Chiar daca Pavel (care avea deja un trecut fanatic inca activ in vremea cind ucenicii unceniceaua) a mai avut inca tendinte violente si exclusiviste -pe care apoi le-a regretat -asta nu inseamna ca trebuie sa facem si noi la fel.
Fapta lui nu se bazeaza pe nimic biblic sau daca se bazeaza nu a interpretat corect.
Iisus cind a spus ca cei care vor asculta si se vor boteza vor fi salvati iar restul oisnditi nu se referea la osinda fizica ci la alte incercari in lipsa unei doctrine si conduite morale necesare caci in definitiv:
"Pe oricine lucreaza nepriganirea il voi aduce la Mine" si deasemenea:
"Mie Mi se inchina toate popoarele de la un cap la altul al pamintului."-ceea ce inseamna ca nu chiar toate inchinarile sint gresite si imorale.
Noi credem ca le stim pe toate si ca putem determina ce este sau nu erezie. Apoi dogma nu a fost niciodata perfecta fiindca nu a raspuns la toate intrebarile- ca sa poata fi luata ca etalon pentru acuzare.
Iisus a spus ca mai are multe de spus dar ca in toate lucrurile ne va calauzi abia Duhul Sfint ori prin revelatii si darul cunoasterii ori prin viu grai si intruapre ulterioara marturistoare ori pin ambele cu conditia ca oamenii sa se ridice la nivelul acceptarii acelor adevaruri.
"Cine crede ca stie nu a cunoscut cum trebuie."
Asa incit orice dogma capabila de a fi purtata cu usurinta de "plebe" nu are cum sa fie cunoasterea in tot adevarul - sa poata fi unitate de masura ci tot o cunoastere "in parte" la care mai pot fi adaugate multe alte lucruri si eventual si inlocuite unele.
Pentru reglementarea moralitatii sociale nu este nevoie de inchizitie religioasa. Una e moralitatea sociala si alta e diferenta dintre dogme care trebuie combatuta cu arme spirituale la fel cum Iisus a combatul la rindul lui aplicind forta doar cind lucrurile erau evidente.
Anchetarea probelor juduciare se bazeaza pe lucruri vazute nu nevazute , ancheta care poate fi la rindul ei verificata .
La fel cind spui ca o anumita dogma-erezie nenoroceste pe oricare om mai intii trebuie deonstrata practic nu doctrinar deci avuta unitatea de masura pentru o corecta cuantificare.
Statul si puterea politica nu este obligata sa asigure mintuirea fiecaruia , aci in definitiv "multi chemati putini alesi".
Asa incit daca ai incerca sa creezi un stat teocrat el trebuie sa aibe anumite limite de impunere care sa poate fi clar precizate si cuantificate in mod practic si nu doar teoretic-doctrinar-ideologic-dogmatic.
Si apoi trebuie eliminat spectul posibilitatii marturiei mincinoase bazata pe o justificare religioasa sau pe interese politice, economice, sentimentale, etc.
|