View Single Post
  #9  
Vechi 08.09.2011, 21:23:29
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit continuare

Citat:
„Acum voi sunteți curați, pentru cuvântul pe care vi l-am spus” (In 15, 3)

„Acum, zice, voi sunteți curați, pentru cuvântul pe care vi l-am spus.” E ca și când ar zice: Cu voi cei dintâi s-a înfăptuit de către Tatăl, prin cuvântul Meu, modul curățirii spirituale prin Duhul și în Duhul. Căci, lepădând tulburarea obișnuințelor deșarte și a morții lumești, sunteți pregătiți spre rodirea plăcută lui Dumnezeu. Deci, v-ați izbăvit de păzirea deșartă a Legii, proprie iudeilor. V-a curățit Cuvântul Meu. Căci nu mai trăiți în duh iudaic, sau potrivit literei Legii, nici nu căutați sfințenia în mâncăruri și băuturi, nici în învățături despre spălări, nici prin aduceri de sânge, ci credeți că vă împliniți în credința sigură și vă străduiți să mulțumiți pe Dumnezeu prin toată facerea de bine. Căci în aceasta vedeți înțelesul slujirii duhovnicești. Deci toți cei ce se vor sili să se curățească vor fi ca voi. Cei ce au scăpat de curând de cursa diavolului și s-au eliberat de lanțurile închinării la idoli nu mai vor să viețuiască după legile aceluia, ci, lepădându-se ca de o murdărie de necurăția vechilor obișnuințe, vor dobândi puterea să rodească faptele virtuții de Dumnezeu iubitoare și, prin primirea harului dumnezeiesc, se vor uni cu Mine ca niște mlădițe și, atârnați prin iubire de Mine, își vor îngrășa inima cu apele Duhului, vor viețui adăpându-se cu harul bunătății Mele și vor înainta în dreapta credință evlavioasă. Iar cei din Israel, când se vor alipi prin credință de Mine ca niște mlădițe, primind în minte cuvântul Meu curățitor, nu vor mai rămâne alipiți de literă, nici cu inima fixată în tipurile umbrelor, ca acum, ci vor rodi lui Dumnezeu slujirea adevărată și în Duh. „Căci Duh este Dumnezeu și cei ce I se închină, trebuie să I se închine în duh și în adevăr” (In 4, 24). Deci le arată ucenicilor Săi totodată în mod clar și frumusețea viitoare a celor ce se vor curăți, ca ei, dar îi încurajează și pe ei încă mai mult, spre ridicarea la o virtute și mai bogată, arătându-le că nu le-a fost deșartă șederea lângă El și experiența trăită de ei din învățătura Lui, adică din cea evanghelică, prin care ei aveau să-i folosească pe cei din toată lumea, înfățișându-Se pe ei ca pildă celor ce vor crede în Hristos. Căci s-a scris despre Sfinți că se cuvine a privi la sfârșitul viețuirii lor și a le imita credința (Evr. 13, 7), iar Pavel îndeamnă pe cei ce slujesc lui Dumnezeu să se facă următorii săi (I Cor. 4, 16; 11, 1).
Sursa: idem, pag. 938-939

Citat:
„Rămâneți în Mine și Eu în voi. Precum mlădița nu poate să aducă roadă de la sine dacă nu rămâne în viță, tot așa nici voi, dacă nu rămâneți în Mine” (In 15, 4)

Prin explicarea întocmai a acestor cuvinte cunoaștem iarăși că un rezultat al străduinței de Dumnezeu iubitoare este să fii primit de către Hristos prin credința sinceră și adevărată. Aceasta înseamnă a fi numărat între mlădițele crescute în vița adevărată, adică în Hristos. Socotesc că aceasta e rodul grijii celei de a doua, în nici un fel mai mică decât prima, ba, având prin ea, prin efort mai mare, alipirea la Dumnezeu și stăruirea în El prin faptele iubirii, care urmăresc împlinirea sfintei și dumnezeieștii porunci. Căci aceasta ne face să fim nedespărțiți de El și să ne sădim în El, după Psalmistul care zice: „Lipitu-s-a sufletul meu de Tine” (Ps. 62, 8). Nu ne va fi de ajuns deci spre deplina bucurie și spre sfințenie, la care ne ridică simțirea lui Hristos Care ne sfințește, să fim primiți în rol de mlădițe. Pe lângă aceasta, mai trebuie să și urmăm Lui în mod sincer, printr-o iubire desăvârșită și neîncetată. Căci în aceasta constă și prin ea se păstrează alipirea sau unirea în Duh. Hristos a spus ucenicilor Săi: „Acum sunteți curați pentru cuvântul pe care vi l-am spus.” Dar ca să nu socotească cineva dintre cei o dată curățiți că are puterea de a nu fi despărțit de El, chiar dacă nu se străduiește spre existența cea bună, adaugă cu folos că se cuvine să rămână în El.
sursa: idem, pag. 939

