Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Argument invalid.
În primul rând, este invalid deoarece, de bine de rău, există legi împotriva beției, dar nu împotriva vrăjitoriei. Spre exemplu, beția la volan este infracțiune și se pedepsește cu amendă (penală, adică cazier) sau cu închisoare. Minorilor le este interzis să cumpere alcool, dar nu să facă vrăji. Iarăși, alcoolul este interzis militarilor în misiune, etc.
În al doilea rând, este invalid deoarece, în cazul alcoolului, ceea ce este păcat nu e consumul, ci beția. Consumul de alcool care nu duce la beție nu este păcat. Sper că nu adoptați poziția (neo)protestantă potrivit căreia consumul de alcool este păcat. Nu același lucru e în cazul vrăjitoriei. Ea este păcat grav indiferent de "cantitatea" folosită.
De aceea, în mod just, Sfânta Inchiziție (și Sfânta Biserică în general) nu a avut nimic împotriva producerii și comercializării alcoolului, dar a fost mereu preocupată ca vrăjitoria să nu prolifereze. Există chiar așezăminte monahice care produc și vând vin, bere sau șampanie. Dom Perignon a fost un bun călugăr catolic. Dar nu există ceva ca producerea de vrăji. Deși, în mediul ortodox, am auzit că preoții fac tot felul de chestii (cum ar fi deschiderea Cărții).
|
În Evul Mediu, nu doar vrăjitoria, ci și erezia era interzisă prin lege, așa cum se știe. Au existat creștini ca și noi (doar că aveau o altă confesiune) care și-au dat viața pentru convingerile lor.
Și dacă să presupunem că Biserica ar deține puterea de a-i pedepsi pe eretici și vreun episcop habotnic ar susține că noi, ortodocșii, ne încadrăm perfect în această categorie? În acest caz, toți partenerii dvs. de discuție de pe forum ar fi executați în piața publică, pentru că... sunt eretici, periculoși pentru mântuirea celorlalți. Ați fi de acord? Sunt sigură că nu.
Atunci, înseamnă că acceptați ideea potrivit căreia o astfel de putere acordată unor oameni (fie ei chiar clerici) ar conduce la grave nedreptăți. Cine este eretic și cine nu? Cine retractează de teamă și cine s-a convertit din convingere? Cine crede sincer într-o erezie, care poate că este o concepție corectă, dar pe care noi o considerăm drept erezie fiindcă nu am înțeles-o? Acestea și multe alte întrebări ar trebui să-i preocupe serios pe cei care ar analiza pedepsirea ereticilor. Apoi, ideea potrivit căreia inculpatului i se lăsa un anumit timp pentru retractare este, în opinia mea, încălcarea unei alte porunci a Mântuitorului Hristos - aceea de a respecta libertatea de conștiință a semenilor noștri. Cum adică să-i constrângem pe ceilalți să-și renege convingerile? Dumneavoastră ce ați simți, dacă ați fi obligat să renegați credința catolică?

Oare noi, cei care ne bucurăm de libertate religioasă și putem discuta în mod deschis pe internet despre convingerile noastre, avem capacitatea de a înțelege ce conflict interior, ce dramă spirituală puternică ar trăi un "eretic" sincer în credința sa care ar ști că singura soluție pentru a-și apăra viața este renegarea propriilor valori, a propriei concepții de viață?

De aceea am mai scris și repet că, fără a mă înverșuna pătimaș împotriva Inchiziției, fără a susține că existența acestei instituții ar fi avut doar efecte negative, am convingerea că orice formă de constrângere a semenilor (mai ales în privința credinței) este un păcat grav, o faptă contrară rânduielii divine. Dacă Dumnezeu ne-a înzestrat cu liberul arbitru și ne-a dăruit demnitatea de ființe raționale create după chipul Său, noi avem datoria morală de a respecta, cu iubire, libertatea celorlalți. Îi ajutăm pe semeni să se mântuiască mărturisindu-L în mod convingător pe Hristos și demonstrându-le prin exemplul personal adevărul credinței noastre creștine. Aceste două metode de misiune - mărturisirea credinței și exemplul personal - sunt, din punctul meu de vedere, unicele "arme" îngăduite creștinilor. :) Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă să lovim cu "sabia Duhului care este cuvântul lui Dumnezeu". Orice altă metodă de răspândire a credinței constituie, de fapt, o ignorare a adevărului revelat potrivit căruia "Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate".
Dumnezeu să fie cu dvs.
Hristos în mijlocul nostru!
Cu stimă,
Laura Stifter