În prealabil postat de  Laura19
					 
				 
				Daca nu e Biserica Ortodoxa Romana, sigur au grecii sau/si rusii,bulgarii,ucrainienii. Poti merge la ei fara nici o problema. 
 
             Cand si de cate ori pe an trebuie sa ne spovedim                                                                                                                  Cine poate spovedi sau primi marturisirea pacatelor?  
 Numai acela care are puterea si dreptul de a dezlega,  adica episcopul si preotul, caci numai apostolilor si urmasilor lor,  episcopii si preotii, le-a dat Hristos puterea si porunca de a lega si a  dezlega pacatele oamenilor (Matei 18,18; Ioan, 20, 21-23). Canonul 102  Trulan prevede obligatia preotilor de a cerceta felul greselilor  marturisite, pentru a prescrie leacuri potrivite. 
 Preotul detine aceasta putere in virtutea harului  hirotoniei in treapta de preot, iar dreptul de a pune in lucrare aceasta  putere il are prin hirotesia in duhovnic. Este bine sa nu schimbam  duhovnicul decat la caz de mare nevoie, de pilda cand se schimba preotul  sau cand ne mutam in alta parohie522 (Vezi Molitfelnicul, ed. 1984, p.  63). 
  
Cine trebuie sa se spovedeasca?  
 Toti trebuie sa ne spovedim, chiar si aceia carora ni  se pare ca nu gresim si nu pacatuim cu nimic. Asa ne invata Sf. Ioan  Evanghelistul, ucenicul cel iubit al Domnului: “Daca zicem ca pacat nu  avem, ne amagim pe noi insine si adevarul nu este intru noi. Daca  marturisim pacatele noastre, El credincios este si drept ca sa ne ierte  noua pacatele si sa ne curateasca pe noi de toata nedreptatea” (I Ioan  1, 8-9)523 (Comp. si Sf. Simion al Tesalonicului, Despre Pocainta, cap.  263-264, trad. rom. p. 172).  Mai cu seama bolnavii sa se ingrijeasca a  se spovedi si impartasi, pentru ca sfarsitul sa nu-i prinda fara de  veste, nepregatiti, adica nespovediti si negrijiti. 
  
Cum trebuie facuta marturisirea pacatelor, adica spovedania?  
 Marturisirea pacatelor inaintea duhovnicului trebuie sa fie: 
 a) Completa, adica sa cuprinda toate pacatele  savarsite dupa botez sau, mai exact, de la ultima spovedanie, si sa nu  ascunda nimic din cele faptuite; 
 b) Sincera si facuta de bunavoie; 
 c) Secreta (facuta in taina); 
 d) Cu umilinta si cu zdrobire de inima, adica cu  parere de rau pentru pacatele savarsite si cu dorinta sincera de a nu le  mai face. Simpla marturisire sau insirare a pacatelor fara pocainta  adevarata si fara hotarare de indreptare nu aduce iertarea pacatelor,  caci zice Domnul: “De nu va veti pocai, toti veti pieri la fel” (Luca  13, 5). Totul este ca, de la o marturisire pana la alta, crestinul sa se  osteneasca a-si indrepta cat mai mult viata, desavarsindu-se mereu in  virtute. 
  
Cand si de cate ori pe an trebuie sa ne spovedim?  
 Spovedania nu este legata de termene sau soroace  anumite din cursul anului. Putem alerga la duhovnic ori de cate ori si  oricand simtim nevoia de a ne usura sufletul de povara pacatelor, sau de  a primi mangaierea Harului si nadejdea iertarii. Cu cat ne spovedim mai  des, cu atat este mai bine. 
 De obicei insa spovedania este legata de posturi. De  aceea, porunca a patra a Bisericii ne invata sa ne marturisim pacatele  de patru ori pe an, adica in cele patru posturi: al Pastelui, al  Craciunului, al Sfintei – Marii si al Sfintilor Apostoli. Cei mai  inaintati in cuviosie si in evlavie sa se spovedeasca in fiecare luna,  iar ceilalti, cel putin o data pe an, si anume in Postul Paresimilor524  (Marturisirea ortodoxa, partea I, intreb. 90, trad. cit, p. 87). Dar sa  nu amanam implinirea acestei datorii crestinesti abia in saptamana cea  din urma a Postului, cum se intampla de obicei; caci atunci si preotul  este ocupat cu savarsirea sfintelor slujbe si nici vreme de ajuns nu ne  mai ramane pentru implinirea canonului ce ni se va da. Ci inca din cea  dintai saptamana a Postului sa alergam la duhovnic si sa ne spovedim, ca  sa ne ramana timp de indreptare si de curatire, pentru primirea cu  vrednicie a Sfintei impartasanii. Caci tot postul pentru aceea s-a si  oranduit, fiind el vreme de pocainta si de indreptare525 (Invatatura  pentru spovedanie in Molitfelnic (ed. 1984, p. 54)). 
          
Spovedania și canoanele         
                                                                                               Care este locul cel mai potrivit unde se cuvine sa se faca Marturisirea?  
 Este biserica, si anume inaintea icoanei Mantuitorului Hristos. Numai  cei bolnavi, sau cei care nu pot veni la biserica, pot fi spovediti  acasa la ei. 
  
Cum se face slujba Marturisirii si a dezlegarii pacatelor?  
 Preotul, imbracat cu epitrahil si felon, zice  obisnuitele rugaciuni incepatoare, Psalmul 50 (psalmul marturisirii si  al pocaintei), troparele de umilinta si apoi doua molitve, in care roaga  pe Dumnezeu sa ierte pacatele celui ce se spovedeste. 
 Dupa aceasta, urmeaza marturisirea pacatelor facute  de cel ce se spovedeste, fie ca acesta raspunde la intrebarile puse de  preot, fie ca marturiseste singur pacatele sale. Apoi cel ce se  spovedeste pleaca capul sub epitrahil, iar preotul u citeste rugaciunea  de dezlegare: «Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul si cu  indurarile iubirii Sale de oameni, sa te ierte pe tine, fiule (N), si  sa-ti lase tie toate pacatele.”, La sfarsit, daca e cazul, duhovnicul  randuieste si canonul sau: epitimia, dupa felul pacatelor savarsite526  (Regulile dupa care se dau canoanele sau epitimiile sunt aratate in:  Canoanele Sfantului Ioan Postitorul (la Nic. Milas, Canoanele, vol. II,  part. 11, p. 205-226); invatatura pentru, canoane din Molitfeluic (la  Randuiala Marturisirii); Simion al Tesalonicului, Raspuns la  intreb.V.4-1, op. cit. p. 336-339) 
  
Ce sunt epitimiile sau canoanele de spovedanie?  
 Epitimiile (canonul sau certarea) sunt mijloace de  pocainta randuite de duhovnic pacatosului care se spovedeste, ca de  pilda: rugaciuni, metanii, cercetarea bisericilor, fapte de milostenie,  posturi, infranari de la mancaruri sau fapte si altele. Cea mai aspra  epitimie este oprirea de la impartasire pentru un anumit timp;  Epitimiile nu urmaresc pedepsirea pacatosului, ci ispasirea pacatelor si  indreptarea pacatosului; ele sunt ajutoare, exercitii de intarire in  virtute si indepartare de la pacat. 
  
Cu care alta Taina e strans legata taina Pocaintei?  
 Cu Sf. Impartasanie, pentru ca de regula,  impartasirea fara spovedanie (marturisire) nu se poate, iar cei ce se  spovedesc o fac cu scopul de a se impartasi. 
(catehism ortodox) 
			
		 |