View Single Post
  #76  
Vechi 24.09.2012, 20:52:16
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Urmaresc discutiile si sunt destul de mirat de modul prezent, contemporan , modern chiar, de talmacire a cartilor de cult , a traditiei sau a Evangheliei .
Ar trebui sa discut pe larg , ceea ce am si spus de la inceput , si sa arat parerile parintilor chiar si numai contemporani in legatura cu pomenirea la Sf. Liturghie , dar ar necesita mult timp si zel , ceea ce imi este imposibil .
Constat insa ca temelia credintei , in ziua de astazi, nu se mai formeaza ca si odinioara, invatindu-o conex din toate cartile ortodoxiei si nu separat doar din cele care ne plac sau din cele pe care le voim noi .
Spuneam , si acum ma repet , ca daca este sa consideram doar Psaltirea , cea cu care acum 100 de ani se faceau exorcizarile, si ar fi suficient ca sa intelegem cum trebuie sa arate un crestin care sa indrasneasca sa fie pomenit la "Slujba Slujbelor".
Pe linga Psaltire , daca studiem temeinic (si asta numai in minastire se poate face si trai desavirsit... ma refer la studiu) Sf. Traditie , parintii bisericii incepind cu acum 100 de ani si mai in urma , putem sa ne facem o imagine despre cum trebuie sa fie un crestin . Si sa nu uitam , ca invataturile parintilor rigurosi nu erau cuvinte de pus la indoiala , ci erau invataturi si cuvinte de la oameni/calugari, care cu 3 vorbe inviau mortii, tamaduiau boli grele si transformau cenusa in sare . Acestia nu erau absolventi de academii sau de doctorate , ci erau taritori absolut smeriti si umiliti , care faceau cuvintul Domnului in practica . Si de acestia sa ne indoim? sa zicem ca sunt prea rigizi , ca nu sunt abdatati noilor editii de proscomidion, ca nu sunt ecumenisti si iubitori fara rigori ai aproapelui ? Cred ca glumiti ! Adica puteti glumi, chiar fara sa stiti acesta , dar gluma voastra este acra !
Dar daca ne apucam sa discutam mult profundul exemplu al singurei oi pierdute din turma , este bine sa ne gindim la bucuria pe care o are pastorul asa cu atentioneaza unii, dar la fel de bine sa ne gindim si ca pastorul vorbeste de oile din turma sa si nu de oile d-aiurea . Daca continuam sa ne gindim , dupa acest exemplu, si la rugaciunea lui Iisus din gradina Ghetsimani, vom afla ca el are grija celor care i-au fost incredintati si nu se roaga pt. lume . Si Iisus s-a bucurat de gasirea si reintoarcerea lui Petru care se pocaise dar de Iuda care nu a facut asa ceva nici nu a mai pomenit nimeni , decit ca s-a spinzurat . Pastorul cauta acele oi care sunt din turma sa , si nu altele , pe cele care asculta de Pastor si nu pe cele care se rasvratesc ... de acelea nici nu pomeneste , sau cum spune in Ghetimani, de acele oi care i-au fost incredintate Lui... si atit !
Se stie ca prin botez intri in turma lui Hristos , dar aceasta este o conditie absolut necesara dar nu si suficienta pt. mintuire . Cine vrea sa stea rupt de Hristos dupa botez, cine vrea sa fie indiferent , sau si mai rau , cine huleste pe Dumnezeu are soarta celor mindri despre care ne spune clar Psaltirea ce soarta au .
Daca staruim sa continuam in a privi pt. cine sa ne rugam , aflam ca ne rugam, de exemplu, si pt conducatorii tarii drept credinciosi , deci nu oricare dintre ei, ca ne rugam si pt. oastea tarii , ne rugam pt. binecredinciosii si de Hristos iubitorii ostasi si nu pt cei care injura , desconsidera pe Dumnezeu sau sunt indiferenti fata de acesta !
Ne rugam pt. unitatea credintei si nu pt. unirea ei , adica pt. unitatea oilor din turma si nu pt. unirea tuturor oilor de aiurea . Pt. cele de aiurea ne rugam cind vor primi de bunavoie intrarea in turma Pastorului bun.
Luati singuri molitvele de dupa fiecare Evanghelie de la Maslu si vedeti cam cum trebuie sa fie crestinul , mai luati apoi si toate bucatile de Apostol si si de Evanghelie . Defapt luati-le in rinduiala ca molitvele au legatura desigur cu textele anterioare si le explica si le intareste .
Sau poate credeti cumva ca Maslu sta impotriva textului Proscomidiei ?

Dar mai departe de orice text al oricarei carti stim fiecare in sinea noastra , in profunzimea constiintei noastre sau de ce nu si a credintei noastre cind ea exista, ca pt. a indrasni la un lucru , oricare ar fi el , trebuie sa fi mai intii intr-un mod cit de putin special, cit de putin in orinduiala , cit de putin in deplina vointa pt aceasta . Nu poti fi un indiferent , un hulitor, un blasfemiator dar sa ai in acelasi timp prtetentia ca ... este bine ba, lasa ba , ca pe mine tot ma pomeneste biserica .... vreau-nu-vreau eu astia tot se roaga pt mine .
Ce om cu scaun si judecata dreapta la cap poate macar spera , si nu crede, la asa ceva ?

