Din „Povete duhovnicesti”
Sfantul Macarie de la Optina
Editura Egumenita
Cea mai gravă problemă pe care o desprind din scrisoarea ta este tocmai aceea despre care nu vorbești deloc, în legătură cu care nu ceri niciodată sfaturi și la care te referi întotdeauna pe ocolite sau deloc, dar care se vădește limpede din fiecare rând. Mă refer la dușmănia dintre tine și femeia ta.
În familia voastră este ca un cancer care, din câte îmi dau seama, sunt puține speranțe să fie scos din rădăcini -în afară de cazul în care încetați amândoi, fără întârziere, să vă acuzați unul pe celălalt. Tu crezi - lucru evident - că ai întotdeauna dreptate. Iar ea, desigur, crede același lucru despre ea însăși. Tu îi pui în cârcă o mulțime de acuzații grave sau fără nici o importanță. Ea face la fel cu tine. Până când va dura situația aceasta? Unde o să vă ducă?
Cele mai importante acuzații ale tale împotriva ei sunt: hipersensibilitatea, orgoliul și o părere exagerat de bună despre propria persoană. Dar chiar dacă acestea n-ar fi și propriile tale slăbiciuni - căci este evident că așa stau lucrurile -, tot n-ar trebui să te mânii într-atât, observându-le la ea. Vezi-ți de propriile tale defecte!… De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, și bârna din ochiul tău nu o iei în seamă? (Matei 7, 3).
Tot acest conflict pe teme economice și de avere s-a iscat pentru că ați uitat cu totul că familia voastră este - de fapt trebuie să fie - creștină. Iar familia este cu adevărat creștină numai atunci când fiecare membru al ei ridică greutatea celorlalți și când fiecare se învinovățește pe sine însuși. Amândoi ați uitat lucrul acesta și orice cuvânt al soției tale te străpunge ca o săgeată înmuiată în otravă. Același efect îl au și cuvintele tale asupra ei.
Gândiți-vă din nou la marele adevăr ce guvernează căsătoria creștină: bărbatul și femeia sunt un trup. Oare lucrul acesta nu are drept consecință faptul că cei doi trebuie să aibă în comun toate bunurile? Pe când voi doi, chiar și după atâta timp, încă mai țineți socoteli și vă târguiți în legătură cu valoarea averii. Pentru ce? Numai și numai ca să găsiți motive de ceartă!
Dacă nu vă luptați și nu reușiți în cel mai scurt timp cu putință să readuceți dragostea și pacea între voi, degeaba încercați să puneți lucrurile în ordine și să găsiți o rezolvare corectă chestiunilor legate de bani.
Smerește-te pe tine, nu pe femeia ta! Iubește-ți femeia, nu pe tine însuți!
* * *
Nu este nevoie să-ți spun cât de nelalocul ei și cât de răutăcioasă este purtarea aceasta rece pe care o ai față de soțul tău. O caracterizezi ca un mijloc indirect și viclean prin care te răzbuni pentru indiferența lui anterioară față de tine. Pe de altă parte, tu însăți vezi limpede că, în felul acesta, păcătuiești. Dacă ai constatat și ai acceptat că este păcat, nu se poate în nici un caz să consideri că atitudinea ta este inevitabilă și să spui că nu poți în nici un caz să o schimbi, deși, chipurile, îți pare rău pentru ea. Lucrul acesta nu este adevărat. Iar poziția ta este cu totul greșită.
Adu-ți aminte ce este căsătoria: este o taină! Iar taina aceasta mare este; iar eu zic în Hristos și în Biserică (Efeseni 5, 32).
Adu-ți aminte și care este datoria cea mai importantă a soților: să se iubească și să fie întotdeauna dedicați unul celuilalt, în orice împrejurare și până la sfârșitul vieții lor, supuși unul altuia, întru frica lui Hristos (Efeseni 5, 21).
Față de bărbatul acesta, căruia ești datoare să-i oferi, potrivit poruncii lui Dumnezeu, toată dragostea și credința ta, tu nutrești de mulți ani un sentiment păcătos și obraznic de răzbunare! Se pare că tu ai fost aleasă anume ca să-1 contrazici cu multă ardoare pe înțeleptul Sirah, care mi se pare că fără argumente spunea: Orice răutate este mică pe lângă răutatea femeii; soarta păcătosului să cadă pese ea. Răutatea femeii îi schimonosește obrazul și-i întunecă fața ca un sac (Înț. lui Isus Sirah 25, 21; 19).
Roagă-te lui Dumnezeu să te întărească și să te lumineze cu harul Său, ca să înțelegi că trebuie să-i ierți pe aceia care ți-au greșit. Numai așa poți să speri că vor fi iertate și propriile tale păcate.
* * *
Dilema în care te afli este, cu adevărat, serioasă: ești obligată să alegi între două modalități de a acționa, și amândouă - dacă vrem să vedem lucrurile corect - au un punct slab. Dacă dai banii aceștia bărbatului tău, vei încălca porunca ce spune că trebuie să asculți de părinți, de vreme ce mama ta ți-a interzis categoric să faci lucrul acesta. Iar dacă refuzi, vei nesocoti practic miezul tainei căsătoriei: De aceea, va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va alipi de femeia sa și vor fi amândoi un trup (Efeseni 5, 31).
În asemenea cazuri, când una din porunci trebuie încălcată pentru respectarea alteia, Sfinții Părinți ne sfătuiesc să o încălcăm pe cea mai puțin importantă. „Când avem dinaintea noastră două rele, trebuie să alegem răul cel mai puțin grav”, spune Cuviosul Ioan, vorbind despre discernământ.
Pe pământul acesta, nici o legătură nu este mai puternică și mai sfântă decât cea a soților între ei. Așadar, corect este să fii de partea soțului tău, orice s-ar întâmpla. Nimeni nu poate să-ți interzică să împărți totul cu el. Absolut totul, nu numai banii: Bărbatul să-i dea femeii iubirea datorată, asemenea și femeia bărbatului (I Corinteni 7, 3).
Te mai preocupă ceva: trebuie să ții secret faptul că ai dat banii bărbatului tău, pentru că, dacă află mama ta, o să facă scandal și o să creeze probleme și mai mari pentru toți. Iar tu ești, desigur, datoare să veghezi la menținerea păcii în familie.
Ascultă: dă-i bărbatului tău cât are nevoie și nu scoate la lumină nimic. Cu toate acestea, trebuie să ai deplină conștiință a celor două păcate ale tale: al neascultării și al lucrării pe ascuns. Smerește-te și te roagă pentru iertare. Dar nu te îndoi că vei primi această iertare de la Dumnezeu. El cunoaște inimile și îngăduie astfel de situații ca să ne smerim în drumul spre desăvârșire.
Rugăciunea comună a soților este foarte plăcută lui Dumnezeu și are multă putere. Poate chiar acesta este și motivul pentru care vrăjmașul încearcă să vă împiedice să vă rugați împreună. Nu este decât o altă încercare pe care Dumnezeu o îngăduie ca să dobândiți experiență în lupta voastră duhovnicească și să deveniți mai puternici ca înainte! Amintiți-vă că în orice împrejurare smerenia este arma cea mai eficientă.
|