View Single Post
  #26  
Vechi 18.11.2011, 15:39:07
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Catalin2, ar fi fost poate mai interesant si la obiect sa dai citatul asta:

" Deci cei vechi au hotarat ca cel al ereticilor (botez) desavarsit sa se anuleze. Iar al schismaticilor, ca al unora care sunt inca in Biserica, sa se primeasca, iar cei ce sunt in adunari ilegale, indreptandu-se prin pocainta cuvenita si prin convertire, sa se impreune iarasi cu Biserica, precum adeseori si cei ce se gasesc in vreo treapta bisericeasca, mergand impreuna cu cei neascultatori, dupa ce se vor cai, sa se primeasca in aceeasi stare."

Cu alte cuvinte, daca cineva e botezat la adventisti, baptisti, penticostali, etc. trebuie rebotezati..am inteles corect?
Pot fi primiti fara rebotezare doar stilistii sau altii asemnea lor.

Romano-Catolicii, dupa parerea ta (daca poti sa o argumentezi) unde s-ar incadra?
La schismatici sau la eretici?
Dar greco-catolicii?
Cred ca am scris vreo cateva sute de mesaje pe tema asta numai pe acest forum. Eu am dat raspunsul complet in mesajul precedent.
Daca ai observat in acel pasaj e vorba chiar despre iconomie. Pentru ca Sfantul Vasile nu are cum sa se contrazica in doar doua fraze. Nici macar nu e vorba de schismatici sau eretici, Sfantul Vasile spune despre cei ce se despart de Biserica, adica de schismatici. Pot sa sustina o erezie si sa fie in Biserica, sau sa sustina aceeasi invatatura ortodoxa si sa fie in afara Bisericii.
Ca sa vedem cat de fara sens sunt conceptiile ecumeniste, sa spunem ca un vecin se apuca si crede ca e preot si incepe sa faca slujba, sa spovedeasca, etc., fara sa fie hirotonit. Inseamna ca ce face vecinul e exact acealsi lucru cu ce face un preot, aceleais Sfinte Taine. Aici am exemplificat pe neoprotestanti (desi la modul ideal, vecinul sustine cam ceea ce sustine si BO, neoprotestantii nu).
Dar sa spunem acum ca un preot este caterisit, dar el tine slujbele in continuare, isi face cativa credinciosi, apoi pune episcopi, etc. Este si el biserica la fel ca BO? Aici s-ar incadra monofizitii, catolicii, etc.

Ce spune Sf. Vasile? Spune exact ce face BO si azi. Unora li se face Botezul, considerati mai departati (nici arienilor nu li se repeta Botezul, din iconomie). Altora li se face doar Mirungerea, iar altii sunt primiti doar prin pocainta. Si daca citesti o sa vezi ca aceste lucruri sunt repetate la sinoade, mai clar, le-am dat si eu.
Chiar mai mult, prin iconomie se echivaleaza si preotia sau alte Sfinte Taine, de exemplu preotii greco-catolici au fost primiti fara sa fie iar hirotoniti.
De aceea Sfantul Vasile cel Mare face precizarea la final, oricine s-a despartit de Biserica isi pierde harul si nu mai au preoti.

In cazul de fata, al romano-catolicilor sau greco-catolicilor raspunsul ar trebui sa il stie orice ortodox. Cel ce e doar schismatic are exact aceeasi invatatura ca si cea ortodoxa, adica dogma (ca poate are canoane schimbate), fara vreo deosebire. O erezie e o eroare dogmatica. Acum stii si raspunsul si poti numara si cateva erori dogmatice: Filioque, primatul papal, Purgatoriul, infailibilitatea papala, Neprihanita Zamislire, etc. Iar greco-catolicii sunt tot catolici, fac parte din BC.
Mai e un amanunt, un canon spune ca un botez valid nu se poate repeta, cel ce o face e caterisit. Si chiar si catolici se reboteaza in unele locuri sau in unele cazuri. O situatie speciala este cu cei ce au fost botezati in BO, apoi s-au convertit la alt cult si s-au reintors la ortodoxie. Acela are botez valid chiar daca trece la alt cult, dar fara vreun folos daca nu revine in ortodoxie la Sfanta Impartasanie.

Conceptiile ecumeniste sunt inventate de protestanti si neoprotestanti. De fapt sustinerea lor spune ca BO greseste sau nu stie tot adevarul, pastorul X a inteles mai bine cum e crestinismul si ca harul e in toate cultele. Noi nu suntem (neo)protestanti.

Last edited by catalin2; 18.11.2011 at 15:42:03.
Reply With Quote