View Single Post
  #478  
Vechi 02.10.2012, 10:48:37
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

"Arhiepiscopia Ortodoxa Romana a Germaniei, Austriei si Luxemburgului":
Teoria evoluției și creștinismul. Sunt ele incompatibile? (Călin Emilian Cira)
Revista Tabor, anul V, nr. 8, noiembrie 2011, pg. 34-38
http://cbrom.de/ro/spiritualitate/ar...-incompatibile

"Relația dintre teoria evoluției și teologie cunoaște mai multe dimensiuni.
Astfel există poziții contrare față de teoria evoluției care provin în general din zona fundamentalismului literalist neoprotestant. Teoria evoluției de asemenea este folosită în mod ideologizat contra religiei de către fundamentalimul ateu.


O altă dimensiune este aceea care susține că între aceste două domenii nu există nici o legătură în cadrul evoluționismului agnostic.

Ultima perspectivă (creationista), a evoluționismului teist (creationist), consideră însă că poate exista un dialog fructuos între biologia modernă și teologie. Această viziune nu vorbește de conflict sau de indiferență ci de îmbogățire reciprocă. Astfel din punct de vedere teologic avem de a face cu un Dumnezeu smerit care respectă și ghidează în mod discret evoluția lumii.O astfel de viziune poate fi susținută pe baza descoperirile științifice deoarece avem de a face cu un univers inteligibil și care permite apariția vieții:
[…],, știința modernă a demonstrat că Natura este ordonată, complexă, ușor de exprimat în limbaj matematic și inteligibilă <<până în cele mai mici particule>>, atât cât o pot discerne instrumentele și tehnicile noastre. În locul <<atomilor>> noționali, absolut simpli, am descoperit o <<grădină zoologică a particulelor>> extraordinar de complexă, frumoasă și supusă rigorilor matematice din Modelul Standard al fizicii, plutind la limita existenței și inteligibilității (așa cum Aristotel a prezis acum mult timp în doctrina sa privind materia primară). Iar această ordine, complexitate și inteligibilitate se manifestă și la nivel macroscopic.

Observăm că există o ierarhie teleologică și un lanț de emergență pornind de la fizica cuantică, care dă naștere chimiei simple, care la rândul ei permite existența proprietăților aproape miraculoase ale carbonului și biochimiei, ce furnizează mai departe bazele materiale pentru apariția vieții, cu propria ierarhie ontologică a existenței metabolice (plante), sensibile (animale) și raționale (ființe umane).


Dincolo de ordine și inteligibilitate, trăsături uluitoare și constante, dincolo de cunoștințele noastre care cresc în fiecare zi, pe măsură ce știința își lărgește aria de activitate, acum știm mai multe și despre acordarea fină și precisă a legilor fizice și constantelor care fac posibil un univers-suport al vieții.”

"Deși teoria evoluției este foarte bine argumentată și acceptată de biologie, paleontologie, antropologie fizică, arheologie, din afara științelor naturii au apărut diverse reacții față de aceasta, pornind de la negarea ei (de exemplu creaționismul științific literalist) până la ideologizarea acesteia (de exemplu evoluționismul ateu).[2] Astfel de viziuni provin fie din cadrul fundamentalismului religios– în special de sorginte neoprotestantă –fie din zona ateismului militant care ideologizează teoria evoluției în scopul promovării ateismului.

De asemenea unii consideră că între știință și credință –implicit între teoria evoluției și teologie–nu se poate stabili nicio relație (evoluționismul agnostic ).

O ULTIMĂ PERSPECTIVĂ (CREATIONISTA) (EVOLUȚIONISMUL TEIST) SUSȚINE ÎNSĂ UN DIALOG FRUCTUOS ÎNTRE BIOLOGIE ȘI CREDINȚĂ CARE SE CARACTERIZEAZĂ PRIN ACCEPTAREA DATELOR ȘTIINȚIFICE, ACESTEA FIIND TRECUTE PRINTR-O GRILĂ DE INTERPRETARE TEOLOGICĂ.

ESTE UN LUCRU IMPORTANT DE MENȚIONAT CĂ ÎN ACEST MOD TEOLOGIA NU INTERVINE ÎN ȘTIINȚĂ CI DOAR INTERPRETEAZĂ DESCOPERIRILE ACESTEIA.


[2]Pentru o prezentare a diverselor atitudini față de teoria evoluției vezi Eugenie C. Scott, Evolution vs. Creationism: An Introduction, Ed. GreenwordPress, Westport, 2004, pp.58-67.
[13] Francisco J. Ayala, Darul lui Darwin către știință și religie, traducere din limba engleză Doina Rogoti, Ed. CurteaVeche, București,2008,p.121.
[14] Ibidem,p.122.
[15] Ibidem,p.126.
[16] Denis Alexander,Creație sau evoluție. Trebuiesă alegem?,traducere din limba engleză de Ramona Neacșa-Lupu și Viorel Zaicu, Ed.Curtea Veche,București, 2010, p.265.
[17] Ibidem.
[18] Ibidem,p.266.
[19] vezi ibidem, pp.265.
[20] Alexandros Kalomiros, Sfatul cel veșnic. Câtevagânduri privitoare la înțelegerea biblică și patristică a crației lumii și a omului,în Ioan Ică, Alexandros Kalomiros, Andrei Kuraev, Doru Costache, Sfinții Părinți despre originile și destinul cosmosului și omului, Ed. Deisis,Sibiu,2003,p.112."
http://cbrom.de/ro/spiritualitate/ar...-incompatibile
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";

Last edited by Eugen7; 02.10.2012 at 13:13:50.