View Single Post
  #825  
Vechi 14.07.2012, 09:51:31
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Din cultele neoprotestante cunosc inca putin, destul ca sa observ ca sunt acuzate pe nedrept de "Sola gratia fara fapte", dar insuficient pentru a patrunde toate credintele lor.
Pe masura ce veti studia invataturile lor precum si teologia ortodoxa veti observa "nu mantuirea prin har" este problema ci modul in care considera teologia protestanta si invataturile neoprotestante ca omul primeste darul mantuirii.
Astfel obiectiile acestei invataturi eronate aduse de catre ortodoxie sunt urmatoarele:
a) sola gratia exclude conlucrarea omului cu harul lui Dumnezeu in vederea mantuirii. Sola gratia implica doctrina predestinarii: decizina mantuirii persoanei umane o ia Dumnezeu singur, omul trebuie sa se supuna orbeste acestei decizii.
Teologia ortodoxa afirma ca suntem mantuiti prin har (dar) insa omul trebuie sa isi doreasca mantuirea, trebuie sa se lupte cu patimile si pacatele sale pentru a acceta hristificarea. Astfel Dumnezeu doreste ca toti oamenii sa se mantuiasca insa se vor mantui doar aceia care se pocaiesc si care acepta hristificarea, sfintenia: "Nu mai traiesc eu ci Hristos traieste in mine".

b) sola gratia implica faptul ca omul este ca o simpla marioneta, un robot care este programat de Dumnezeu prin predestinare fie la manturie fie la osanda vesnica, fiind astfel exclusa libertatea de alegere a omului.



Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Cultul Sfintei Fecioare s-a dezvoltat tarziu, mai intai in Occident si apoi in Rasarit, iar la ora actuala catolicii o venereaza mult mai mult pe Sfanta Fecioara decat ortodocsii.
Conceptia aceasta este eronata.
Maica Domnului s-a aflat intotdeauna in mijlocul Sfintilor Apostoli, in smerenie si harul Duhului Sfant. Sfintii Apostoli au pretuit-o si cinstit-o pentu harul Duhului Sfant care "o umbreste" in vecii vecilor. Insa mare este smerenia ei... si aceasta reiese inechivoc din Evanghelia Sfantului Ioan Teologul care putem afirma ca este si Evanghelia Maicii Domnului, caci mare influenta si ajutor a avut ea in viata Sfantului Ioan Teologul.

Teologia romano-catolica exagereaza rolul si supreacinstirea Maicii Domnului (aproape nu se mai poate observa diferenta intre adoratie si supravenerare) iar teologia protestanta nu o cinsteste deloc.

teologia ortodoxa este corecta subliniind inechivoc ca adoratia se cuvine exclusiv lui Dumnezu, Maica Domnului Nascatoarea de Dumnezeu (pururea fecioara) trebuie supracinstita si supravenerata ("ma vor ferici toate neamurile caci mi-a facut mie marie DUMNEZEU" Luca) pentru ca a acceptat darul lui Dumnezeu de a deveni mama lui Iisus Hristos. Sfintii, si ingerii buni sunt cinstinti intrucat ei sunt slujitorii lui Dumnezeu, si prin cinstirea lor se cinsteste implicit conducatorul si sfintitorul lor: Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Maica Domnului le da un ajutor, le arunca o coarda de care sa se tina ca sa poata urca si ei dealul. Aceasta coarda sunt rugaciunile ei catre Domnul.

Deci, tragand linie, daca Maica Domnului si sfintii arunca cate o coarda sa ne traga si pe noi sus cu rugaciunile lor, atunci neoprotestantii nu pierd decat un ajutor dar nu mantuirea care se obtine dupa Cuvantul Domnului.
Nu este chiar asa de simplu.
Maica Domnului si sfintii inturcat conlucreaza cu harul lui Dumnezeu ne ajuta si pe noi. Ei mijlocesc la Hristos Iisus pentru iertarea noastra. Precum luna reflecta lumina soarelui si astfel noi suntem luminati si vedem in noapte, asa si Maica Domnului si Sfintii lui Hristos, reflecta harul lui Dumnezeu catre noi pacatosii si nepocaitii... si ne lumineaza si ne ajuta in drumul nostru catre Hritos Iisus care spune: "pe cel ce vine la Mine Eu nu il voi scoate afara".

