezeu Cuvantul"  (Ioan 1,1), ne gandim la Fiul lui Dumnezeu, Care este in Sine Ratiunea  sau Cuvantul Suprem, Ratiunea Unica si Complexa, Creatoare si  Atotputernica. Aceasta Ratiune mai presus de fire, are Puterea de a  indrepta si de a conduce lumea din punct de vedere spiritual, spre  comuniunea cu Dumnezeu Cel Unic in Fiinta si intreit in Persoane.
Omul constient si liber ca "subiect al cunoasterii", are de la Dumnezeu Harul ca lumina dumnezeiasca, care il face sa inteleaga lucrarea suprafireasca a Ratiunii dumnezeiesti.  Intrucat lucrurile lumii nu-i pot da acestuia o cunoastere directa a  lui Dumnezeu, a fost necesara "actiunea supranaturala a lui Dumnezeu  prin care Se descopera omului, comunicandu-i adevarurile necesare pentru  mantuire". Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu ca "Lumina Spirituala si ca intelepciune Neapropiata", ca Izvor al adevarului, "da marturie despre sine,  Se atesta pe Sine insusi, are Puterea de a Se descoperi El insusi, de  la El insusi si prin El insusi", fiind mai presus de toate cele vazute si nevazute. Este vorba despre descoperirea Sa ca Dumnezeu, Care este in Sine, Adevarul Absolut."
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...lor-88101.html