Subiect: filioque
View Single Post
  #489  
Vechi 05.07.2012, 15:21:23
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Evident ca asa este, poate nu am fost eu explicit in acel mesaj. In conceptia catolica harul e creat, dar tot de Dumnezeu.
Rectificarea este binevenita. Apreciez onestitatea.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asadar, harul la catolici e creat de Dumnezeu, la ortodocsi nu e creat, izvoraste din Dumnezeu. Nu e Fiinta lui Dumnezeu (ca altfel am deveni si noi divini), e o energie divina.
Asa este insa "izvoraste" nu este tocmai cuvantul potrivit. Pentru ca "izovoraste" ca verb, actiune are un caracter ontologic specific si denota un fel de emanatie fara a se sublinia caracterul activ, lucrativ al harului.

Harul (energia) Dumnezeiasca, in conceptia teologica patrisitca, se refera la lucrarea ca actiune a naturii fiintei lui Dumnezeu, de care nu pote fi despartit (harul).

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
La catolici e doar o energie creata, de aceea la ei nu exista conceptul de indumnezeire.
Eh... daca lucrurile ar fi asa de simple.

Asertiuni lapidare de acest gen nu sunt constructive din punct de vedere teologic, social, cultural. Existe diferente tologice evidente intre ortodoxie si romano-catolicism insa aceste sunt mult mai subtile si trebuie subliniate corespunzator.

Evident ca si in teologia romano catolica exista conceptul de indumnezeire prin harul creat insa explicatia acestui proces de indumenzeire este diferita (desi ca finalitate se precizeaza inechivoc ca persoana umana nu se amesteca nu se compune nu se dilueaza in harul Duhului Sfant), intrucat conceptul de har creat este diferit de cel de har necreat.

Antropologia teologica romano-catolica este diferita de antropologia patristica ortodoxa, in sesnul ca romano-catolicii accenuteaza caracterul juridic al caderii lui Adam precum si cel al mantuirii lui Hristos Iisus, pe cand ortodoxia prin teologia filocalica subliniaza aspectul ontologic al antropologiei si nu aspectul juridic.

Concret, in cateva cuvinte: teologia romano-catolica afirma: "murim pentru ca pacatuim" deci trebuie sa nu mai pacatuim cu ajutorul harului creat ca sa nu mai murim.
teologia ortodoxa patristica si filocalica afirma: "pacatuim pentru ca murim" (II Corinteni 15,56 "boldul mortii este pacatul") deci trebuie sa cautam despatimirea, iluminarea si indumnezeirea prin harul Duhului Sfant ca sa nu mai murim si astfel sa nu mai pacatuim.

In aparenta nu este mare diferenta intre cele doua concepte insa privit mai adanc... difereta este fundamentala. In timp ce conceptia romano-catolica este centrata pe evitarea pacatului prin conlucrarea cu harul creat al lui Dumnezeu, conceptia filocalica este centrata pe conlucrarea cu harul (necreat) al Duhului Sfant in vederea indumenzeirii (care corespunde nemuririi) ce implica lepadarea pacatelor caci toata energia umana este axata pe conlucrarea cu harul Duhului Sfant care implica virutea.
Scopul este acelasi: indumnezeirea, insa modalitatea este diferita.

Problema principala cu teologia romano-catolica in ceea ce priveste harul, este ca nu accepta notiunea de "vedere duhovinceasca" descria inechivoc in teologia contemporana de Pr. Prof. Dumintru Staniloae.
Reply With Quote