Cine a spus asta? Din cîte îmi amintesc, Părintele Cleopa ne îndeamnă să ne împărtășim
cel puțin o dată la 40 de zile.
Să nu uităm de Canoanele lăsate de Sfinții Apostoli și de Sfinții Părinți de mai tîrziu, care hotărăsc așa:
Canonul 9 Apostolic: Toți credincioșii care intră în biserică și ascultă scripturile (Apostolul și Evanghelia –n.n.), dar nu rămân în continuare la slujbă și la Sfânta Împărtășanie, aceia trebuie să se excomunice ca făcând neorânduială în Biserică. Unii canoniști mai moderni au văzut aici interdicția de a ieși din biserică înainte de sfârșitul slujbei. Canoniștii bizantini însă (Balsamon, Aristen, Zonara ș.a.) au văzut în acest canon obligativitatea mirenilor de a se împărtăși la fiecare Liturghie; iar Cormiciaia Slavă (1787) aduce în sprijinul acestui canon alte două (80 Trulan și 2 Antiohia), interpretându‑le astfel: „Să se afurisească (excomunice) cel ce nu rămâne în biserică până la rugăciunea finală și cei ce nu se împărtășesc”.
Canonul 2 al Sinodului din Antiohia (341), de care deja am amintit, excomunică pe cei care „se feresc de Sfânta Euharistie potrivit unei neorânduieli”, iar Canonul 80 Trulan (691‑692) caterisește clericul și excomunică mireanul care trei duminici la rând a lipsit de la biserică și s‑a lipsit de Sfintele Taine, fără a avea un motiv binecuvântat. Același lucru îl prevede și Canonul 11 de la Sardica (343).
Deci Canoanele Bisericii Ortodoxe au văzut întotdeauna săvârșirea Sfintei Liturghii legată de actul împărtășirii întregii Sinaxe. Același lucru reiese și din textul Sfintei Liturghii.