Subiect: ECUMENISMUL
View Single Post
  #290  
Vechi 05.11.2011, 23:51:09
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Draga Laura, dimpotriva, eu am observat doar ca cei ce au conceptii ecumeniste se chinuie sa gaseasca cate un citat razlet al unui ierarh sau chiar duhovnic ca sa isi sustina ceea ce cred. Cineva care combate conceptiile ecumeniste nu trebuie sa caute, cu atat mai mult sa falsifice ceva, pentru ca toata Biserica dintotdeauna si apropae toti sfintii sau marii duhovnici nu au sustinut altceva.
Este de fapt o falsa dilema, conceptiile ecumensite sunt niste himere, ceva la moda in zilele noastre. In toata invatatura Bisericii sau la sfinti si duhovnici unde intalnim aceste conceptii? De aceea trebuie sa caute cineva cu lupa sa mai gaseasca vreun citat dintr-un duhovnic care sa sustina ceva ce tine de ecumensim.
Vad ca nu se intelege exact ce inseamna de fapt. Intrunirile ecumeniste in care se discuta intre diferite culte e una si conceptiile ecumensite sunt altceva. Conceptiile ecumeniste sunt cele ce spun ca nu doar BO este Biserica, ca Adevarul si harul lucrator nu e doar in BO, ca si mantuirea. Exista de fapt doua viziuni, prima ca BO este una din biserici si a doua ca BO este cea mai buna biserica (dar ca sunt ceva mai putin bune si celalalte). Ambele sunt conceptii ecumeniste, dar a doua e mai aproape de adevar.
Mai exista si o alta diferentiere, unii cred ca doar catolicii sunt la fel ca ortodocsii (cred ca se numesc filocatolici, aici mai pot fi inclusi si monofizitii si chiar protestantii, in afara de neoprotestanti). A doua categorie, cei care cred ca toate cultele crestine sunt la fel de bune. Mai exista si o a treia categorie, care include si conceptii new-age ce tin de paranormal, sau ca toate religiile sunt bune.

Acum trecand la mesaj, nu tebuie sa cercetam daca a spus Parintele Staniloae sau nu, e marturia lui in acel videoclip, acum nu au masluit si vocile.http://www.sfaturiortodoxe.ro/
Daca nu ma insel s-ar putea ca acest pasaj sa fie dintr-un interviu filmat, nu-mi mai amintesc.
Parintele Teofil Paraianu e adevarat, a spus ca si catolicii au Taine, dar chiar daca a facut o greseala el poate compensa cu multele sale fapte bune. Noi nu ne putem compara, ca sa avem de unde sa scadem.
Parintele Nicolae Steinhardt a spus acele lucruri cand s-a convertit, nu stiu daca le sustinea si dupa (eu am citit ca scria si despre erezii). Si eu cand am devenit credincios credeam ca toate cultele sunt la fel, eram foarte ecumenist, dar doar pentru mine, nu spuneam aceste conceptii si altora pentru ca nu stiam prea multe.

Cum am mai scris si in alte mesaje si cum a afirmat si BO a Greciei in sinodul prilejuit de acea declaratie impotriva ecumenismului, BO participa la dialogurile ecumenice pentru afirmarea adevarurilor ortodoxiei, neavand vreodata de gand sa accepte stricarea invataturii de credinta. Unirea se poate face doar prin trecerea la ortodoxie, adica renuntarea la invataturile gresite, erezii.
De obicei nu impotriva dialogurilor sunt revoltati ortodocsii, ci impotriva conceptiilor ecumeniste si a patrunderii lor in Biserica.
Catalin2,
Doamne ajută!

În primul rând, vă mulțumesc mult pentru răspuns, observ că sunteți foarte doritor de a discuta despre credință și, de fiecare dată, îmi răspundeți cu multă atenție și politețe. Apreciez în mod deosebit atitudinea dvs. față de mine. :)

În privința ecumenismului, desigur, n-am"concepții ecumeniste", în sensul în care folosiți dvs.acești termeni. Probabil că m-am exprimat eu greșit și neclar, de aceea, mesajul meu a fost înțeles în mod incorect. Nu am afirmat că toate religiile sunt la fel de adevărate și mântuitoare (relativism religios) și nici că Biserica ortodoxă deține doar o parte din adevărul creștin revelat. Desigur, am convingerea profundă că Sfânta noastră Biserică a păstrat, cu ajutorul Duhului Sfânt Care o călăuzește permanent, deplinătatea adevărului descoperit nouă de Dumnezeu. Sunt conștientă că există diferențe dogmatice interconfesionale (ceea ce mă întristează...) și cred cu tărie în învățătura de credință ortodoxă.
Despre ceilalți creștini (neortodocși), însă, cred că, așa cum spunea Sf. Siluan Athonitul, ei procedează corect prin faptul că au păstrat credința în adevăratul Dumnezeu (Sfânta Treime), iar datoria noastră este aceea de a-i încuraja pentru convingerile lor conforme Revelației și de a le arăta, cu blândețe, unde greșesc. Astfel, în opinia mea, este bine ca noi, creștinii ortodocși, să fim binevoitori și solidari cu ei în ceea ce ne unește și să-i considerăm drept coreligionarii noștri, căci și ei mărturisesc, împreună cu noi, credința în "Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, Treimea Cea de o ființă și nedespărțită".
În același timp, rămân consecventă în credința că Biserica ortodoxă, întemeiată de către Însuși Fiul lui Dumnezeu întrupat, a păstrat neschimbat, de două mii de ani, adevărul transmis prin Revelația divină cuprinsă în Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție.
Am înțeles și-mi pare deosebit de interesantă distincția pe care o observați între întâlnirile ecumenice și "concepțiile ecumeniste" - acestea din urmă constituind o dovadă de imaturitate spirituală și naivitate a celor ce le promovează. Sunt convinsă că nu trebuie, nu avem dreptul de a renunța, în numele iubirii, nici măcar la cel mai neînsemnat adevăr de credință, la fel cum nici de dragul adevărului nu trebuie să jertfim iubirea. Dragostea și adevărul rămân inseparabile, căci Izvorul lor comun este Hristos! Nu putem renunța niciodată, sub niciun pretext, la Ortodoxia noastră căci, așa cum cu prețul vieții a mărturisit Sfântul Maxim, "nu se ascunde adevărul credinței de dragul păcii". Personal sunt pentru dialogul - plin de iubire și purtat cu responsabilitatea mărturisirii adevărului - cu frații noștri creștini de alte confesiuni. De ce? Tocmai în vederea înmulțirii talanților pe care-i avem, tocmai cu scopul mărturisirii dreptei credințe. Discuțiile sunt necesare și pot avea consecințe pozitive sau negative, în funcție de ce mesaje înțeleg participanții să transmită. Un ortodox, care discută cu dragoste și sinceritate într-o adunare ecumenică, își îndeplinește datoria față de Biserică, iar un "ortodox" care, la o astfel de întâlnire, și-ar trăda credința, ar păcătui grav, dar nu prin faptul că a participat la dialog, ci prin ceea ce a afirmat acolo.
Sper că acum m-am exprimat mai clar... Desigur, fiind la începutul drumului în viața spirituală, este foarte posibil ca, în timp, să-mi schimb anumite opinii... Știu că mai am atât de multe de învățat! :)

Să aveți o seară binecuvântată!

Cu respect,

Laura Stifter
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 06.11.2011 at 01:57:50.
Reply With Quote