"c) Cel sanatos duhovnicesteeste stapanit sau, mai bine zis este inundat de smerenie. Nu duce lupta sa se smereasca, dar fiindca dispune de legile duhovnicesti se smereste de la sine. Smerenia este starea lui naturala. Precum schimbarile de vreme de la sine schimba termometrul, in acelasi fel si toate intamplarile vietii smeresc pmul. Cel sanatos duhovniceste este smerit in bucurie si in tristete, in slava si in necinste. Lumina necreata s-a unit cu firea lui. S-a imbracat cu vesmantul dumnezeirii, care este sfanta smerenie a lui Hristos. Aceasta smerenie este legata foarte strans cu osandirea de sine. Cel sanatos duhovniceste priveste neoranduiala sa si primul se invinuieste pe sine insusi. Ceilalti, cand il ofenseaza, in realitate indica ceea ce el insusia realizat mai inainte. De aceea nu-l deranjeaza mult aceasta.
............
d) Cel sanatos duhovniceste nu accepta ganduri viclene impotriva fratilor sai, ci le schimba in bune. Peste tot vede planul lui Dumnezeu pentru mantuirea sa. Crede neclintit ca din modul in care intampinam gandurile, bune si rele, care vin zilnic, se vede daca dispunem de sanatate duhovniceasca. Omul sanatos duhovniceste nu vede deloc in jurul lui oameni rai. Toti sunt buni, toti sunt sfinti. Acest fapt desigur poate sa-l faca in ochii celorlalti prost si naiv, dar el are slava lui dumnezeu. Si daca din intamplare ceilalti isi ies din fire chiar si atunci ii justifica.
De aceea un aghiorit se exprima ca trebuie sa fim o fabrica de ganduri bune. Incontinuu sa transformam gandurile."
|