Subiect: Papalitatea
View Single Post
  #3  
Vechi 31.05.2011, 08:38:20
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Eu nu ma aflu in nici o situatie ingrata. Eu arat doar ca nici rasaritul, si nici macar apusul la inceput nu l-a privit pe papa ca avand un primat de drept divin, daramite infailibilitate.
Au existat insa unii papi, chiar de pe la inceput, care au incercat sa pretinda o suprematie asupra bisericii altfel decat cea onorifica care le-a fost recunoscuta.
Dupa cate stiu eu, primul papa care a incercat sa-si intemeieze un primat de drept divin folosindu-se de cuvintele din Matei 16, a fost papa Damasus.
Exista si anumite scrisori ale unor parinti care il flateaza uneori pe papa. Aceasta se datora faptului ca rasaritul s-a aflat de multe ori in conditii foarte grele, parintii fiind persecutati, ei cautau un sprijin, iar scaunul Romei, fiind mai putin supus influentei imparatilor era un loc unde se puteau adresa, mai ales ca acest scaun avea si un primat de onoare in biserica, conferit de parinti si sinoade, asa cum afirma sinodul de la Calcedon, care sinod de altfel acorda privilegii egale Constantinopolului.
Dumneavoastra insa, si altii, interpretati in mod gresit aceste laude ca sustinand primatul de drept divin.
Va aduc aminte insa, ca pana si papa Grigore cel Mare a fost nevoit sa flateze pe imparatul tiran Focas, care era un criminal odios ce a ucis mii de oameni pentru a-si intari puterea, papa numindu-l insa pe acesta intr-o scrisoare gentil si evlavios, si poruncind sa se inalte la Roma un monument in cinstea lui.
Este si cazul sfantului Teodor Studitul, de care teologii romani abuzeaza de multe ori.
La inceput, in primele sale scrisori, Sfantul Teodor isi exprima dezamagirea fata de papa de la Roma contestandu-i primatul absolut in biserica. Abia dupa ce papa s-a declarat de partea iconodulilor, sfantul Teodor l-a laudat pentru ortodoxia sa flatandu-l in mai multe scrisori cu cuvinte uneori exagerate. A facut insa aceasta pentru a apara dreapta credinta in privinta icoanelor.
Iata insa care era parerea lui in privinta conducerii bisericii:

"Cine sunt cei carora li s-a dat aceasta porunca? Apostolii si urmasii lor. Si cine sunt succesorii lor? Cel ce ocupa tronul Romei care este primul, cel ce ocupa tronul Constantinopolului care este al doilea, si dupa ei, cei ce ocupa tronurile Alexandriei, Antiohiei si Ierusalimului. Aceasta este autoritatea pentarhica in biserica. Acestia (patriarhii)
au jurisdictie asupra dumnezeiestilor dogme".

Aceasta e parerea Sf. Teodor. El afirma raspicat ca toti cei 5 patriarhi au jurisdictie asupra dogmelor si ca e nevoie de consensul lor.
Nu alta e parerea patriarhului Nichifor de Constantinopol care afirma in acelasi fel autoritatea comuna a patriarhilor si spune ca este nevoie de consensul tuturor celor 5 patriarhi ca un conciliu sa fie legitim.
Iata ce spune Sf. Nichifor despre scaunul de Constantinopol:
" Constantinopolul, Noua Roma, este cetatea care acum prezideaza si poarta primatul datorita prerogativelor sale imperiale."

E adevarat, repet, faptul ca unii papi au pretins o suprematie in biserica mai mare ca cea care le-a fost acordata. Petru Maior insa, care de altfel era greco-catolic, citeaza insa in lucrarea sa Procanon un citat din Sf. Vasile cel Mare, care spune cu referire la biserica Romei si la pretentiile sale exagerate :
" Scarbitu-m-am de mandria bisericii aceleia".
Nu am gasit inca citatul in scrierile sf. Vasile, dar nu am nici un motiv sa ma indoiesc de autenticitatea lui, mai ales ca vine de la un catolic, ce-i drept inainte ca Vaticanul sa promulge dogma infailibilitatii papei.