Ologul nu mai putea veni singur la Hristos, insa cei 4 prieteni ai sai l-au adus la Hristos si a fost mantuit: iertat de pacate si tamaduit.
Asa si noi acum... ologi si neputiciosi fiind datorita patimilor, pacatelor si atacurilor demonilor... suntem adusi la Hristos Iisus de catre insasi Mama LUI si Sfintii Lui. Slava Domnului si Maicii sale si sfintilor sai... pentru dragostea lor intru Slava lui Dumnezeu.

Dumnezeu a dorit sa omoare intreg poporul iudeu pentru pacatele lor si Moise s-a rugat pentru ei si Dumnezeu spunea "Moise lasa-ma sa ii omor si sa ridic din tine un neam mare"... iar dragostea lui Moise pentru poporul sau iudeu era mare: "Doamne daca vrei sa ii omori trece-ma si pe mine in rand cu ei".. si Dumnezeu pentru rugaciunea lui Moise a crutat poporul.

Iisus Hristos avea in planul sau dumnezeiesc de mantuirea a lumii, un inceput potrivit al activitatii sale pamantesti care includea faptele minunate care sa ateste ca "de la Dumnezeu a iesit". Insa Maica Domnului vazand ca oamenii sunt in necazuri la nunta din Cana Galineii a avut putere in rugaciunea ei caci a "modificat" planul lui Hristos de incepere al activitatii publice de manutire. De aceea Mantuitorul a fost putin intristat... caci ar fi dorit sa aiba un alt inceput al minunilor, potrivit vointei sale dumnezeiesti... insa din dragostea imensa pentru mama lui i-a implinit cererea, rugaciunea... si asa face si acum. Insa Maica Domnului, constienta de responsabilitatea actiunii sale, ne indeamna si ea asemnea lui Dumnezeu Tatal: "caceti TOT ce va va spune EL" Iisus Hristos, caci EL este singurul Mantuitor al oamenilor.


Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Singurul element care imi pare discutabil in practica lor si care m-ar retine sa merg la ei este Impartasania: ea trebuie facuta cu Trupul si Sangele Domnului asa cum scrie in Biblie. Inca imi este neclara aceasta parte la ei, ce inteleg ei prin simbolic si daca din punctul de vedere al tainei are aceeasi valoare. Stiu ca ei nu le numesc taine dar au denumire echivalenta.
Aceasta este datoria harului lui Dumnezeu... caci inima omului tanjeste dupa viata Adevarata, dupa Sfintele Taine, dupa Hristos Iisus real si nu simbolic.

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Cat despre sfintii catolici, sunt convinsa ca multi ortodocsi nu neaga sfintenia vietii lor, insa din puctul de vedere al doctrinei oficiale care se preda la facultate, cel putin la cea la care m-am inscris eu, sfintii catolici nu au sfintenie. Au anumite merite dar nu sfintenie.
Sa fim concisi si clari: din punct de vedere ortodox puntem afirma ca nu au deplinatatea sfinteniei, gradul cel mai inalt de indumnezeire, insa nu putem nega mantuirea lor, hristificarea lor pe un anumit nivel dovedita inechivoc de sfintenia vietii lor intru slava lui Dumnezeu prin conlucrare cu harul Duhului Sfant.

Asa cum si evreii de exemplu au merite, profesorul zicand ca el a discutat cu evrei si tot ce zic ei este foarte bun, dar nu il recunosc pe Hristos, deci nu-i sfintenie.Multa pace![/quote] NU se poate compara spiritualitatea iudaica cu cea romano-catolica.
Da evreii ortodocsi contemporani (umrasii fariseilor) invata corect cu exeptia teologiei despre Iisus Hristos Dumnezeu Adevarat si om adevarat, Mesia promis de Dumnezeu omenirii intregi.
Ce crestin ar putea nega sfintenia patriarhilor din Vechiul testament sau a sfintilor prooroci?! Insa dupa ridicarea la cer a lui Hristos e fost evident ca ajutorul lui Dumnezeu s-a luat de la iudei insa nu definitiv si irevocabil. Dovada: dupa Hristos Iisus nici un prooroc nu le-a mai trimis Dumnezeu... si abia recent, urmare a jertfei holocausului Dumnezeu a ingaduit refacerea statului Israel. (caci daca nu doresc sa accepte jertfa indumnezeitoare a lui Hristos... se vor jertfi ei... insa cine poate sa ne scape din moartea duhovniceasca si din lupta demonilor in afara de Hristos Iisus?!)

Last edited by Eugen7; 14.07.2012 at 09:53:36.