Medicina contemporană și vindecările ei 84
PENTRU DEOSEBIREA DINTRE IUBIREA CREȘTINĂ ȘI DREPTATEA OMENEASCĂ
Oamenii au cel mai adesea o înțelegere juridică asupra dreptății. A împovăra pe cineva cu răspunderea pentru vina altcuiva ei o resping ca pe o nedreptate. Aceasta nu își are locul în conștiința lor juridică. Dar alta grăiește duhul iubirii lui Hristos. In duhul acestei iubiri, a împărtăși răspunderea pentru vina celui iubit, ba chiar deplin a o purta, nu numai că nu este străin, ci întru totul firesc. Mai mult, prin faptul de a purta vina străină se vădește adevărul iubirii și se ajunge la conștientizarea ei. Dacă este a ne folosi numai de latura îndulcirii iubirii, atunci unde mai este latura noimei sale? Dar când se adaugă libera luare asupră-și a vinei și a suferințelor celui iubit, atunci dragostea își atinge desăvârșirea atotcuprinzătoare.
Mulți nu pot sau nu voiesc să ia asupra lor și să poarte de bună voie urmările păcatului strămoșului Adam. Ei spun: «Adam și Eva au mâncat din rodul oprit, dar ce mă privește pe mine? Sânt gata să răspund pentru păcatele mele, dar numai pentru ale mele personale, și nicicum pentru cele străine». Și nu înțelege omul că printr-o astfel de mișcare a inimii repetă în sine păcatul Strămoșului, care devine propriul său păcat și propria cădere. Adam s-a lepădat de răspundere punând vina asupra Evei și a lui Dumnezeu Care îi dăduse acea femeie, rupând astfel unimea Omului și unirea sa cu Dumnezeu. Astfel, de fiecare dată când ne împotrivim a purta vina pentru răul obștesc, pentru faptele celor apropiați, noi repetăm același păcat și rupem la rândul nostru unimea Omului. Domnul a întrebat pe Adam mai nainte de Eva. Și trebuie înțeles că dacă el nu s-ar fi îndreptățit, ci ar fi luat asupră-și răspunderea pentru păcatul lor obștesc, alta ar fi fost soarta lumii, tot așa cum ea se schimbă atunci când luăm asupră-ne povara vinei celor apropiați.
Fiecare om poate spune multe spre propria-i îndreptățire în orice faptă, dar de va cerceta cu luare aminte în inima sa va vedea că, îndreptățindu-se, nu scapă de viclenie. Se îndreptățește omul mai întâi fiindcă nu voiește să se recunoască fie și în parte vinovat pentru răul din lume; se îndreptățește fiindcă nu înțelege că este înzestrat cu o libertate asemănătoare cu cea a lui Dumnezeu, ci se vede doar ca un fenomen, ca un lucru al acestei lumi, și deci ca atârnând de ea. într-o astfel de conștiință iese la iveală mult din conștiința robului: drept aceea îndreptățirea este proprie robului, iar nu fiilor lui Dumnezeu.
La fericitul Stareț nu am văzut înclinarea de a se îndreptăți. I )ar în chip ciudat tocmai acest fel de a face, adică a lua asupră-și vina și a cere iertare, li se pare multora a fi o atitudine de rob. lată cât de deosebită este înțelegerea fiilor Duhului lui Hristos și a celor neduhovnicești. Celui neduhovnicesc îi pare de necrezut că întreagă lumea oamenilor poate fi resimțită ca un tot ce este cuprins în ființa proprie a fiecărui om, fără a exclude celelalte persoane. întregul ființei atot-omului, după înțelesul celei de-a doua porunci: «Să iubești pe aproapele ca însuți pre tine», trebuie și se poate cuprinde în propria-i ființă. Atunci tot răul ce se petrece în lume va să se înțeleagă nu ca fiind ceva străin, ca al său propriu.
Dacă fiecare persoană-ipostas omenesc, zidit după chipul Ipostaselor absolute dumnezeiești, este în stare a cuprinde în sine plinătatea ființei atot-omului, așa cum și fiecare Ipostas Dumnezeiesc este purtător a toată plinătatea Ființei Dumnezeiești - acesta fiind înțelesul adânc al celei de-a doua porunci -atunci și lupta cu răul, cu răul cosmic, fiecare o va face începând cu sine însuși.
Starețul însuși vorbea totdeauna numai despre dragostea lui Dumnezeu, și niciodată despre dreptate, dar eu înadins l-am provocat la o convorbire despre aceasta. El a spus, mai mult sau mai puțin, următoarele:
«Despre Dumnezeu nu se poate spune că este nedrept, sau că în El se află nedreptate, dar nici nu se poate spune că este drept, așa cum înțelegem noi dreptatea. Sfântul Isaac Sirul zice: „Nu îndrăzni a numi pe Dumnezeu drept. Căci unde este acea dreptate: noi am greșit, iar El Și-a dat pe Fiul cel Unul-Născut crucii?" Iar la cele spuse de Cuviosul Isaac se poate adăuga: Noi am greșit, iar Dumnezeu pe Sfinții îngeri i-a pus în slujba mântuirii noastre. Dar și îngerii, plini fiind de dragoste, ei înșiși au dorința de a ne sluji, și în această slujire primesc asupră-și durerile. Dar iată că și vietățile necuvântătoare, și tot restul făpturii au fost date de către Domnul legii stricăciunii, căci nu li se cuvenea a rămâne slobode de acea lege, atunci când omul, pentru care ea fusese făcută, prin păcatul lui ajunsese rob stricăciunii. Astfel că unii de bunăvoie, iar alții nu de bunăvoie, însă „toată zidirea împreună-suspină și împreună-chinuiește până acum" (Rom. 8: 20-22), împreună-pătimind cu omul. Iar aceasta nu este legea dreptății, ci legea iubirii».
Dragostea lui Hristos, ca Dumnezeiască putere, ca dar al Duhului Sfânt Care singur lucrează în toți, adună ființial totul întru una; iubirea își însușește viața celui iubit. Cel ce iubește pe Dumnezeu este cuprins în viața Dumnezeirii; cel ce iubește pe aproapele cuprinde în ființa sa ipostatică viața fratelui; cel ce iubește întreaga lume, în duh îmbrățișează întreaga lume.
Acea mare rugăciune pentru lume cu care se ruga Fericitul, marele Stareț Siluan, duce tocmai la o astfel de înțelegere sau, mai bine zis, simțire a părtășiei ființiale a propriei ființe personale cu ființa atot-omenirii. Dacă se poate spune, cum fac mulți filosofi contemporani, că perceperea prin simțirile noastre a oricărui obiect nu este doar un act psihic subiectiv, străin de ființarea obiectivă a însuși obiectului, ci este însuși obiectul care prin lucrarea sa reală pătrunde în conștiința noastră, înfiripându-se astfel o părtășie în ființă, atunci cu atât mai mult trebuie să vorbim despre părtășie în ființă acolo unde lucrează unul harul dumnezeiesc a-toate-pătrunzător al Sfântului Duh - Atotțiitorul.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|