Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Prima categorie e aici: Într-adevăr, aceia care, necunoscând, fără vina lor, evanghelia lui Cristos și Biserica sa, îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub
impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul
conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică.
Deci, aceștia se pot mântui chiar și fără botez. Este ceea ce spune Biblia, iar noi nu putem face afirmații contrare Bibliei.
|
Bun, vad ca imi dati direct raspunsul, nu mai e nevoie sa argumentez eu. Acum cititi citatele de la care am pornit de fapt si vedeti ca acolo scrie exact altceva, ca nimeni in afara BC nu se poate mantui, inclusiv schismatici sau eretici. Si se si completeaza, ca trebuie sa fie in comuniune cu papa, sa beneficieze de Sfintele Taine, etc. Pot sa fie stiutori, ignoranti, etc., tot in afara BC sunt. Chiar se adauga, daca pana la sfarsitul vietii nu intra in BC si ca vor ajunge in Iad.
Dvs. spuneti si gasiti acest lucru si in hotararile Vatican II, ca cei din afara BC se pot mantui in cazurile descrise. Mai mult, ca si schismatici si eretici se pot mantui. Cred ca observati contradictia.
In plus, spuneti ca in Biblie scrie ca se pot mantui fara botez, dar eu stiu ca in Sfanta scriptura scrie chiar invers, Mantuitorul spune ca nimeni nu se poate mantui fara Botez (plus Mirungere, Botezul cu Duhul Sfant).
Nu mai are rost sa amintesc sinodul Cartagina, cu ereticii si schismaticii nu au Taine si invatatura incepand de atunci a Bisericii.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
A doua categorie este aici: Providența divină nu refuză ajutoarele necesare pentru mântuire nici acelora care, fără vina lor, nu au ajuns încă la o cunoaștere limpede a lui Dumnezeu și
se străduiesc, cu ajutorul harului divin, să ducă o viață dreaptă. Tot
ceea ce este bun și adevărat la ei este socotit de Biserică drept o pregătire la evanghelie și un dar al aceluia care luminează pe tot omul ca să ajungă să aibă viața.
Aceștia sunt oamenii în cartierul (blocul) cărora s-a predicat Evanghelia, dar nu i-au dat curs. Oricâte atenuante le aduce acest text, nicăieri nu afirmă că aceștia se vor mântui fără botez. Faptele lor bune, "viața dreaptă" spune textul, reprezintă lucrare a Duhului ÎN VEDEREA primirii Evangheliei și nu ÎN LOCUL primirii Evangheliei.
|
Aici se refera la pagani, pentru ca in prima parte s-a referit la evrei si musulmani, care au Vechiul Testament si se spune in document ca au acelasi Dumnezeu. Apoi se refera la cei ce cauta un Dumnezeu necunoscut (ca grecii din Faptele Apostolilor). Iar in acest pasaj la cei ce nu intra in primele categorii, adica paganii care se inchina la altceva. Nu are legatura cu propovaduirea, se spune ca tot ce au ei adevarat se considera ca bun si care tine loc de Evanghelie si un dar divin.
In concluzie constitutia dogmatica Vatican II spune ca toti din afara BC au sanse la mantuire, in aceleasi conditii ca si cei din BC, in functie de fapte. Singura diferenta este ca in BC fiind adevarul intreg e mai clar sa se faca aceste fapte, in timp ce la pagani, de exemplu, e mai putin clar. Din nou, sa comparam cu citatele din veacurile trecute. De fapt este afirmarea legii iudaice, faptele sunt importante, in timp ce Noua lege, crestinismul afirma ca manuirea se face prin har, chiar scrie ca nu prin fapte ne mantuim ci prin har (ceea ce afirma partial si protestantii).
De fapt discutia pornita de mine nu se referea initial la schimbarea dogmei la Vatican II, ci la faptul ca si BC sustine (sau sustinea) mantuirea doar in cadrul BC, pentru ca de asta fusesem acuzat.