"părinții mănâncă aguridă, iar copiilor li se strepezesc dinții".
Pentru ce suferă copiii nevinovați?
"Vai, bietul copil, de ce l-o fi pedepsit Dumnezeu așa, că doar el nu e vinovat cu nimic?!... Ce păcate grele or fi având mama și tatăl lui?" Omenirea a avut și are încă de la începuturile ei această nelămurire: de ce suferă copiii? Înainte de creștinism exista concepția că pentru anumite greșeli și păcate ale părinților erau pedepsiți copiii lor cu diferite boli, iar uneori cu moartea.
Știm din Vechiul Testament că "părinții mănâncă aguridă, iar copiilor li se strepezesc dinții". Dar noi, creștinii, care știm și că Domnul Iisus a adus dezlegarea de păcatul strămoșesc, ne punem întrebarea: aceasta nu înseamnă că nu mai plătim pentru păcatele părinților? Există printre noi oameni măcinați de durere interioară pe care noi, cei care nu o trăim, cu greu ne-o imaginăm. Oameni care au copii cu malformații, care au dat naștere unor prunci cu defecte majore, care suferă de autism, cu sindromul Down, copii care fac cancere la vârste fragede, care se topesc de pe picioare și medicina nu poate face nimic pentru a le mai amâna moartea cu o zi. Și mai puțin de înțeles este când sunt oameni curați la suflet, corecți și credincioși, care au o casă plină de copii, dar unul dintre ei are, de exemplu, retard mintal sau o altă boală gravă. Grea încercare pentru astfel de familii. Cum poți trăi asemenea necaz fără să cârtești împotriva lui Dumnezeu, fără să Îl întrebi cu disperare: "Dar de ce, Doamne?" Mai ales că o astfel de mamă, trecând prin parc cu copilul ei suferind, a auzit adesea șușoteli de genul: "Păcatele părinților!..." Ce să mai spunem de părinții cărora un copil le-a murit?
Cauzele duhovnicești
Pentru a înțelege însă astfel de suferințe, trebuie să cunoaștem cauzele duhovnicești ale acestora. Sfinții Părinți rezumă la trei aceste cauze: păcatul strămoșesc, lucrările Proniei dumnezeiești și păcatele părinților.
Suferința pentru păcatul strămoșesc trebuie înțeleasă astfel: chiar dacă este iertat prin Botez, păcatul originar trimite în fiecare om consecințele căderii omului din starea inițială, din prima clipă a vieții de după pactul adamic moartea lucrează câte puțin în fiecare din noi.
În ceea ce privește Pronia lui Dumnezeu, aici este cel mai greu de înțeles de mintea omenească. Dar, prin diferite întâmplări pe care le aflăm, fie consemnate în Scriptură, fie care circulă în tradiția bisericească, știm că nici o suferință a omului nu este zadarnică și întâmplătoare. Creștinul adevărat trebuie să aibă mereu în minte faptul că prin boală sufletul i se curățește, boala îl călește, îi este cale de mântuire. Mai ales că știm ce a spus Mântuitorul: "Cel ce va răbda până la sfârșit, acela se va mântui".
Există un exemplu foarte grăitor despre purtarea de grijă a lui Dumnezeu, manifestată într-un caz real, celebru la sfârșitul secolului al XVIII-lea în Rusia. O mamă cu un copil aflat pe moarte s-a rugat foarte mult pentru vindecarea copilului ei, iar Dumnezeu s-a înduplecat de durerea ei și i s-a arătat în vis, descoperindu-i viitorul pe care l-ar fi avut fiul ei dacă ar fi trăit. Mama îndurerată vedea ca într-un film imagini cu fiul ei care creștea, devenea adult, urma cariera militară, apoi participa la o revoltă socială și în final murea spânzurat. Femeia a fost întrebată dacă în aceste condiții mai vrea să trăiască fiul ei sau să moară atunci, copil. Ea a cerșit cu îndârjire viața lui. Și i-a fost dată. Acel copil a trăit exact ceea ce văzuse mama lui în descoperirea dumnezeiască, inclusiv moartea prin spânzurare. Prin urmare, dacă ar fi murit de mic, Dumnezeu n-ar fi făcut o nedreptate cu el, ci l-ar fi luat în ceruri, căci era neprihănit.
