Oboseala si dragostea
			 
			 
			
		
		
		
			
			Ierarhie sau dictatură  bisericească?   Autoritatea pe care trebuie să o aibă conducătorul  bisericesc asupra turmei sale, cu părere de rău, de multe ori, se transformă în  dictatură. Intenționat am folosit cuvântul turmă, nu supuși, deoarece, în  Biserică, chiar dacă există supunere, totuși nu există supuși. Dimpotrivă,  potrivit doctrinei ortodoxe, singurul supus este însuși conducătorul. Replica  lui Hristos este foarte categorică, când zice: “Știți că ocârmuitorii neamurilor  domnesc peste ele și cei mari le stăpânesc. Nu tot așa va fi între voi, ci care  între voi va vrea să fie mare să fie slujitorul vostru. Și care între voi va  vrea să fie întâiul să vă fie vouă slugă” (Matei 20, 25-27). Hristos, Preotul  ideal, este numit de Ioan Gură de Aur “slugă a mântuirii noastre”. Asemeni Lui  trebuie să fie orice preot.  
 
 În relația dintre oameni cele mai urâte lucruri sunt  trădarea și dictatura. A porunci altui om înseamnă a-i smulge de pe cap cununa  libertății pe care I-a dăruit-o Însuși Hristos. Căci “și Fiul Omului, spune  Hristos, n-a venit ca să I se slujească, ci ca să slujească El și să-Și dea  sufletul răscumpărare pentru mulți” (Matei 20, 28). Dictatura contravine naturii  umane, deoarece noi suntem chip și asemănare a libertății și a suveranității lui  Dumnezeu. De aceea, și Hristos, vrând să păstreze acest principiu, înainte de a  le da ucenicilor puterea de a lega și a dezlega, le-a spălat picioarele,  arătându-le felul în care trebuie să-și manifeste puterea. 
 
 Evanghelia trebuie să intre în viața creștinilor, ea nu  este doar un florilegiu de metafore și proverbe frumoase. Și în zilele noastre  există astfel de preoți “evanghelici”. Un contemporan de-al nostru din Grecia,  părintele Epifanie, aplica pilda spălării picioarelor la propriu. Pentru că a  fost un părinte cărturar și cu multă deschidere, veneau la el mulți studenți,  care mărturiseau păcate caracteristice acestei vârste. Dar starețul nu le dădea  mătănii, ci îi lua în chiliuța sa, punea un lighean cu apă și le spăla  picioarele, în tăcere. Acesta era “canonul” pe care îl dădea părintele Epifanie  pentru păcate grele. Unii dintre acești tineri mărturiseau pe urmă că, chiar și  când îi trăgeau prietenii la distracții, se fereau, pentru că le era rușine ca  bătrânul să le spele iarăși picioarele. 
 
 Dacă toți preoții ar fi păstrat acest principiu  elementar lăsat de Hristos, niciodată n-ar fi fost nevoie de reforma lui Martin  Luther și n-ar fi existat nici școlile de “ateism științific”. Noi însă nu  trebuie să cădem în excesele de acest tip, ci să căutăm o ieșire, fără să anulăm  preoția, căci Hristos ne-a lăsat și libertatea, dar și preoția. Pentru aceasta  trebuie să deosebim autoritatea de dictatură. Autoritatea și puterea i-au fost  date preotului (mă refer și la mai marii preoților, arhi-ierei), pentru a  condamna răul și pentru a instaura binele. Atunci când această putere, dată de  Hristos, este folosită abuziv și în alte scopuri, ea devine dictatură. Trădând  principiile lui Hristos, noi Îl trădăm pe Hristos. Cum este posibilă porunca și  supunerea, fără a degenera în dictatură? Dragostea face totul posibil. “Lege  nouă dau vouă, iubiți-vă unii pe alții” (Ioan 13, 34).
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	 |