| 
			
			 
			
				25.06.2011, 13:08:46
			
			
			
		 | 
	|  | 
	
	| 
				  
 
			
			De ce evităm Rugăciunea lui Iisus?  
  Îmi  spunea un prieten că a făcut un mic sondaj printre cunoscuții săi  punând întrebarea: „Vă rugați folosind Rugăciunea lui Iisus?". Reacțiile  lor au fost, în mare, dezarmante față de așteptările pe care cunoscutul  meu le avea de la niște oameni cu solide lecturi teologice, cu ani de  mers cu regularitate la biserica din parohie și pe la mănăstiri:  majoritatea s-au uitat stupefiați la el, de parcă i-ar fi întrebat care  este formula cutare din fizica cuantică.
 
 
 O piesă de muzeu Răspunsurile  au alternat între: „Nu, Doamne, ferește!, doar nu sunt ca Sfinții din  Filocalie" (acest ultim răspuns varia cu: „nu am binecuvântare de la  duhovnic") și „Da, puțin, numai când am timp, adică atunci când mă  întorc de la serviciu/școală sau uneori, când îmi fac canonul de metanii  și închinăciuni".
 Mi se pare că am transformat Rugăciunea lui Iisus  într-o piesă de muzeu: ne uităm la ea, o admirăm, o lăudăm. Și atât.  Problema nu stă în scuzele invocate ci în faptul că nici măcar nu dorim  să ne rugăm cu Rugăciunea lui Iisus. Faptul că, în cel mai bun caz, o  zicem accidental nu înseamnă că ne și rugăm ci că ne liniștim puțin  conștiința, bifăm un x la rubrica în care spune că această rugăciune nu  ar trebui să lipsească din viața creștinului. La urma urmei, la ce ne  mai folosesc cărțile Sfinților isihaști, Filocalia și Sbornicul? Ca să  le ținem în bibliotecă pentru molii? De ce mai cumpărăm tot felul de  metanii de diferite modele, dacă nu le folosim? Fiindcă la aceasta  folosește metania, la Rugăciunea lui Iisus și nu pe post de etichetă pe  care o ținem la mână pentru ca cei din jurul nostru să înțeleagă  mesajul: „Atenție, sunt creștin".
 
 O armă automată
 Trebuie  să dorim această rugăciune și trebuie să cerem binecuvântare fiindcă o  vom primi. Nu se poate altfel. Nu cred să existe duhovnic care să spună:  Nu, Rugăciunea lui Iisus nu este pentru tine! Dacă nu e pentru  păcătoși, atunci pentru cine? Vameșul se bătea cu pumnul în piept  zicând-o. Femeia cananeeancă a rostit-o; orbul, la fel. Noi suntem mai  sănătoși duhovnicește decât ei?
 Repet, problema nu constă în  motivațiile invocate ci în indiferența și laxitatea noastră. Hristos nu  este instalatorul de serviciu: Îl chemăm numai când avem un necaz. La  fel, Hristos nu ține o condică de serviciu în care fiecare creștin  semnează acolo un „Tatăl nostru" dimineața și seara, un acatist zis în  grabă și gata, s-a achitat de sarcini. El stă la ușa inimii și bate  mereu. Din ce am citit pe la Părinți, Rugăciunea lui Iisus trebuie să  fie precum o armă automată în mâinile creștinului. Să tragă cu ea  neîncetat și nu numai în vreme de ispită și nu doar condiționat de  încercarea vreunei ispite sau de vreo metodă (absolut necesară, de  altfel, dacă e vorba de viața în mănăstire dar mult mai mari sunt aici  ispitele). S-au scris cărți întregi în care sunt adunate mărturii ale  unor oameni din lume care s-au mântuit zicând Rugăciunea lui Iisus și  singura lor „metodă" a fost perseverența și dorința de a se ruga  neîncetat, dar în modul cel mai discret cu putință. Nu putem invoca altă  scuză decât obtuzitatea noastră față de ceea ce ar putea să ne scoată  din amorțeală, față de ceea ce ar unge cu untdelemn duhovnicesc  mecanismele noastre ruginite.
 
 Apa cea limpede din inima noastră
 Un  proverb spune „dacă omul vrea să aibă o fântână cu apă limpede, trebuie  să sape adânc". Într-adevăr, la fel este și cu Rugăciunea lui Iisus.  Apa cea mai limpede – mântuirea împreună cu cele mai mari daruri  duhovnicești - o aflăm dacă săpăm adânc în inima noastră, dacă spargem  crusta păcatului care s-a întipărit prin consimțământ și reaua  obișnuință. Putem să cerem ajutor pentru cutare și cutare problemă  folosind alte rugăciuni, dar curățirea inimii și paza minții nu o vom  dobândi decât întipărind numele lui Hristos în inima noastră. Cunoașteți  o altă metodă mai bună pentru aceasta decât Rugăciunea lui Iisus?
 
 
 www.doxologia.ro 
			
			
			
			
				  |