Jertfelnicia ortodoxă în anii comunismului – Prejudecăți și mistificări curente
Din păcate, un gen imund de propagandă antiortodoxă (și până la urmă – cu sau fără voie – antinațională), provenind din anumite medii de secesiune confesională (îndeosebi greco-catolicii) sau intelectuală (îndeosebi așa-numiții „postmoderniști”), cu contribuția unei părți însemnate a vechiului exil românesc, a reușit să acrediteze în multe conștiințe superficiale sau neavizate, mai ales după 1989, ideea fixă că Biserica Ortodoxă Română ar fi fost, prin aproape toți slujitorii și diriguitorii ei, o simplă unealtă obedientă și chiar monstruoasă a regimului comunist, față de care n-ar fi schițat nicio opoziție semnificativă, în timp ce alte confesiuni creștine, în frunte cu romano-catolicii și greco-catolicii, ar fi rezistat eroic, umplând închisorile și dând cohorte de martiri.
M-a pus pe gânduri, bunăoară, altercația pe care am avut-o relativ recent cu un prieten apropiat, botezat ortodox și declarat „om de dreapta”, care dezvoltase (într-un eseu pe care până la urmă a avut decența de a nu-l publica) o întreagă critică internă a Ortodoxiei românești contemporane, bazându-se pe o afirmație radicală și veninoasă a nefericitului Onisifor Ghibu (altminteri personalitate intelectuală de prim rang): „În epoca de teribile încercări inaugurată de ocupația comunistă, Biserica Ortodoxă Română, care nu a dat în întreagă această epocă niciun singur luptător eroic și niciun singur martir, ci a scos la suprafață numai profitori și trădători, îngrijați să se salveze numai pe ei înșiși, gata spre «slava lui Stalin», afișată chiar în localul așa-zisului Sfânt Sinod al patriarhului roșu Justinian, Biserica Ortodoxă Română, ca organizație, s-a dovedit cea mai slabă și mai meschină din*tre toate Bisericile din cuprinsul țării, abandonând aproape toate pozițiile sale de onoare de până aci și îm*părțindu-și activitatea între servilismul odios față de regi*mul comunist și un ritualism sterp, care, în ultimă analiză, nu este decât un pseudo-creștinism” (O. Ghibu,
Chemare la judecata istoriei, Ed. Albatros, București, 1992, p. 186). În fața unei asemenea probe de rea-credință (autorul) și de credulitate amnezică (prietenul meu) îți trebuie multă stăpânire de sine… L-am întrebat pe prie*tenul cu pricina dacă nu cumva s-ar fi cuvenit ca ziarist – nu evreu, nu mason, nu comunist, nu greco-catolic, nu sec*tant, ci român ortodox și „de dreapta”! – să aibă principialitatea ca, mai înainte de a colporta asemenea abjecții, să încerce un minimum de informare profesională, iar nu să se lase furat de inflația „zvonisticii” curente. Dar, dincolo de orice demers documentar, să nu fi auzit el, om citit și umblat, nici măcar de cazurile de mucenicie ortodoxă anticomunistă de care a auzit mai toată lumea: de otrăvirea
arhiereului Irineu Mihălcescu, de moartea în temniță a
poetului-călugăr Sandu Tudor (ieroschimonahul Daniil) sau a
Maicii Mihaela de la Vladimirești, de anii grei de închisoare ai unor mari duhovnici a
Arsenie Boca (sprijinitor, între altele, al legendarei rezistențe armate anticomuniste din Munții Făgărașului),
Sofian Boghiu, Arsenie Papacioc sau Iustin Pârvu, ai marelui
teolog Dumitru Stăniloae sau ai viitorului
ierarh Bartolomeu Valeriu Anania, de cazul
părintelui Calciu (21 de ani de detenție, inclusiv Piteștiul!), sau de cel al lui
N. Steinhardt (botezat în închisoare, apoi călugărit la începutul anilor ‘80), sau de cel al
preotului Ilie Lăcătușu, fost deținut politic, descoperit nu demult cu moaștele întregi și bine-mirositoare? Auzise, desigur, dar… „nu se gândise”! Acum, „gândindu-se”, și-a amintit că știa că „până și blândul părinte Galeriu a făcut vreun an de pușcărie”… Or, chiar și numai prin aceste câteva nume, și ar fi trebuit să se sesizeze, lucid și onest, împotriva minciunii sfruntate a lui O. Ghibu că B. O. R. „nu a dat în întreagă această epocă niciun singur luptător eroic și niciun singur martir, ci a scos la suprafață numai profitori și trădători, îngrijați să se salveze numai pe ei înșiși…”! Ce se întâm*plă oare, sub presiunea unui anumit tip nou de manipulare ideologică, importat din Occident, cu „luciditatea” și „onestitatea” atâtora dintre intelectualii noștri (și, în ultimă in*stanță, cu
bunul simț românesc)?!
