View Single Post
  #155  
Vechi 20.06.2012, 11:42:27
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Iti amintesti, cred, despre userul ucenic. Eu am fost primul lui prieten pe forum. Am riscat aceasta, stiind obisnuinta unora dintre voi de a vedea cu ochi critic foarte astfel de amicitii...
Insa a intervenit momentul cand ucenic a postat acel mesaj incacceptabil despre Preasfanta Nascatoare. Am considerat ca: 1. a hulit; 2. s-a aratat dispretuitor fata de colegii ortodocsi de pe forum, chiar agresiv foarte.
Si care a fost reactia mea?
A iesit oare din mine pietistul, ecumenismul, np-ul?
Postarea este si azi accesibila. Daca voiesti poti verifica ce am scris.
De atunci, Catalin, deoarece ucenic nu a retras inmod serios si convingator mesajul sau, am ales sa nu ii mai adresez nici un cuvant. NIci pe privat, desi el mi-a scris prompt un mesaj.
Draga Cezar, nu despre asta e vorba, sa nu ne purtam frumos cu cei din alte confesiuni, asta nu e ceva rau, probabil ortodoxia este cultul care a fost cel mai tolerant in aceasta privinta de-a lungul timpului, desi in mod ciudat unii spun invers acum, din cauza ideilor ecumeniste mondiale (care in general spun sa nu critici alt cult).
Probabil tot sub influenta unor idei din acestea moderniste unii inteleg ca ar insemna sa ne certam si sa ii atacam pe cei din alte culte daca nu suntem de acord cu invataturile lor. Pentru ca in aceste conceptii daca ajunge cineva sa critice invataturile unui cult insemana ca ii uraste pe cei din acel cult sau pe eterodocsi.
Ecumenismul indeamna de fapt la relativizarea invataturii. Cel putin daca nu vrea cineva sa o desconsidere pe a lui macar sa spuna ca si a altora e buna, adica si cea ortodoxa, adevarata, si cea neadevarata sunt pe acelasi picior de egalitate sau aproape.
Si in mod evident ecumenismul aduce toate conceptiile si invataturile protestante, care acum nu se mai numesc protestante, ci ecumeniste. Tot ce a gandit Luther se regaseste in ecumenism. Luther fiind excomunicat din BC, pe care o considera singura biserica, a conceput un set de invataturi care sa desconsidere sau nege invataturile despre Biserica si rolul Ei. Nici macar lui Luther nu i-a trecut prin cap ca sunt mai multe biserici si vazandu-se in afara bisericii cunoscute de el a spus ca nu conteaza Biserica, preotii, ci doar credinta, Biblia si harul vazut ca o binecuvantare de la Dumnezeu.
Doar putin diferit gasim exact aceleasi elemente in ecumenism, nu e greu de observat. De aceea si Sinodul BO a Georgiei si alte surse ortodoxe numesc ecumensimul erezie eclesiologica (impotriva Bisericii). Au fost erezii hristologice (despre Hristos), pnevmatologice (despre Duhul Sfant), iar acum avem o erezie eclesiologica (care afecteaza viziunea corecta asupra Bisericii).

Asadar ecumensimul este o erezie care afecteaza viziunea corecta asupra Bisericii. Poae fi radical sau mai moderat. Si ca sa aiba si o dogma la baza, e construit pe baza dogmei de origine protestanta, a ramificarii harului. Biserica nu mai e pastratoarea harului si a Sfintelor Taine, harul se ramifica la toti, deci Biserica devine ceva fumos, de pus in vitrina, facultativ. Ca si in protestantism conteaza sa crezi in Iisus si esti credincios, Sola Fide. Atat, nu conteaza erezia, daca are cineva credinta adevarata sau este intr-o erezie e acelasi lucru, deci nu are importanta erezia.
Pietismul protestant neaga importanta dogmei, invataturii, si pune accentul pe practica. Dar in ortodoxie dogma e baza, pe aceasta baza se construieste practica. Sau cum spune si Mitropolitul Clujului dogma si practica sunt strans unite, Ortodoxia si Ortopraxia nu pot fi separate. Doar ortopraxia, fara invatatura dreapta, e ratacire, mergand pana la idolatrie. Si doar ortodoxia fara practica e doar teorie, filozofie, dar macar e ceva.
Ecumenismul mai moderat spune ca e buna ortodoxia, dar si ceilalti au o inavatura buna intr-o proportie. Sfintii nu au crezut deloc asta, orice neadevar surpa toata invatatura. Erezie era si arianismul si monofizismul sau alta erezie mai mica sa zicem.
Invatatura ortodoxa spune ca e doar o singura Biserica care are harul lucrator dat la Cincizecime, are Sfinte Taine din care primim harul si Iisus este in Biserica Ortodoxa. Iisus este Capul si Trupul si mai este in Sfanta Impartasanie. In afara Bisericii, cum spune si par. Arsenie (care bineinteles ca repeta ce au spus sfintii, de exemplu sf. Vasile cel Mare) sunt doar schisme, erezii si paganatate. Pentru ca Iisus a spus ca "Cine nu aduna cu Mine risipeste" si ca cine nu e cu El e impotriva.
Cam asta e teoria pe care am mai repetat-o de cateva ori. Invatatura ortodoxa in aceasta privinat o gasim in hotararea Sf. Sinod al BO a Gerogiei, daca e nevoie de un document oficial. Poate fi considerat ca un sinod local, dar hotararea oricarui sinod local in privinta dogmei nu poate fi decat cea ortodoxa, altfel e contestat si considerat talharesc. Am sintetizat aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14964
Reply With Quote