| 
				 ( continuare ) 
 
			
			Necesitatea rugaciunii
 
 A intreba daca rugaciunea este necesara inseamna a intreba daca ne putem  dispensa de Dumnezeu. Ce este omul prin el insusi? Un neant, un  intuneric plin de mizerie, supus degradarii. Prin el insusi este  incapabil sa gandeasca si cum sa gandeasca si ce anume sa-si doreasca  spre binele lui adevarat. Avem deci o mare nevoie de harul lui Dumnezeu  pentru a cunoaste binele  a nu-l confunda cu raul si a folosi mijloacele  cele mai bune pentru a inlatura acest rau. Acesta nu se obtine decat  prin rugaciune.  “Fara Mine nimic nu puteti face”.
 
 Cine se dispenseaza de rugaciune pierde ajutorul lui Dumnezeu si mintea  lui ramane intunecata, iar viata lui este o permanenta ratacire.
 
 Dumnezeu acorda totusi harul Sau, fara sa fi cerut, celor ce au vocatia  credintei innascuta in ei. Dar acestia, daca vom cerceta bine au avut in  familia si neamul lor o ruda credincioasa care s-a rugat neincetat cu  inima curata la Dumnezeu. Asa binecuvanteaza Dumnezeu pana la al  saptelea neam pe cei ce-l iubesc.
 
 Iisus ne indeamna: “Cereti si vi se va da, bateti si vi se va deschide”  iata calea de a-si insusi harul si mila lui Dumnezeu, calea de a capata  lumina cea adevarata, cunostinta cea sigura si nefalsificata.
 
 Iar Iisus adauga: ”Rugati-va neincetat”, iar Sfantul Pavel recomanda     pocaitilor sai sa se roage fara intrerupere.”Rugaciunea este  asemanatoare    respitatiei crestinului, care prin ruga sa elimina aerul  corupt al secolului    pentru a aspira in schimb spiritul datator de  viata al harului lui Dumnezeu”,    spune Sfantul Ioan Crisostom, iar a  inceta sa ne rugam este ca si cum am scoate    un peste din apa.  Rugaciunea este viata crestinului. Pentru a ne salva trebuie    mai  intai sa ne cunoastem pe noi insine, sa ne indepartam de frivolitatile  si    desertaciunile lumii, sa capatam o cunostinta luminata asupra  adevaratelor noastre    indatoriri. Ori acestea Dumnezeu ni le descopera  in timpul rugaciunii.
 
 Cat de lipsiti de lumina sunt cei ce nu se roaga. Ei se conduc numai  dupa pasiunile lor. Nu-si purifica niciodata sufletul, nu-si pun  problema sensului existentei lor, traiesc ca animalele si se apropie in  mod inevitabil de pieirea definitiva.
 
 Numai rugaciunea i-ar putea salva si degeaba se revolta impotriva lui  Dumnezeu    ca lor nu le-a daruit credinta. Ei insisi nu au dorit-o,  caci daca ar fi dorit-o    ar fi cerut-o, iar Dumnezeu o daruieste celui  ce o cere cu sinceritate. Acesti    oameni au preferat comoditatea  vietii si lenea in locul luminii si al adevarului.    Ei vor avea parte  deci de ceea ce au ales si pe buna dreptate.
 
 “Acela ce stie sa se roage, acela stie sa traiasca bine”, spune Sfantul  Augustin, iar Sfantul Efrem spune: “Rugaciunea este paznicul modestiei,  fraul furiei, leacul impotriva urei, reprimarea orgoliului, consolarea  suferintelor, increderea in rezolvarea tuturor greutatilor .
 
 “Cel ce va rabda pana la sfarsit, acela se va mantui”, ne invata Domnul nostru, iar a rabda ce inseamna decat a ne ruga mereu?
 
 In ziua in care nu ne rugam ne daruim satanei, cu mainile si picioarele  legate.”Privegheati si va rugati pentru a nu cadea in ispita”. O clipa  de neatentie, de indolenta, de lene in privinta rugaciunii si diavolul  pune stapanire pe noi. Numai printr-o permanenta rugaciune il putem deci  tine la distanta.
 
 Rugaciunea este cheia raiului, ea deschide portile harului divin.  Rugaciunea este un gaj, o garantie a imortalitatii, caci cel ce vorbeste  cu Dumnezeu cu toata sinceritatea, devine mai tare ca moartea, sufletul  lui devine nemuritor, iar corpul lui va reinvia in mod glorios.
 
 Prin rugaciune il iubim pe Dumnezeu, Il adoram, speram la darurile  Lui, inima    noastra creste in prezenta Lui, ne dam seama de nimicnicia  noastra, ne cuprinde    o sfanta teama si respect imbinate cu nadejde  si cu bucurie nesfarsita. Increderea    in Tatal nostru trebuie sa fie  nemarginita. El ne-a creat pentru a ne face fericiti,    iar nu pentru a  ne osindi. Cine Il iubeste, Il recunoaste de Tata si ajunge    cu  siguranta la fericirea suprema. Este deci ultranecesara rugaciunea. Ea  ne    aduce fericirea, ea ne arata calea de urmat spre perfectiune, spre  Dumnezeu.    Indepartarea de Dumnezeu aduce moartea sufletului. Suntem  deci obligati sa ne    rugam, nu numai prin legea divina, dar chiar prin  legea naturii.
 
 Rugaciunea ne este necesara pentru a ne intari in suferinte si  slabiciuni, ea    este poruncita de Dumnezeu pentru a scapa de ghearele  satanei, sa ne mantuie    de pacatul stramosesc, ne purifica din nou, ne  reda nevinovatia. Ea este ca    o armura ce protejeaza pe crestinul ce  lupta pentru perfectiune, ea este faclia    care imprastie intunericul  din calea vietii omului, ea este porumbelul pacii    intre om si  Dumnezeu, ea este tamaia placuta lui Dumnezeu.
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |