TAINA SPOVEDANIEI 
   
Este Taina în care Dumnezeu iartă, prin duhovnic, păcatele crestinilor care se  căiesc sincer si le mărturisesc la scaunul spovedaniei, în fata preotului. 
  Ea are diferite numiri. Se numeste pocăintă, pentru că cel ce o primeste trebuie  să regrete în mod sincer, păcatele săvârsite si mărturisite preotului duhovnic;  mărturisire sau spovedanie, întrucât crestinul îsi mărturiseste păcatele în fata  preotului; al doilea Botez, pentru că prin ea se spală păcatele întocmai ca prin  Taina Botezului; iertare, dezlegare, pentru că prin ea se dezleagă păcătosul de  legătura păcatelor; împăcare, pentru că ne împacă cu Dumnezeu. 
 
 Mântuitorul  Hristos a îngăduit această Taină sfintilor Săi apostoli când le-a spus : "Oricâte  veti lega pe pământ, vor fi legate si in cer si oricâte veti dezlega pe pământ,  vor fi dezlegate si in cer" (Matei XVIII, 18; XVI, 19). El a instituit-o  apoi după Sfânta Sa inviere din morti, când arătându-Se apostolilor le-a zis :  «Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl vă trimit si Eu pe voi. Si zicând  aceasta, a suflat asupra lor si le-a zis : Luati Duh Sfânt; cărora veti ierta  păcatele, le vor fi iertate si cărora le veti tine, vor fi tinute» (Ioan XX, 21—23).  Puterea de a lega si dezlega păcatele o are numai Mântuitorul Hristos, cum ne-a  arătat (Luca V, 20 si 24), dar El a dat această putere si apostolilor (Ioan XX,  21-23) si prin acestia, episcopilor si preotilor. 
 
 Recunoasterea păcatelor  se face prin mărturisirea sau spovedirea lor, prin viu grai, în fata preotului-duhovnic.  Păcatul apasă constiinta noastră ca o piatră si o răneste dureros. Dar prin mărturisire,  sufletul se usurează, inima dobândeste liniste, constiinta câstigă împăcare si  rana se vindecă. După cum bucuriile cer să fie mărturisite si prin aceasta îsi  sporesc frumusetea, asemenea si durerile se cer mărturisite si astfel sufletul  se usurează. 
 
 Păcatul, oricum ar fi el, mare sau mic, trebuie să fie mărtunsit  în fata preotului duhovnic, cu adâncă părere de rău, cu hotărârea de a nu mai  gresi, cu credinta puternică în Hristos si cu nădejdea în îndurarea Lui. Aceasta,  pentru a ne păstra mereu curată haina sufletului nostru, pentru a nu ne despărti  de Dumnezeu. Sfântul apostol Iacob ne îndeamnă, zicând : «Mărturisiti-vă unul  (credinciosul) altuia (preotului) păcatele si vă rugati unul pentru altul, ca  să vă vindecati, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului" (Iacob  V, 16). Asadar, când ne simtim apăsati de păcate, când suntem bolnavi sufleteste,  să alergăm la preotii Sfintei Biserici si lor să ne mărturisim, ca prin rugăciunea  si dezlegarea lor să dobândim iertarea păcatelor (Iacob V, 14—15). Si în alt loc  ni se grăieste despre îndatorirea crestină de a ne mărturisi păcatele: «Dacă zicem  că păcat nu avem, ne amăgim pe noi însine si adevărul nu este întru noi. Dacă  mărturisim păcatele, El — Iisus Hristos — este credincios si drept, ca să ne ierte  păcatele si să ne curătească pe noi de toată nedreptatea. Dacă zicem că n-am păcătuit,  îl facem mincinos, si cuvântul Lui nu este Intru noi» (1 Ioan I, 8—10). 
 
  Lucru deosebit de însemnat nu este însă numai mărturisirea păcatelor, ci căinta,  adică părerea de rău si durerea sufletească pe care o simte crestinul pentru păcatele  săvârsite în felurite chipuri. Căci fără de căintă, Sfânta Mărturisire sau Pocăinta  nu ne aduce roadele dorite ; nu ne aduce iertarea si împăcarea cu Dumnezeu. Iar  căinta trebuie să fie sinceră, deplină (pentru toate păcatele) si să izvorască  din credinta, nădejdea si iubirea lui Dumnezeu. 
 
 Aceeasi însemnătate o are  si hotărirea de îndreptare, curajul prin care punem hotar între viata trecută  si cea viitoare; o hotărâre sfântă, că vom duce de acum înainte o viată nouă,  viată în Hristos, făcând fapte vrednice de pocăintă (Matei III, 7). 
 
