Frank Shaeffer: De ce m-am convertit la Ortodoxie?
Frank Shaeffer: De ce m-am convertit la Ortodoxie?
Marturia unui protestant care s-a convertit la ortodoxie in 1999.( fragment )
"Scanteia" care l-a determinat sa faca acest lucru a fost reprezentata de faptul ca nu era satisfacut de viata sa spirituala din cauza lipsei progresului duhovnicesc in drumul sau spre Hristos si de faptul ca exista foarte multe denominatiuni in protestantism cu multe interpretari ale Bibliei, ca exista multe cai spre Adevar, si care nu aveau nici o logica in sensul absolut al Adevarului.
A inceput sa-si puna multe intrebari filozofice cu privire la istoria protestantismului, pe de o parte, iar pe de alta parte intrebari despre viata sa spirituala.
La inceput nu a fost interesat sa studieze biserica primara din punct de vedere al traditiei ci mai ales din cel istoric pentru a afla daca crestinii protestanti nu au "deraiat" de la cale.
Si spre uimirea sa a observat ca biserica istorica(primara) nu are multe viziuni doctrinare asupra tainelor asa cum alte culte protestante au.
A mai descoperit ca biserica istorica nu este formata din opinii subiective ale individului asa cum este in protestantism(ex: am inteles asa versetul acesta din biblie sau ca Dumnezeu mi-a vorbit asa inimii mele sau ca pastorul meu mi-a zis asa etc) ci este una mai degraba obiectiva.
Crede ca a descoperit ce inseamna a fi un crestin adevarat: sa crezi intr-un anume fel(crezul ortodox de la Niceea), sa faci si sa nu faci anumite lucruri si ultimul lucru care l-a si uimit este faptul ca biserica istorica venereza pe Dumnezeu intr-un anumit fel diferit fata de protestantism, care il venereaza pe Dumnezeu dupa propria sa imaginatie si placere.
Dupa ce si-a dat seama de aceste diferente intre biserica primara istorica si protestantism , a inceput sa-l macine o problema: daca aceasta Biserica Istorica mai exista in secolul nostru si daca poate sa fie parte din aceasta sau in vremurile de azi totul a devenit asa de liber si relativist, astfel incat sa nu mai pot gasi "trupul" crestinismului, care crede, venereaza si are aceeasi doctrina cu biserica primara; si a inceput sa caute pana cand a descoperit Biserica Ortodoxa Rasariteana, convertindu-se la Biserica Ortodoxa Greaca.
Mai relateaza si perioada de dinainte de schisma 1054 si faptul ca protestantismul a "deraiat" de la unele principii morale , de la doctrina,de la modul de venerare a lui Dumnezeu pe care biserica istorica(ortodoxa) inainte de schisma le detine.Si si-a pus intrebare in ce biserica sa se duca,unde si cum sa venereze pe Dumnezeu?
Cea mai apropiata biserica ca, cult, de el fiind biserica catolica, mai ales ca in familia sa au fost membrii care s-au convertit la catolicism, dar ceea ce l-a determinat sa nu faca pasul aceasta a fost infailibilitatea papala , notiune care nu era mentionata in scrierile istorice ale bisericii primare.Intr-adevar este mentionata o anume ierarhie in biserica(arhiepiscopi,episcopi etc) dar in nici un caz nu este pusa o anumita autoritate peste alta cu puteri infailibile asa cum este papa in biserica catolica.
Frank mai subliniaza o problema mare cu care se confrunta protestantismul modern si anume haosul reprezentat de trivializarea venerarii lui Dumnezeu, aceasta relativizare ca daca te simti bine sa-L venerezi pe Dumnezeu intr-un anume fel , venereaza-L; din nefericire exact acelasi lucru este valabil si in biserica catolica moderna.
Tinand cont de cele 2 considerente, prima: ne vrand sa mearga din haos in haos(din protestantism in catolicism) in combinatie cu cea istorica a papei, pe care biserica catolica te forteaza sa o iei in considerare, la fel si cu conceptia "imaculata Fecioara", a purgatoriului etc acestea fiind posibile datorita asa numite "infailibilitati papale", pe care biserica rasariteana nu a primit-o sau acceptat-o, nu a vrut sa intre intr-o infundatura.Asa ca s-a sfatuit cu un prieten de al sau care dorea si el sa treaca la ortodoxie si acesta i-a recomandat ca inainte sa faca pasul acesta sa mearga impreuna cu el la o biserica ortodoxa, dar acolo a descoperit ca ceea ce citise si crezuse ca era "mort si ingropat" despre tot cea ce era consemnat in istoria bisericii, era de fapt viu si pastrat nealterat(conservat) ,acolo devenind si ortodox cand a vazut prima liturghie.A inteles ca nu era nu numai ceva teoretic ci aceasta se si practica.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|