View Single Post
  #105  
Vechi 22.12.2011, 01:48:00
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave Vezi mesajul
Sigur Ioane,ca doar nu este secret,dar nu iti dau un singur lucru:textul exegetic de legatura si nu il dau pt ca am eu inca niste dubii cu privire la un aspect..Eu postez trei texte si sunt convins ca veti vedea spre ce ma duc,intentia ca sa zic asa :)

Primele doua texte: ,,Iar când a fost singur, cei ce erau lângă El, împreună cu cei doisprezece, Îl întrebau despre pilde. Și le-a răspuns: Vouă vă e dat să cunoașteți taina împărăției lui Dumnezeu"(Marcu 4:10-11a) si ,,Și cu multe pilde ca acestea le grăia cuvântul după cum puteau să înțeleagă.Iar fără pildă nu le grăia; și ucenicilor Săi le lămurea toate, deosebi."(Marcu 4:33-34).

Texul din Vasile cel Mare: ,,Unele dintre dogmele si propovaduirile pastrate de Biserica le avem din invatatura scrisa, pe altele insa le-am primit din Traditia Apostolilor, transmise in taina. Amandoua aceste categorii au aceeasi autoritate pentru evlavie. Nimeni nu va spune cuvant impotriva acestora, pentru ca nimeni nu cunoaste cat de cat asezamintele bisericesti. Daca am incerca sa inlaturam obiceiurile nescrise, ca neavand mare importanta, nu ne-am da seama ca am pagubi Evanghelia in partile ei principale; mai mult, am restrange propovaduirea la numele ei gol. De pilda, (ca sa pomenesc lucrul cel dintai si foarte obstesc) cine a invatat prin scris ca acei care nadajduiesc in numele Domnului nostru Iisus Hristos sa se insemne cu semnul crucii? Ce scriere ne-a invatat sa ne intoarcem spre Rasarit atunci cand ne rugam? Ce Sfant ne-a lasat in scris cuvintele de chemare a Sf. Duh pentru prefacerea painii Euharistiei si a Paharului binecuvantarii? Nu ne multumim cu cele pe care le mentioneaza Apostolul sau Evanghelia, ci spunem unele lucruri inainte, altele pe urma, ca avand mare putere pentru taina si pe care le luam din invatatura nescrisa. Noi binecuvantam apa Botezului si untdelemnul Ungerii, ba inca si pe cel ce se boteaza. Din ce scrieri? Nu din Traditia tacuta si tainica? Ce cuvant scris ne-a invatat ungerea insasi cu untdelemn? Iar cufundarea omului de trei ori, de unde este? Celelalte cate sunt in legatura cu Botezul, lepadarea de satana si de ingerii lui, din ce scriere sunt? Nu sunt, oare, din aceasta invatatura nepublicata si secreta pe care Parintii nostri au pastrat-o sub tacere, fara iscodire, ca unii care invatasera bine acel lucru: pastrarea in tacere a maretiei sfinte a Tainelor?... La fel Apostolii si Parintii care au stabilit la inceput cele in legatura cu Biserica au pastrat taina lor in ascuns si in tacere demnitatea lor...(Sfantul Vasile cel Mare, Despre Sfantul Duh, 27, 66, Migne, P. G., XXXII, col. 188-189).

Ce zici,am o idee exagerata sau merita sa sap pe drumul asta? :)
Imi pare cu totul binevenita intentia ta! Ei, asteptam surpriza, sa vedem cum carmesti barca...
Traditia tacuta si tainica... Da...
Imi amintesc acum, din epistolele Apostolilor cand se pomeneste mai mereu nadejdea de a se intalni "fata catre fata", pentru ca "bucuria noastra sa fie deplina". daca nu ma insala memoria parca asa spuneau. Deci in relatia directa, nu mediat prin textul scris; precum Patriarhii Vechiului se intalneau cu Dumnezeu, cu Ingerul Domnului...
Ce (Cine) este acolo, in taina intalnirii directe, in acel "fata catre fata", care alcatuieste cuibarul germinativ al Traditiei? Unde sunt doi adunati in numele Domnului...
Comuniune si impartasire... frangerea painii... rugaciuni impreuna...
Ei, succes frate Scotland! Duhul lui Dumnezeu fie cu tine! AMIN+

P.S. Nu ma pot retine sa fac o legatura cu un aspect destul de important in practica psi - utilizarea discursului (si a scenariului) metaforic, de obicei cu apel la elemente naturale, fizice, arhetipale, avind ca scop activarea si reasezarea continuturilor inconstiente (sentimente si trairi profunde, ascunse in mod obisnuit constiintei, tainice, care ma duc cu gandul deopotriva la simbolistica viselor si la conceptul de "inima", central in teologie). Asta in legatura cu pildele , care imi par a avea o tinta comuna cu a metaforelor utilizate in psihoterapii, cu "a treia ureche" (si Domnul spune "cine are urechi ...")...
Reply With Quote