Habotnicia (bigotismul) este, în esență, o "deviere de dreapta" care cuprinde, cred eu, următoarele trăsături:
-habotnicul, asemănându-se în această privință fariseului, atribuie supremație formei credinței asupra fondului credinței. În realitate, cele două sunt egale ca importanță, dar prima decurge din a doua și nu invers. Așa cum morala decurge din dogmă și nu invers.
-habotnicul este un miop care "nu vede pădurea din cauza copacilor". Spre exemplu, Eminescu a fost un păcătos care scria scrisori de dragoste unei femei căsătorite. Nu contează că a scris și nemuritoare rugăciuni, nu contează ce a făcut pentru Biserica Ortodoxă, nici pentru românitate, nu contează că a înfierat apucăturile liberale ale vremii lui în peste 10 volume de publicistică.
-habotnicul nu distinge între legile care vin direct de la Cristos și legile care vin, tot de la Cristos, prin intermediul Bisericii. Pe ultimele le consideră la fel de neschimbătoare ca pe primele. Habotnicul e convins că au greșit calendarul, dând o dezlegare acolo unde nu era până acum. Habotnicul ortodox este un personaj "mai ortodox decât patriarhul", ca să zic așa.
-habotnicul uită că Dumnezeu operează, în covârșitoare majoritate a cazurilor, prin oameni și cu mijloace naturale. El este înclinat ca, din excepțional, să facă normă.
-habotnicul este un maximalist moral, tot așa cum deviantul de stânga este un minimalist moral. Spre exemplu, pentru primul toate păcatele sunt păcate mari, teologice, strigătoare la Cer. Și invers, pentru al doilea toate păcatele sunt lesne iertătoare, sau nici nu sunt păcate, după cum, dialectic, explică.
Și totuși, habotnicii merită și câteva cuvinte în apărarea lor.
Mai întâi, trebuie spus că daimonii de dreapta, între care se numără cel al habotniciei îi atacă, cu precădere, pe cei care deja se află într-o anumită etapă a urcușului spiritual. Față de începătorul în credință, Sărsăilă aplica tactica disimulării: nu există Dumnezeu, nu există nici măcar el, Sărsăilă. Dar, dacă respectivul încearcă să-i scape printre gheare primind în inima lui convingerea supranaturală că Dumnezeu există, atunci Sărsăilă schimbă imediat placa: Dumnezeu există, dar e un personaj care măsoară credința cu metrul și practică regula de trei simplă: ai postit trei săptămâni, care va să zică ești de trei ori mai merituos decât unul care a postit o săptămână.
Pe urmă, habotnicul nu își riscă mântuirea în măsura în care și-o riscă relativistul. Habotnicul are automatismele lui, care într-o anumită măsură îl apără de cădere. Dacă, la lăsata secului, eu fierb vasele în care am gătit carne și le mai spăl apoi cu leșie, greșesc mai puțin decât cel care sfârâie cârnați la tigaie în post. Și sunt și expus mai puțin.
Last edited by Mihnea Dragomir; 01.08.2012 at 22:34:50.
|