Adevărul probat documentar
Să vedem însă ce spun datele statistice efective, atâtea câte s-au putut inventaria deocamdată. Prietenului meu îi stătea la îndemână, încă din 1998, cu răceala și precizia documentului pur, dicționarul statistic intitulat
Biserica întemnițată. România: 1944-1989, alcătuit de Paul Caravia, Virgiliu Constantinescu și Flori Stănescu (și apărut sub egida Institutului Național pentru Studiul Totalitarismului, fără limitări confesionale, ceea ce dă posibilitatea unor comparații foarte relevante), unde se află înregistrate 2544 de persoane, între care 2398d e
preoți (
ortodocși - 1725; greco-catolici – 226; romano-catolici – 165; protestanți și neoprotestanți – 90; de alte religii – 36). Deși neincluși în corpul dicționarului, sunt menționați în studiul introductiv și
31 de ierarhi ortodocși scoși din scaun (sechestrați sau exilați, unii morți în împrejurări pe cât de obscure, pe atât de suspecte, ca Irineu Mihălcescu sau Nicolae Popoviciu), peste 1500 de cazuri de personal ecleziastic epurat, precum și 60 de monahi despre care se știe cu certitudine că au sprijinit mișcarea națională de rezistență. Un caz aparte este cel al deținuților politici preoțiți după ieșirea din închisoare, printre care aflăm nume ilustre: N. Steinhardt, Constantin Voicescu, Gheorghe Calciu-Dumitreasa (acesta din urmă rearestat în 1979, pentru protestul său deschis împotriva ateismului oficial și a dărâmării bisericilor, și eliberat abia în 1984, iar în 1985 constrâns să părăsească țara) etc.
Mai nou, au apărut cel puțin încă trei lucrări mai mult decât lămuritoare: George Enache,
Ortodoxie și putere politică în România contemporană (Ed. Nemira, București, 2004), Adrian Nicolae Petcu (coord.),
Partidul, Securitatea și Cultele: 1945-1989 (Ed. Nemira, București, 2005) și mai ales
Martiri pentru Hristos, din România, în perioada regimului comunist, E. I. B. M. B. O. R., București, 2007, volum de aproape o mie de pagini, realizat, sub formă de dicționar, de un colectiv multiconfesional de specialiști, în frunte cu tânărul istoric Adrian Nicolae Petcu (cercetător CNSAS). În recentul martirologiu sunt înregistrați, conform actualului stadiu al documentației, cei morți în închisori sau ca urmare directă a prigoanei anticreștine. „Lucrarea de față cuprinde un număr de peste 240 de martiri creștini care și-au dat viața pentru Hristos în timpul persecuției comuniste, atee. Dintre aceștia, menționăm că sunt
207 martiri ortodocși (din care 96 cu biografii întocmite), 30 de martiri romano-catolici și 4 protestanți evanghelici [greco-catolicii - cu victime destul de numeroase - nu și-au definitivat materialul până la ieșirea acestei prime ediții]. Din punct de vedere socio-profesional, majoritatea sunt clerici (preoți și episcopi), profesori de teologie, avocați, un general de divizie, studenți, călugări și călugărițe…” (Studiul introductiv, pp. 39-40).
Da, prietene, vor fi existat și ierarhi manipulabili, și preoți nevrednici, și monahi compromiși; nu pretinde nimeni că Ortodoxia românească n-a avut uscăturile ei, numai că pădurea nu se judecă prin uscături! Miile de deținuți și sutele de morți, zecile de ierarhi înlăturați din scaun (ba chiar lichidați) sau de monahi subversivi (copleșind cu mult, cum era și firesc, numărul celor de alte confesiuni adunați la un loc) nu reprezintă tot Ortodoxia?! Mai degrabă se poate spune că majoritatea covârșitoare a ortodocșilor în sânul națiunii române a făcut ca Biserica strămoșească să aibă, proporțional, și mai mulți virtuoși, dar și mai mulți păcătoși decât minoritatea catolică sau decât confesiunile de dată recentă, uneori cu totul nesem*nificative numeric. Faptul că „virtuoșii” sunt cu cerbicie ignorați, iar „păcătoșii” tendențios invocați, ține de lipsa de rectitudine a adversarilor. În orice caz, Paul Caravia avea toată dreptatea să conchidă, în studiul introductiv al
Bisericii întemnițate: „Se vede că Biserica nu a fost nu*mai
contemplativă, ci și
luptătoare” (p. 30).