Citat:
În prealabil postat de Gotcu Ioan
Din textele pe care le folositi reiese ca omul este o trinitate intocmai ca si divinitatea.
TRINITATEA DIVINA este formata din Dumnezeu Tatal, Dumnezeu Fiul, si Dumnezeu Duhul Sfant. Trinitatea umana este formata din trup, duh si suflet. Geneza1:26 spune: Si a zis Dumnezeu: Sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra.....Asemanarea este intocmai. Multumesc.
|
Intr-adevar, omul este creat dupa chipul si asemanarea Sf. Treimi, dar cred ca intr-un sens mult mai profund, nu in sensul trihotomic expus de dvs.
Intai de toate, omul nu e o fiinta trihotomica (3 sectiuni distincte), ci dihotomica, adica trup si suflet,
materie si
nematerie,
trup creat din tarana si
suflet, nascut din suflarea lui Dumnezeu.
Omul este dihotomic, adica cele doua laturi din care e alcatuit sunt clar distincte: o latura e creata din țărână, cealalta e nascuta din suflarea lui Dumnezeu. Omul e singura faptura din Univers, inrudita atat cu lumea materiala (datorita trupului creat din țărână), cat si cu lumea duhurilor (datorita suflarii de la Dumnezeu).
Mai stim ca latura spirituala nascuta din suflarea lui Dumnezeu si pe care o numim generic
psyche (suflet) are in adancul ei o „zona”, foarte subtila, foarte rarefiata, numita
pnevma, sau
duhul omului, sau
nous-ul, acea parte din launtrul nostru prin care sufletul se poate relationa cu Duhul Sfant, de la persoana la Persoana.
De aceea spunem ca omul e o alcatuire
pnevmato-psiho-somatica, adica
duh-suflet-trup, fara ca prin asta sa afirmam trihotomia, adica separare in trei sectiuni distincte, intrucat duhul nu e altceva diferit de suflet, ci e adancul cel mai profund al sufletului.
Revenind la ideea dvs.
Omul este intr-adevar creat dupa chipul Sf. Treimi, in sensul ca la origine,
ratiunea/simtirea/vointa omului, erau strans unite intr-o triada nedespartita, dupa modelul Treimii celei Una.
Dupa caderea omului in starea thanatos, unitatea triadei (ratiune/simtire/vointa) s-a scindat, iar cele trei facultati ale sufletului s-au separat in fragmente distincte.
Inainte de cadere,
ratiunea,
simtirea si
vointa omului ii erau una, fara conflicte si disonante launtrice.
Aceste trasaturi ale chipului lui Dumnezeu din om (ratiune/simtire/vointa) fusesera initial create sa fie mereu in simfonie cu echivalentul lor divin, adica:
1.Cu
ratiunea sa gandeasca doar cele ale lui Dumnezeu si sa izgoneasca acele ganduri in contradictie cu ce a zis El.
2.Cu
simtirea sa ajunga sa simta doar ce ar simti Dumnezeu pentru orice faptura si sa izgoneasca acele trairi incompatibile cu Dumnezeu.
3. Iar cu
vointa sa voiasca liber doar cele ce le-ar voi si Dumnezeu.
Cei care inteleg cel mai bine ca omul e creat launtric dupa asemanarea Treimii, cei care sunt constienti de drama fragmentarii launtrice a propriei triade (ratiune/simtire/vointa) si care se straduiesc sa-L lase pe Hristos sa realcatuiasca in ei chipul si asemanarea Treimii sunt aceia care prin rugaciune neincetata, au inceput lucrarea inepuizabila de coborare a mintii si vointei in inima, pt. a reface prin har, unitatea edenica a triadei.
Se numesc isihasti si practica rugaciunea tainica de coborare a mintii in inima tocmai pentru ca impreuna cu faptuirea vointei, aceasta triada sa fie din nou nefragmentata si dupa chipul Treimii.
Acelasi lucru trebuie sa-l facem si noi, daca vrem sa fim aflati la judecata, dupa chipul si asemanarea Sf. Treimi.