Cât privește în
Basarabia, imediat după anexarea ei de către ruși, a fost
distrusă toată organizarea bisericească românească de până atunci, în locul Mitropoliei Basarabiei s-a înființat o episcopie dependentă de Patriarhia Moscovei, cu sediul la Chișinău, cârmuită de ierarhi ruși. Și același lucra s-a întâmplat și la Cernăuți, unde în locul Mitropoliei românești s-a creat o Episcopie, cu ierarhi ruși sau ucraineni. Eparhiile Ismailului și Hotinului (Bălți) au fost considerate ca desființate.
De arhipelagul ororii n-a scăpat nici Biserica Ortodoxă din România, în frunte cu ierarhii acesteia, odată aduși la putere comuniștii de către armata roșie de ocupație, când s-a început sovietizarea țării după modelul stalinist.
Cu privire la ierarhi, a fost emis decretul cu numărul 166 din 1947, care prevedea îndepărtarea acelora în care regimul comunist nu avea încredere. Ceea ce s-a și întâmplat, de altfel. Iar, din anul următor, 1948, regimul comunist trecea și la exercitarea unui control riguros, permanent și direct asupra Bisericii mai ales prin ofițerii de Securitate, prezenți mereu în toate instituțiile bisericești (protopopiate, mănăstiri, școli teologice, centre eparhiale, Patriarhie), gata oricând să reprime orice acțiune considerată contrară intereselor statului ateu. Erau acei așa-numiți inspectori de culte? din cadrul Ministerului de Culte - devenit Departament al Cultelor în 1958 - care aveau să-și înceteze funcția abia la sfârșitul lui martie 1990.
La 15 mai 1948, avea să fie declanșată teroarea politică pe scară largă, prin arestările politice în masă, iar începând cu anul 1949 și până în 1962, să se fixeze domicilii obligatorii la aproximativ 60.000 de persoane?. Așadar, România începea să fie o insulă din Arhipelagul Gulag, o țară pregătită să devină colonie sovietică, după cum scria, foarte recent, dl. Aurel Sergiu Marinescu.
Printre cele aproximativ 60.000 de persoane, cărora li s-au fixat domicilii obligatorii în perioada amintită, au fost și clerici ortodocși, preoți și ierarhi. Numai că domiciliile forțate pentru ierarhii ortodocși depuși din treaptă le-au constituit chiar mănăstirile și schiturile, devenite loc de surghiun sau de recluziune monastică, și în care Securitatea își avea, firește, informatorii ei. Ce-i drept, până în 1957, Securitatea nu reușise încă să-și aibă informatori în toate mănăstirile ortodoxe. Dovadă că în acel an, 1957, ministrul de Interne, Alexandru Drăghici, ?constata că, în cele 27 mănăstiri și schituri din regiunea Bacău, exista doar în 8 câte un informator, în regiunea Pitești, erau informatori doar în 13 din cele 33 mănăstiri, în cele 7 din regiunea Constanța, niciunul.
Din motive tactice și din cauza stării de spirit a populației din țară, care nu le era favorabilă, comuniștii au manifestat precauție și reținere în ceea ce privește trimiterea ierarhilor ortodocși în temnițe. Din cele cercetate, cunoaștem doar cazul episcopilor Nicolae Popovici al Oradiei și Eugenie Laiu Suceveanul al Tomisului, care au fost întemnițați. În schimb, preoții și monahii ortodocși umpleau închisorile. După o evaluare imediat postdecembristă,
din 12.000 de preoți ortodocși, peste 3.000 au fost închiși sau trimiși la Canal. Din aceștia, peste 1.800 au murit. La Poarta Albă, dintr-un transport de 100 preoți, în zece zile, majoritatea au pierit. Adică, unul din patru preoți ortodocși au trecut prin închisorile comuniste.
O publicație catolică occidentală, din martie 1948, releva că, în Biserica Ortodoxă Română, deja,
în 1947, șase mitropoliți și episcopi fuseseră obligați să-și dea demisia sau se văzuseră pensionați din oficiu. Ultima măsură a fost aplicată celor
doi episcopi, de Roman și de Constanța, care refuzau să se retragă, deși fuseseră somați s-o facă de către ministrul Cultelor?.
Publicația
Cuvântul Românesc din Canada, în numărul său pe aprilie 1987, insera un interviu al d-lui Sergiu Grossu, acordat cotidianului francez
Présent, din 19 și 29 februarie 1987, în care declara că
13 episcopi și arhierei (ortodocși, n.n.) au fost îndepărtați de la scaunul lor bisericesc, arestați sau supravegheați cu strășnicie.