"Copiii primesc asupra lor nevoința muceniciei pentru ca Dumnezeu să miluiască întreaga lume". Dumnezeu nu se bucură de suferințele lor, dar prin acestea adulții se pocăiesc mai ușor, se întorc cu inima spre credință. Uneori, însă, nici măcar suferința unui copil nevinovat nu poate să înmoaie o inimă împietrită. Dacă părerea sfinților ne este îndeobște cunoscută în privința bolii, care este privită ca o școală a smereniei și răbdării, au existat și scriitori care au înțeles și ei profunzimea suferinței. De pildă, N.V. Gogol, care era un om bolnăvicios, scria: "Cât de mult avem nevoie de boli! Dacă nu ar fi existat suferințele provocate de boli, nici vreau să-mi închipui ce-aș fi devenit eu! Ce om însemnat mi-aș fi închipuit că sunt!"
În privința păcatelor părinților, opinia este următoarea: "Copiii nu plătesc pentru păcatele părinților cu prețul sănătății lor, dar pot suferi în virtutea urmărilor acestor păcate. Nefiind răspunzători pentru fărădelegile neamului lor, urmașii sunt legați de strămoșii lor genetic, psihologic, social, cultural, duhovnicește. Ambele generații (atât cea tânără, cât și cea în vârstă) se influențează reciproc, negativ și pozitiv. Aceasta nu este karma, nu este răzbunarea oarbă a sorții pentru anumite fapte săvârșite în timpul "vieților anterioare", ci este rezultatul unirii fizice, sufletești și duhovnicești dintre părinți și copii".
Pocăința părinților, sănătatea copiilor
Cum să procedeze cel care este conștient că pricina bolilor copilului se află în el însuși? Cu cât părinții păcătuiesc mai mult și se pocăiesc mai puțin, cu atât mai mare este probabilitatea îmbolnăvirii copiilor lor. Invers, dacă păcătuiesc mai puțin și duc o viață de pocăință și practică a virtuților creștine, în strânsă legătură cu biserica și duhovnicul, cu atât mai mult există posibilitatea ca fiii lor să fie sănătoși trupește și sufletește. Omul însă nu a fost creat de Dumnezeu ca să sufere și să moară, despre ce se spune în Sfânta Scriptură: "De aceea, precum printr-un om a intrat păcatul în lume și prin păcat moartea, așa și moartea a trecut la toți oamenii, pentru că toți au păcătuit în el."
Bagajul genetic și duhovnicesc
"Întrebările omului asupra suferinței sunt inevitabile, nu scapă nimeni de ele. De fapt, toate întrebările se reduc la aceasta: "De ce"?, și mai ales: "De ce este lumea plină de suferință, în special de suferința celor nevinovați, a copiilor?" Un posibil răspuns ar putea fi acesta. Dacă biologic părinții transmit copiilor un bagaj genetic, de ce nu putem înțelege că aceiași părinți transmit copiilor lor și bagajul lor spiritual. Acestea două pot deveni binecuvântare sau blestem pentru copii, pot fi sursa de viață fericită, ori cauză a suferințelor de tot felul". Să ne aducem aminte că nu putem face orice cu trupurile noastre. Sunt hotărâtoare pentru viața urmașilor dacă părinții au avut relații trupești nebinecuvântate de căsătorie, dacă și-au făcut din trupul lor o adunătură de patimi, precum consumarea alcoolului în exces, fumatul, consumarea drogurilor, a mâncărurilor super-prelucrate etc. "Alteori, suferința este și o lucrare de învederare a Slavei nemăsurate a lui Dumnezeu, astfel El îl vindecă pe orbul din naștere, iar la întrebarea cine a păcătuit, el sau părinții lui, Iisus a răspuns: "Nici el n-a păcătuit, nici părinții lui, ci ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu". "Orice creștin trebuie să fie conștient că suferința din viața aceasta este o pregătire pentru moarte și pentru viața viitoare, însă nu în singurătate și părăsire, ci totdeauna în Hristos, care a răstignit pe cruce suferințele tuturor, care în fiecare clipă este alături de orice om care suferă. Concluzionând, nimeni nu e scutit de boală, nici bătrân, nici copil-nevinovat fiind. Important este să nu deznădăjduim, să nu căutăm explicații și soluții raționale. Să ne asumăm suferința gândind la Crucea și la Învierea Mântuitorului Iisus Hristos. Iar părinții care au copii cu suferințe mari au aceeași cale de urmat, ducându-și crucea cu răbdare, rugându-se pentru iertarea păcatelor personale, pentru sănătatea copiilor și mai ales pentru mântuirea lor.
|