Citat:
	
	
		
			
				Aceia din Regina orașelor (Constantinopol) au atacat scrisoarea sinodală  al actualului Preasfințit Papă, nu în ceea ce privește toate capitolele  pe care el le-a scris în ea, ci numai două dintre ele. Unul se referă  la teologie [doctrina despre Sf. Treime] și conform acestuia, spune că  "Duhul Sfânt își are purcederea [ekporeusis] și de la Fiul." 
 
Celălalt  se referă la întrupare. Cu privire la primul subiect, ei [romanii] au  adus evidența unanimă a Părinților Latini, și de asemenea pe Chiril  Alexandrinul, din studiul pe care l-a făcut despre Evanghelia Sfântului  Ioan. Pe baza acestor texte, ei au arătat că nu l-au făcut pe Fiul cauza  Duhului - ei știu de fapt că Tatăl este singura cauză [aitia] a Fiului  și a Duhului, a unuia prin naștere și a celuilalt prin purcedere  [ekporeusis] - ci au semnificat faptul că prin El purcede [proienai], arătând astfel unitatea și identitatea fiintei.  
 
Ei  [romanii] au fost prin urmare acuzați exact pentru acele lucruri pentru  care ar fi greșit să fie acuzați, pe când primii [bizantinii] au fost  acuzați pentru acele lucruri pentru care era drept să fie acuzați  [monotelism]. 
 
În acord cu cererea voastră le-am cerut romanilor  să traducă ceea ce le este specific lor [adică "și de la Fiul"] în așa  fel încât să se evite orice obscuritate care ar putea să rezulte de  aici. Dar întrucât practica scrierii și trimiterii [scrisorilor  sinodale] a fost respectată, m-aș mira ca ei să accepte să facă aceasta.  Este adevărat, desigur, că ei nu pot reproduce idea lor într-o limbă și  în cuvinte care le sunt străine la fel precum o pot face în limba lor  maternă, la fel cum nici noi nu putem.
			
		 | 
	
	
 SF. Maxim Mărturisitorul, 
Scrisoare către Marinus, PG (Patrologia Greacă) 91, 136, col. 7