Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Este Dumnezeu impotriva acestei placeri, atat timp cat ea are loc intre doua persoane unite in fata Sfantului Altar?
|
Dar nici nu e binecuvântat dezmățul sau evitarea voită de a avea copii. "Și a binecuvântat Dumnezeu pe Noe și pe fiii lui și le-a zis: "Nașteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l stăpâniți!" (Geneză 9, 1)
Când este evitată concepția copilului, este nepermisă și rușinoasă chiar împreunarea cu soția legitimă. -
Sfântul Augustin
Sf. Ioan Gura de Aur spune că se poate întâmpla și
desfrânare între soți atunci când soții nu au ca scop împlinirea iubirii și nașterea de prunci, ci se urmează instincul carnal, adică provocarea sexuală, sau consumarea plăcerii.
Din scrierile patristice aflăm că imboldul trupesc a fost lăsat de Ziditorul spre
nașterea de prunci,
căci judecata dreaptă cu privire la împreunare trebuie să vadă scopul ei în nașterea de prunci. Deci cel ce urmărește plăcerea greșește în judecată, socotind ceea ce nu e bine, ca bine. Așadar, unul ca acesta face rea întrebuințare (abuzează) de femeie, împreunându-se cu ea. -
Sfântul Maxim Mărturisitorul
În același duh filocalic, Sfântul Ioan Casian menționează: De fapt îmboldirea trupului a fost lăsată de Ziditorul spre nașterea de prunci și spre continuarea neamului omenesc prin coborâre unii de la alții, nu spre curvie [...] Prin urmare, nu firea în sine e păcătoasă, chiar dacă o folosim noi rău. Sau vom învinovăți pe Ziditor? Oare cel ce a dat fierul spre o întrebuințare necesară și folositoare e vinovat dacă cel ce l-a primit îl folosește pentru ucidere? -
Sfântul Ioan Casian
Desfrânarea este un păcat animalic, căci urmează pornirile unei patimi ce domină în animale. Am putea spune că desfrânatul întrece pe animale prin exces și perversiune, exagerări necunoscute acestora, întrucât ele urmează instinctului nepervertit. Până și împreunarea lor trupească (a animalelor sălbatice — n.n.) urmează legile firii și are loc numai în scop de procreare, iar nu pentru desfrâu. -
Atenagora Atenianul
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Daca omul nu face din asta un mod de "dezmat" sau exces de zel, si daca e constient de pacatul sau si se roaga sa-i inteleaga Dumnezeu sufletul si sa-l ierte, eu nu cred ca se pune problema nemantuirii, mai ales daca se spovedeste regulat.
|
De acord te spovedești, dar căința constă și în a nu mai face păcatul, adică dacă ești conștient de păcat, nu-l mai fă sau străduiește-te să nu mai cazi. Ține și de voința noastră...
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Probabil de aici si ideea de "toleranta" din partea duhovnicilor, care si ei sunt tot oameni. In plus mai exista si cazuri prin care protectia este obligatorie: din anumite motive, femeia nu are voie sa mai aiba copii fiindca este in pericol de moarte; unul dintre parteneri are virusul unei hepatite sau a altei boli la care este imun, dar il poate transmite, etc, etc. Sa inteleg ca in aceste cazuri, se impacheteaza "sculele" si se pun in pod?
|
Cam da. Care este rostul împreunării, dacă soția este în pericol în cazul în care ar răâne însărcinată? Cu atât mai mult recurgi la abstinență. Suntem un "trup" numai la bine? Si la rău suntem două? Păi dacă jumătatea e bolnavă, cel sănătos frumos ar fi să rabde, să fie un "trup" și la greu, la boală, nu numai la bine.
Părintele Arsenie Boca le vorbește și duhovnicilor. Dacă ești atent părintele Arsenie nu se abate de la cele ce au spus unii Sfinți (am postat mai sus).
"În zilele acestea mai de pe urmă, când și nouă ni se pare „că de acum vremea s-a scurtat”, cercetând firea durerilor, am aflat desfrânarea încleștându-i pe oameni și lucrându-le de zor dărâmarea în întindere și în adâncime. Iar pe de altă parte preoții vremurilor noastre n-au mai urmarit-o ca păcat și ca atare să o măture afară din Taina lui Dumnezeu, adica din căsătoria creștină. Așa se face ca,
„lipsind preotului conoștința legii și bătrânului sfatul”,
oamenii orbecăie în mulțimea neștiinței și a lipsei de sfat, care s-a întins ca o noapte de osândă peste bieții oameni, care
dorm liniștiți somnul de primejdie, de bună credință că aceea (desfrânarea dintre soți) nu-i păcat".
Voluptatea este egoistă, prin urmare este păcat. Sexualitatea în familie nu trebuie a fi folosită pentru a procura plăcerea, pentru că aceasta din urmă nu trebuie văzută ca scop, ci ca mijloc în împreunarea trupească.
Este condamnabilă împreunarea pentru plăcere,
nu cea pentru procreație. Nu faptul în sine, ci abaterea de la rânduiala lui constituie o rușine, faptul fiind chiar binecuvântat de Dumnezeu: "Creșteți și vă înmulțiți, fiind blestemată ieșirea din rosturile lui în adultere, ticăloșii, lupanare. -
Tertulian