View Single Post
  #7  
Vechi 14.09.2011, 15:25:29
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Un citat întâi de la sfântul Chiril al Alexandriei:

Citat:
THE law by its shadows prefigured from of old the mystery of Christ: and of this He is Himself the witness where He said to the Jews, "If you had believed Moses, you would have believed also Me: for he wrote concerning Me." For everywhere He is set forth, by means of shadows and types, both as slain for us, as the Lamb without blame and true; and as sanctifying us by His life-giving blood. And we further find the words of the holy prophets in complete accordance with those of most wise Moses. But when "the fulness of time was come," as Paul says, in which the Only-begotten Word of God was about to submit to the emptying of Himself, and to endure the birth in the flesh of a woman, and subjection also to the law, according to the measure that was fitting for human nature, then He was also sacrificed for us, as the lamb without blame and true, on the fourteenth day of the first month. And this feast-time was called Phasek, a word belonging to the Hebrew language, and signifying the passing over: for so they explain it, and say that this is its meaning.
sursa: Comentariul sfântului Chiril al Alexandriei la evanghelia după Luca
http://www.tertullian.org/fathers/cy...ns_135_145.htm

Propoziția subliniată de mine spune că Hristos a fost jertfit pentru noi, ca mielul fără vină, fără prihană, în ziua a 14-a a primei luni, adică propriu-zis pe 14 Nissan.

Citat:
"L-au dus la Caiafa; iar Petru L-a urmat și a intrat să vadă care este sfîrșitul".
Mare este dragostea ucenicului! N-a fugit nici cînd a văzut pe ceilalți ucenici fugind, ci a rămas și a intrat împreună cu El. E drept, a intrat și Ioan, dar acesta era cunoscut la curtea arhiereului.
- Și pentru ce L-au dus acolo unde erau adunați toți?- Pentru ca să se facă toate cu hotărîrea arhiereilor. Caiafa era atunci arhiereu; și toți erau acolo și-L așteptau pe Iisus. Pentru aceasta privegheau și erau treji! Scriptura spune că nici n-au mîncat atunci Pastele, ci în acest scop au stat toată noaptea treji. Cînd evanghelistul Ioan a spus că era dimineață, a adăugat: „N-au intrat în pretoriu ca să nu se spurce, ci să mănînce Poștele".
- Ce putem spune?
- Că au mîncat Pastele în altă zi și au călcat în picioare legea din dorința de a-L ucide pe Hristos. Hristos n-a călcat timpul Pastelor; dar ei îndrăzneau orice, chiar dacă ar fi călcat mii și mii de legi. Altădată, cînd fierbeau cumplit de mînie, n-au putut pune mîna pe El, deși au încercat de multe ori să-L omoare; acum însă, cînd au pus mîna pe El într-un chip atît de neașteptat, au preferat să lase și Pastele numai ca să-și împlinească ucigașa lor dorința. De aceea s-au și adunat cu toții. Era o adunare de ciumați. Și vrînd să dea ticăloșiei acesteia o înfățișare de judecată, aucâutat și martori. "Dar mărturiile nu se potriveau", spune evanghelistul Marcu. Atît era de plăsmuită judecata! Totul era numai tulburare și zgomot.
sursa: Sfântul Ioan Hrisostom - Omilii la Matei (PSB 23) - Omilia 84