De ce n-a prevenit Dumnezeu căderea lui Adam, devreme ce a prevăzut-o?
Dacă ar fi prevenit-o, ar fi interferat cu și ar fi abolit libertatea omului, pe care a revărsat-o ca pe un dar peste el. Dacă ar fi distrus libertatea omului, atunci comportamentul omulul și mântuirea ar fi fost obligatorie. Omul și-ar fi pierdut personalitatea sa și ar fi devenit o creatură fără voință. Dumnezeu a preferat să își schimbe planul despre om, decât să îi ia cel mai semnificativ element al personalității sale, libertatea sa. Dumnezeu a adăugat un al doilea element care este benefic omului: dreptatea Sa împotriva răutății și urii demonice. Diavolul a crezut că rătăcindu-l pe om, ar putea să împiedice planul lui Dumnezeu și să distrugă asemănarea omului cu Dumnezeu. Adică și-a închipuit că va reuși deopotrivă să se răzbune pe Dumnezeu și să îi răpească omului toată valoarea. De aceea, Dumnezeu nu l-a împiedicat pe diavol să își implementeze planul său rău, pentru ca să-l zdrobească deplin când a luat asupra Sa natura umană, prin Întruparea Sa viitoare. În acest fel, omul care era victimă a vicleniei demonice, este capabil să se ridice “mult deasupra oricăror stăpânii și puteri și deasupra oricărui nume care se numește” (Efeseni 1, 21), nu numai în veacul acesta, ci și în veacul ce va să fie. De aceea, dacă Dumnezeu ar fi prevenit căderea omului, l-ar fi lipsit de slava pe care a moștenit-o prin unirea sa substanțială cu Dumnezeu Însuși, prin Întruparea Sa.
Extras din cartea „Discurs pe Muntele Athos” de Părintele Iosif Vatopedinul, Iera Megisti Moni Vatopediou, 2003.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|