Citat:
„Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele. Cel ce rămâne întru Mine și Eu întru el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteți face nimic. Dacă cineva nu va rămâne în Mine se aruncă afară ca mlădița și se usucă; și le adună și le aruncă în foc și ard” (In 15, 5-6)

În mod deschis Domnul nostru Iisus Hristos S-a numit pe Sine viță numai cu scopul ca noi să înțelegem clar și să vedem și cu ochii trupului, printr-o pildă îngroșată, sensibilă și vizibilă, că cei ce se silesc să se alipească de El și s-au hotărât să rămână așa, se vor bucura de puterea și de capacitatea să zămislească virtutea și să o rodească duhovnicește, primind de la viță, ca de la o maică, puterea de a lucra aceasta. Dar în cei ce se rup de El, sau se taie din relația cu El prin aplecarea spre cele ce nu se cuvin și spre o rațiune străină de Dumnezeu, nu se va vedea nici o tărie a capacității spre virtute și nici puterea de-a se remarca prin roadele facerii de bine, ci se va vedea mai degrabă, ca ceva de neocolit, necesitatea de-a fi aruncați în focul a-toate-consumator. Căci cel nefolositor în dreapta credință și evlavie se arată vrednic de pedeapsă, precum mlădița uscată nu e de folos decât focului.
sursa: idem, pag. 940

Citat:
„Dacă rămâneți întru Mine și cuvintele Mele rămân în voi, cereți ceea ce voiți și se va da vouă (In 15, 7)

Că singură credința, care nu e însoțită și de strălucirea cea din fapte, nu va avea destulă putere să înfăptuiască unirea cu Dumnezeu, o arată și ucenicul lui Hristos, zicând: „Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci; dar și demonii cred și se cutremură” (Iac. 2, 19). Deci va zice cineva celor ce cred că le ajunge numai credința spre a câștiga unirea cea de sus: Oare și mulțimea dracilor se va putea înălța spre unirea cu Dumnezeu, fiindcă știu că El există și e Unul? Cum s-ar putea aceasta? Fiindcă e fără folos doar să știi că Dumnezeu este Făcătorul și Creatorul tuturor; trebuie să se adauge la credință și podoaba evlaviei față de El. Căci numai unul ca acesta rămâne în Hristos și se va vedea având cuvintele Lui
sursa: idem, pag. 942

Citate ar mai fi însă cred că acestea pe care le-am redat sunt suficiente. Dacă mântuirea vine de la Dumnezeu, creștinul nu poate rămâne și înainta, prin curățirea lui Dumnezeu, în starea de mântuire dacă nu va aduce roadele corespunzătoare stării în care se află prin împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, în speță sau în mod special vorbindu-se de porunca iubirii. Este evident, și din aceste citate și din altele pe care le mai pot da, că chiar și faptele sau roadele creștinului își trag seva și puterea din Hristos, din Duhul Sfânt, pentru că "fără de Mine nu puteți face nimic" [Ioan 15:5], dar asta nu este de natură să anuleze necesitatea împlinirii poruncii lui Dumnezeu pentru rodirea credinței și a cunoașterii lui Dumnezeu, împlinire și rodire fără de care însăși mântuirea este pusă în primejdie, iar evanghelia spune clar că acela care nu va aduce roadă va fi pedepsit și își va pierde mântuirea în Hristos. Eu cred că este evidentă necesitatea împlinirii poruncii lui Dumnezeu, a iubirii, a rodirii prin har și prin credință, pentru mântuire, chiar dacă această rodire nu este în sine cauza "altoirii" în Hristos; totuși având în vedere că fără ea nu se poate rămâne în starea de "mlădiță în vița care este Hristos", este evident că este o condiție necesară pentru mântuire, chiar dacă vorbim doar de rămânerea în starea sau în harul mântuirii care este numai de la Dumnezeu Tatăl prin Iisus Hristos în Duhul Sfânt. Harului, credinței, botezului trebuie să îi urmeze hristificarea sau străduința întru asemănarea cu Dumnezeu, întru a deveni un hristos, un purtător de Hristos, un hristofor, schimbat, transformat în rațiunea, inima și voința lui întru o cât mai mare asemănare cu Dumnezeu, pentru că "cel ce face voia lui Dumnezeu rămâne în veac" [1 Ioan 2:17] iar cel care nu face voia Tatălui nu va intra în împărăția cerurilor [Matei 7:21].

Last edited by Savonarola; 08.09.2011 at 21:27:22.
Reply With Quote