Apropos , despre a te ruga pt. altii !
In legatura cu a crede ca a te ruga pt. altii poate fi citusi de putin, infim de putin , mai important sau mai benefic decit a te ruga pt. tine si a-ti vedea hotarit de ciltii tai cu pacate , am sa spun o povestioara !
Un crestin care se spovedea de mai multa vreme la un parinte imbunatatit prinde din zborul vorbariei oamenilor ca a te ruga pt. altii este un fapt tare insemnat, este semn de multa nevointa , este semn de buna milostenie si a fost impresionat.
Dupa un timp , a auzit iarasi din vorbele oamenilor cum ca "mintuirea oamenilor este impreuna" , a unora cu ceilalti si nu izolata, si a concluzionat ca : mare adevaruri am aflat ; cum de 'oi fi fost eu strain de aceste mari fapte pina acum . Trebuie sa ma apuc de acum si eu de asemenea nevointe , trebuie sa fac si eu ceva cu adevarat insemnat pt. credinta mea si pt. aproapele meu .
In scurta vreme s-a dus la duhovnic , l-a cercetat despre asemenea fapte si in final i-a cerut binecuvintare sa se roage si el pt altii .
Duhovnicul insa i-a raspuns : nu ! Sa nu faci asta !
Atunci crestinul s-a intristat asa de tare deoarece se vedea oprit de la a implini fapte bune si marete . S-a intristat mult si in primele clipe, din surprindere, a crezut ca parintele este un inselat, ca nu judeca bine, ca se intimpla ceva nefiresc cu el.
Dupa ce se departa citiva pasi de duhovnic se intoarse si il intreba : parinte, da' de ce sa nu fac eu asta ? Ce este gresit aici ? Ori fac vreo greseala si ma dau singur in mina ispititorului daca procedez astfel ? Care este adevarul ?
Duhovnicul l-a ascultat cu rabdare si blindete si i-a raspuns : mai frate , tu ai terminat cu pacatele tale ? Gata ? Te-ai si mintuit ? Tu nu sti cite pacate am scos la iveala la spovedanie din tine? Nu sti au oare ca tot cazi periodic in aceleasi pacate , care de mult ce te-au robit ti-au devenit deja patimi ? Nu sti ca tu insuti nu te-ai curatat nici pe jumatate de pacatele si caderile tale si tu voiesti sa te lasi pe tine mai prejos si sa te rogi mai mult pt. altii ? Doctore, vindeca-te intii pe tine si abia apoi pe altii ! Te increzi ca deja gata, ai terminat cu tine ?
Ba tu, sa te ocupi din ce in ce mai mult cu rugaciunea pt. tine , sa te zelesti si mai mult de acum incolo ca sa te despatimesti , sa pastrezi toata ziua tacerea si sa te rogi neincetat pt. tine , sa te rogi si mai mult pt. tine pt. ca Dumnezeu sa iti dea putere sa postesti si mai mult , sa lenevesti si mai putin, sa nu mai fi ranit atunci cind vezi frumusete straina, sa fi si mai ascultator si supus tuturor carora le esti dator supunere si ascultare, sa te rogi si mai mult pt tine pt. ca Dumnezeu sa se indure si sa se milostiveasca spre tine ca sa nu mai fi clevetitor , birfitor , judecator al aproapelui . Roaga-te deci si mai mult pt. mintuirea ta ! Au nu ai auzit ca exista multime de calugari imbunatatiti care-si pling pacatele pina la adinca batrinete ... auzi, care isi pling propriile lor pacate pina inchid ochii ? Si tu gata , vrei sa te rogi ca preotii liturgisitori , pt. pacea lumii, pt. aproapele, pt. dusmani, pt. vrasmasi, pt iertarea pacatelor tuturor ? Nu intelegi tu oare ca aceasta este o mindrie tare bine ascunsa ? Ocupa-te deci de tine cu mult sirg si cind vei ajunge imbunatatit, atunci, sa te rogi si pt altii !
Si astfel crestinul a plecat de la scaunul duhovnicului luminat si intelegind ca in mocirla de pacate pina la git fiind nu are cum sa incerce sa mai faca si valuri deoarece despatimirea cere mult de tot timp iar viata este uneori mult prea scurta .
Asadar, intre cele 2 laturi , sau extreme, de a privi rugatul pt. altii ca o mareata virtute si ca vai ce mai facem noi rugindu-ne pt. ascestia (adica mindrie crasa si soioasa rau de tot !) si a nu ne ruga decit dupa despatimire (povestea relatata are un tilc si o aplicare clara si precisa ) eu sunt convins ca trebuie sa tinem o dreapta socoteala, trasata de duhovnic, si sa nu exageram sau sa ne entuziasmam pe te miri ce motive ieftine .
Adica , ne rugam mult de tot si mai in totdeauna pt. noi si pe ceilalti ii pomenim alaturi de noi .
Doar daca aproapele se afla intro stare grea rau sau deja este sub umbra mortii , atunci situatia devine una speciala si vom face in mod separat rugaciune pt. acestia fie induividual fie alaturi de altii.
Deci sa nu uitam masura de dreapta socoteala si buna rinduiala in toate lucrurile !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul .
Last edited by zaharia_2009; 21.09.2012 at 19:17:54.
|