Interesanta aceasta noua interpretare a textului proscomidiei - dar si de neglijare a celorlalte carti de cult in mod evident intentionat- si de concluzie de bine !
Au nu intelegeti ca in primul rind , pina nu vrei tu , si pina nu faci macar putin din putinul cerut nu poti pretinde sa se roage cineva pt. tine ?
Iar preotul care indrasneste asa ceva , in situatia in care banuieste , stie sau el insusi propovaduieste asa ceva, ce va raspunde inaintea lui Hristos cind va fi intrebat de ce a deslegat ceea ce El insusi nu a ingaduit sa se deslege ? Banuiti ce va raspunde ? Adica, voiti sa dati uitarii ca la masa Imparatului nu poti intra decit daca ai haine potrivite ? Va aduceti singuri aminte aceasta pilda evanghelica chiar daca nu este cuprinsa si in textul proscomidiei ?

Am ajuns in ziua de astazi sa ne dam mai cumsecade decit sfintii care au infiintat canoanele sau care prin viata si invataturile lor au trasat calea de vietuire crestina .
Am ajuns in ziua de astazi sa spunem ca smerenia , citusi de putina , nu este neaparat nevoie deoarece chiar daca vreau sau nu sa cred sau chiar daca vreau sa fac citeva porunci sau nu , tot este un parinte (?????)care invata ca asa este bine sa se procedeze , sa se pomeneasca la Sf. Liturghie tot cel ce este botezat ! Pai daca doar botezul ar fi suficient pt minture atunci nu am mai avea nevoie nici sa mincam si sa bem singele Pastorului ca sa intram in imparatia cerurilor(adica putem desfinta ca si protestantii Sf. Liturghie) si nici cuvintele lui Pavel apostolul nu ar mai fi valabile prin care ne invata ca : nici un bautor , desfrinat, malahist si nici altii asemnea lor nu vor intra in veci in Imparatia cerurilor . Ori pomenirea la Sf. Liturhie inteleg ca tocmai de aceea se face , ca sa intram in Imparatie . Pai si atunci cum mai stau lucrurile ? Im???

Pt. mine este tare curios gindul , nemaivorbind de fapta sau atitudinea in sine, de a pune la pomelnic pe oricine , de a face o apocatastaza chiar si mai ianinte decit cea prezisa de Origen , pe motiv ca Psaltirea este o carticica citita de fundamentalisti, ca Sf. Traditie este invechita si nu mai corespunde epocii in care catolicii au postulat deja extraterestrii, ca parintii calugari rigoristi sunt niste inselati inchistati in chiliile lor , si ca la urma urmei Hristos este asa un fel de fraierica si ca icoana , fie ea chiar si catolica, in care Iisus bate la usa sufletului este eretica deoarece imaginea actuala, intelectualista si elitista trebuie realizata nu asa , ci cu un IIsus care si intra pe usa respectiva anulind orice tine de vointa ferma a unui individ .
Deci putem schimba Liturghia, iconografia , Psaltirea , Sf. Traditie, Canoanele si in cele din urma invataturile sfintilor ! Iata in ce punct intelctual si logic (logic , nu ?) sau psihologic, am ajuns ! Dar pastram Botezul , ca este mult prea suficient si ne baga drept pe pomelnicul de Proscomidie si de acolo direct in Rai ! Ca doar de asta a venit Hristos , nu ? Fara rigori , fara norme/canoane , fara pic de semrenie, fara vointa ci pt. orice oaie , din orice turma ! Hm... Ia uite cum rationalismul pierde credinta curata !
Vai, vai , unde am ajuns !!! Defapt asa se intimpala cind ne dam mai buni si mai cumsecade decit campionii credintei !

Dar mai departe de toate , daca cineva vrea si mai ales crede sa invete pe altii ca sa se treaca la Sf. Liturghie (nici nu mai vorbesc de Proscomidie ) pe orice botezat, chipurile ca astfel ii va face bine, eu personal i-as recomanda sa mai citeasca inca si inca odata la Matei , cred ca la capitorlul V , unde spune ca oricine va implini cuvintul Domnului si va invata astfel si pe altii , mare se va chema in Imparatia Cerurilor , si oricine va schimba o cirta , cit de mica si asa va invata si pe altii , mic se va chema ...
Sau poate mai bine este ca cel care nu face conexiune intre cartile ortodoxiei, intre acestea si invataturile batrinilor rigurosi si drepti , intre toate acestea si canoanele ortodoxe , macar sa se gindeasca la : Matei ,VII,21: Nu oricine imi zice : Doamne, Doamne, va intra in imparatia cerurilor (ca pt . acest scop ne chinuim sa ii pomenim pe cei despre care vorbim acum si nu din alte motive !), ci cel care face voia Tatalui Meu Celui din ceruri .
Pai si mai stam acum sa discutam ce insemneaza sa faci aceasta voie, sau cum sa intelegem aceasta voie , sau care este voia, sau cind sa o facem ? ... haideti, ar fi de prisos !

Ce vreti sa mai zicem ? Ce sa mai adaugam ca sa se inteleaga ca pt. a fi atit de indrasnet incit sa fi pomenit la Sfinta Sfintelor , apai trebuie sa indeplinesti cel putin citeva conditii (macar sa voiesti sa te apropii de Dumnezeu, macar sa te caiesti de pacatele tale, macar sa te opresti de la cite poti, adica sa faci spovedanie periodica) caci altfel , pt. indrasneala celui care face aceasta isi si va lua plata , probabil dimpreuna cu vinzatorii care mai degraba desconsidera decit sa fie cu supunere si ascultare .

Dar ma rog, fiecare sa faca ce-l invata duhovnicul . Parca ... nu parca , ci sigur , parintele Cleopa spunea despre duhovnicii nevrednici ca pt. indiferenta lor se vor duce de git cu fii lor cu tot tocmai in fundul ...
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul .

Last edited by zaharia_2009; 25.09.2012 at 00:58:18.
Reply With Quote