Din publicațiile și presa Bisericii Ortodoxe Române postdecembriste, aveam să aflăm, abia în august 1992, că, până la îndepărtarea episcopului Nicolae Popovici al Oradiei, în octombrie 1950,
15 ierarhi ortodocși au fost înlăturați din scaune înaintea lui, potrivit mitropolitului Antonie Plămădeală. Prin urmare, mitropolitul Antonie considera că,
până în octombrie 1950, inclusiv cu episcopul Nicolae Popovici, șaisprezece ierarhi ortodocși au fost înlăturați din tron. Deși, o lună mai târziu - septembrie 1992 - același mitropolit scria că cincisprezece mitropoliți și episcopi au fost scoși din scaune și trimiși la mănăstiri de autoritățile comuniste. Interesant este că mitropolitul Antonie, intervievat în S.U.A., în 1994, declara că ...pentru că erau contra regimului, contra comunismului... în
1948-1949, noi am pierdut 17 episcopi ortodocși. Au fost lipsiți de dreptul scaunelor lor și obligați a se stabili în mănăstiri. Multe dieceze au fost dezafectate, iar unele complet distruse.
Preotul cărturar transilvănean, Petru Ciuhandu - întemnițat în 1952 - într-o carte publicată în 1994, scrie că
au fost șaisprezece ierarhi ortodocși prigoniți de comuniști, și anume:
1. Mitropolitul Bucovinei, Visarion Puiu, a fost condamnat la moarte în lipsă și a murit în exil.
2. Episcopul Oradiei, Nicolae Popovici, scos din scaun și izgonit la Cheia - nume care spune destul.
3. Mitropolitul Bucovinei, Tit Simedrea.
4. Mitropolitul Basarabiei, Efrem Enăcescu.
5. Mitropolitul Olteniei, Nifon Criveanu.
6. Mitropolitul Moldovei și al Sucevei, Irineu Mihălcescu.
7. Episcopul Dunării de Jos, Cosma Petrovici.
8. Episcopul de Roman, Lucian Triteanu.
9. Episcopul Caransebeșului, Veniamin Nistor.
10. Episcopul de la Râmnicu-Vâlcea, Atanasie Dincă.
11. Episcopul de Huși, Grigore Leu.
12. Locțiitorul arhiepiscopului Bucovinei, cu sediul la Suceava, Emilian Antal.
13-14. Vicarii patriarhali : Veniamin Pocitan și Pavel Șerpe.
15. Vicarul de lași, Valeriu Moglan.
16. Vicarul de Sibiu, Teodor Scorobeț.
Și, conchidea părintele Ciuhandu:
Toți aceștia 16 au fost scoși din scaune,
prin măsuri anticanonice, polițienești și
au murit în diferite mănăstiri, unii în condiții neelucidate. Astfel, au fost:
Patriarhul Nicodim, mitropolitul Irineu Mihălcescu, episcopul Grigore Leu, arhimandritul luliu Scriban, toți au murit suspect în jurul anului 1948, iar
mitropolitul Sebastian Rusan, după toate probabilitățile,
otrăvit. De precizat că părintele Ciuhandu nu a trecut în lista sa de 16 ierarhi ortodocși prigoniți de dictatura comunistă, pe patriarhul Nicodim și pe mitropolitul Sebastian Rusan, deși îi pomenește printre ierarhii care au murit în condiții neelucidate. După cum părintele Ciuhandu n-a trecut, în lista sa de ierarhi prigoniți, nici
pe mitropolitul Banatului, Vasile Lazărescu, pe mitropolitul Nicolae Mladin al Ardealului, pe episcopul Partenie Ciopron, pe episcopul Policarp Morușca, pe episcopul Galaction Gordon, pe episcopul Andrei Magieru și pe episcopul Valerian Zaharia, toți victime ale aceleași dictaturi comuniste.
[...]
Autorul Istoriei Bisericii Ortodoxe Române, preotul profesor Mircea Păcurariu, scrie, în sfârșit, în ediția a V-a a acesteia din 2000, că, după ce în 1948 s-au desființat câteva eparhii, precum și posturile de ierarhi vicari, au fost puși în retragere vreo 20 de ierarhi, dar fără a-i menționa.
Cu ocazia decernării titlului de Doctor Honoris Causa al Universității Catolice din Lublin, la 7 noiembrie 2000,
patriarhul Teoctist declara, printre altele, că în perioada comunistă din România
peste 20 de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române au fost scoși din scaunele chiriarhale.[...]
articolul este mai lung il; gasiti complet aici:
Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române