 Mărturisirea  sau însirarea păcatelor fără căintă adevărată si fără hotărâre de îndreptare,  nu aduce iertarea păcatelor (Luca XIII, 5). 
 Cerintele unei bune mărturisiri  a păcatelor trebuie împlinite printr-o pregătire din bună vreme, cu deosebire  prin post si rugăciune. Căci postul smereste trupul, iar rugăciunea deschide sufletul  credinciosului în fata lui Dumnezeu. De asemenea, să cercetăm în cei măsură ne-am  împlinit datoriile către Dumnezeu, către Sfânta Biserică, apoi către aproapele,  către familie, către noi însine, către Patrie, si asa să păsim către Sfânta Taină  a Spovedaniei. 
 
 Stiut este că Sfânta Mărturisire se administrează celor  ce se pregătesc a primi Sfânta Cuminecătură. De aceea si grăieste sfântul apostol  Pavel: «Să se cerceteze (însă) omul pe sine si asa să mănânce din pâine si să  bea din pahar» (1 Cor. XI, 28), adică să ia Sfântul Trup si Sânge al Mântuitorului  Iisus Hristos numai după vrednică mărturisire. 
 
 După ascultarea celor mărturisite  de crestin, dacă din ele se vădeste căintă si hotărâre de îndreptare, preotul-duhovnic  îl dezleagă pe acesta prin cuvintele : "Domnul si Dumnezeul nostru Iisus  Hristos, cu harul si cu îndurările iubirii Sale de oameni, să te ierte pe tine,  fiule, si să-ti lase toate păcatele. Si eu, nevrednicul preot si duhovnic, cu  puterea ce-mi este dată, te iert si te dezleg de toate păcatele, în numele Tatălui  si al Fiului si al Sfântului Duh. Amin". 
 
 Potrivit cu greutatea păcatelor  mărturisite si după cea mai bună socotintă a preotului-duhovnic, celui ce s-a  spovedit i se dă, înainte de dezlegare, un canon de pocăinta, ca de pildă : rugăciuni,  metanii, participarea la sfintele slujbe si îndeosebi la Sfânta Liturghie din  duminici si sărbători, fapte de milostenie, înfrânări de la anumite mâncăruri  sau fapte. Toate acestea nu urmăresc pedepsirea celui ce s-a mărturisit, ci îndreptarea  lui; ele sunt asemenea unor leacuri spre însănătosire duhovnicească, spre întărire  în virtute si îndepărtare de păcat. 
 
 Roadele Sfintei Mărturisiri sunt de  nepretuit. Căci ea ne dezbracă de haina întinată a păcatelor si ne îmbracă în  haina cea nouă a virtutilor crestine, în haina luminoasă a harului dumnezeiesc  ; din starea de păcat si de osândă, ea ne trece în starea de har mântuitor. Ea  ne deschide calea spre desăvârsire, ne sporeste evlavia, rodeste curătia sufletului,  pacea cugetului, îndreptarea vietii spre câstigarea fericirii vremelnice si vesnice. 
  Soroacele Sfintei Mărturisiri nu sunt fixe. Dar e bun si folositor lucru, pentru  viata noastră duhovnicească, să ne spovedim cât mai des, dar mai ales cu prilejurile  arătate în legătură cu Sfânta Cuminecătură. 
 RUGACIUNI 
 
 a) înainte  de spovedanie 
 Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce pentru  păcatele mele ai primit ocară pe cruce si chemi pe cei păcătosi la Tine, zicând  : "Pe cel ce vine la Mine nu-l voi scoate afară", primeste-mă si pe  mine, nevrednicul. Iartă-mi toate păcatele mele si-mi dă harul Tău si binecuvântarea  Ta, pentru mila Ta cea mare si nemăsurată ; cu rugăciunile preacuratei Maicii  Tale si ale tuturor sfintilor Tăi. Amin. 
 
 b) După spovedanie 
 Doamne  Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, izvorul întelepciunii si al darului, deschide  buzele mele ale păcătosului si mă învată cum se cuvine si pentru ce se cade să  mă rog. Că Tu esti Cel ce stii multimea cea mare a păcatelor mele. Iată, cu frică  stau înaintea Ta ; îndreaptă viata mea, Cel ce îndrepti toată zidirea cu cuvântul  si cu puterea cea nespusă a întelepciunii, Cel ce esti liman celor înviforati,  si-mi arată calea pe care voi merge. Dă cugetelor mele duhul întelepciunii Tale,  iar nepriceperii mele duhul întelegerii. Cu duhul temerii de Tine pătrunde faptele  mele si duh drept înnoieste întru cele dinlăuntru ale mele. Cu duh stăpniitor  întăreste alunecarea gândurilor mele ; ca în toate zilele fiind îndreptat spre  cele de folos cu Duhul Tău cel bun să mă învrednicesti a împlini poruncile Tale  si pururea să-mi aduc aminte de mărită venirea Ta, care va cerceta toate faptele  noastre. 
 
 Că milostiv si iubitor de oameni Dumnezeu esti si Tie slavă înăltăm,  Tatălui si Fiului si Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	 |