Citat:
În prealabil postat de delia31
Domnule Lucian, nu am sustinut si nici macar sugerat absolut deloc ideea aceasta.
Dar dupa cum spuneati chiar dvs., orice cuvant e interpretabil daca tineti neaparat sa vedeti erezii si confuzii si daca il decupati din context.
Daca tineti neaparat sa mi-o atribuiti (ideea) asa insistent, nu pot decat sa constat ca nu vorbim aceeasi limba sau oricum, cand vine vorba de taine dumnezeiesti, suntem prizonieri cu totii intre barierele limitate ale mintii noastre de creaturi cazute.
Cand am spus ca Maica Domnului, purtand in pantecele ei pe Unul din Treime, a purtat intreaga Sf. Treime, m-am referit, (asa limitat) la faptul ca L-a purtat in pantece pe Insusi Dumnezeu intreg in toata dumnezeirea Lui, intrucat Fiul e nedespartit de Tatal si de Duhul Sfant.
Insa Cel care S-a alcatuit ca om in pantecele ei si S-a nascut din ea, e doar Fiul, acea Persoana a Treimii careia ii e proprie si nasterea ca Fiu din Tatal (atentie! Am specificat si inainte. Nu nenastarea, care ii e proprie Tatalui, nici purcederea, care ii e proprie Duhului Sfant).
Exista o legatura tainica intre cele doua nasteri ale Fiului, intre nasterea din vesnicie din Tatal si nasterea ca om din fecioara Maria.
Am specificat anterior ca nu se poate spune ca Maica Domnului e Nascatoare de Tatal, la care am adaugat si cuvintele din Luca1, 35: „pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.” ( Nu se spune ca sfantul care se va naste, ar fi Tatal si nici Duhul Sfant, ci Acela care se va naste e Fiul, unul si aceeasi Persoana cu Fiul cel nascut din veci).
Numai cine neaga aceste cuvinte din Luca 1, 35 poate cadea in derapaje si ajunge la speculatii eretice gen „Maica Domnului e Nascatoare de Tatal sau de Duhul Sfant”.
Or, eu tocmai ca nici vorba sa sugerez asa ceva.
In fine, dvs. v-ati grabiti sa puneti eticheta de erezie. Ok, daca va face placere…
Imi dau seama cat de neputincioase sunt cuvintele, insa chiar nu stiu cum
s-ar putea exprima taina aceasta ca embrionul divino-uman din pantecele fecioarei si in care se afla toata dumnezeirea, intreaga fire divina comuna tutoror celor trei Persoane, nu poate fi separat fiintial de celelalte doua ipostasuri care detin aceasta fire divina.
O seara placuta!
|
Inchei discutia aici pentru ca este inutil. Dar am unele observatii si am sa spun adevarul, fara sa incerc sa fiu diplomat.
1. Ati invatat un cuvant nou si insistati cu el "perihoreza", "perihoreza", "perihoreza". Aici este vorba de altceva. Dar si perihoreza vorbeste despre faptul ca desi sunt unite si lucuiesc una in alta Persoanele Treimii sunt totusi distincte si neamestecate. Asa ca Biserica marturiseste ca Fiul este cel care a fost purtat in pantece de Fecioara, nu si Tatal si Duhul, desi Aceste Persoane erau prezente.
2. Da este o erezie chiar daca dvs nu o sesizati. Biserica a catalogat ca fiind erezie faptul ca unii spuneau ca Fecioara Maria este nascatoare de Hristos si nu Nascatoare de Dumnezeu. Ei marturiseau ca Hristos este Om si Dumnezeu si ca a fost nascut din Fecioara Maria, dar ca aceasta nu poate fi numita Nascatoare de Dumnezeu. Pare doar o chestie de semantica si de nuanta si totusi e ceva mai mult.
3. Tot ce spuneti sunt pareri personale si nu invataturi ale Bisericii si ale Sfintilor Parinti. Daca spuneti ca nu este asa aduceti dovezi. Da cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi sunt nedespartite si da, Tatal si Duhul prin atotprezenta au fost prezenti si in pantecele Fecioarei. Si da, toate cele 3 Persoane au participat la zamislire, la purtarea in pantece si la Nasterea lui Hristos. Dar doar persoana Fiului a fost purtat in pantece. Asta invata Biserica.
4. Nu am spus niciodata ca dvs ati fi spus ca Tatal este Nascut din Fecioara, ci doar ca daca folosim ca argument ca daca Tatal si Fiul sunt una inseamna ca Fecioara a purtat in pantece intrega Treime, ajungem si la concluzia ca Fecioara L-a nascut si pe Tatal. Adica ambele afirmatii sunt gresite.
5. Sfintii Parinti vorbesc intr-adevar atat de nasterea din Tatal in veci a Fiului, cat si de nasterea in timp a lui Hristos din Fecioara si fac si paralela intre cele doua, dar nicaieri nu spun ca Fiul S-a nascut din Fecioara pentru ca ii este caracteristica nasterea si nici nu leaga cele doua ca fiind interdependente cum faceti dvs. Asta e o parere persoana a dvs. Iar toate parerile personale care nu corespund cu invataturile Bisericii, desi par lucruri de nuanta sunt totusi erezii.