
11.07.2012, 14:01:03
|
 |
Senior Member
|
|
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
|
|
Citat:
În prealabil postat de Demetrius
Rezultă că prin împărtășire cu trupul și sângele lui Iisus Hristos voi nu primiți și Harul Lui. De ce? Deoarece pentru voi e diferit, că așa vreți.
|
Constat ca dvs. aveti o intelegere incompleta sau eronata a termenilor teologici ortodocsi folosti pentru a descrie realitatea duhovniceasca si actiunile aferente atat umane cat si dumnezeiesti.
harul este lucrarea (energia) naturii fiintei lui Dumnezeu. Dumnezeu (Persoanele Sfantei Treimi) in mod natural are har (lucrare, energie) potrivit vointei. Vointa fiind infinita si nelimitata in cazul lui Dumnezeu, intocmai este si lucrarea.
Nu putem limita lucrarea lui Dumnezeu doar la una din Persoanele Sfintei Treimi, caci lucrarea este o caracteristica naturala a fiintei, iar fiinta nu poate exista in sine ci doar in persoane. ("Pe Dumnezeu (fiinta Sa) nimeni nu L-a vazut vreo data, (Persoana) Fiului care este (fiinteaza existential) IN sanurile Tatului, Acela L-a facut cunoscut" (Ioan 1,18) oamenilor si ingerilor care pot avea o congnitie doar a persoanelor si a harului naturii fiintei lui Dumnezeu nu si a fiintei insasi.)
Pentru o familiarizare cu aceste notiuni recomand Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin.
In Hristos Iisus "locuieste trupeste toata deplinatatea dumnezeirii" (Coloseni 2,9) iar prin Sfanta Euharistie, Hristos nu se schimba, nu se modifica, nu se imputineaza, nu se lipseste de ceva din fiinta sa, din persoana sa... cand se imparte in Sfanta Impartasanie... cand noi mancam adevarat trupul si adevarat sangele Sau, caci: "Hristos Iisus si ieri si astazi si in veci este acelasi" (Evrei 13,8)
Prin Sfanta Impartasanie noi ne unim in mod deplin Dumnezeu, "ne facem partasi deplinatatii firii dumnezeiesti" (II Petru 1,4) in sensul ca suntem patrunsi de harul lui Dumnezeu in intreaga noastra persoana (trup si suflet spiritual) avand ca scop indumnezeirea prin harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu (Sfanta Treime), nu in sensul ca ne amestecam si ne confundam cu firea lui Dumnezeu (asa cum sustin invataturile altor religii pagane). Firea umana este indumnezeita de cel ce poate indumnezei: harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu (persoanele Sfintei Treimi).
Sunt delicate aceste expuneri si extrem de subtile (sper ca expunerea succinta de mai sus sa fie de ajutor in indemul la studiu si traire adecvata). De aceea, pentru familiarizarea cu acesti termei recomand Scrierile filocalice: Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Isaac Sirul...
Last edited by Eugen7; 11.07.2012 at 14:03:45.
|