Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave
Paganul intra in celula,verifica,se convinge,se sperie si pune o intrebare ce preocupa lumea de secole: ,,ce trebuie sa fac ca sa fiu mantuit?" .Atat Pavel cat si Sila ii raspund: ,,Crede in Domnul Isus, si vei fi mantuit tu si casa ta.".
Urmariti cum se desfasoara etapele:Apostolii se roaga,are loc un eveniment supranatural,paganul reactioneaza la el dar altfel decat isi imagina,are probabil o revelatie(altfel cum ar fi intrebat despre mantuire?),pune intrebarea si primeste raspunsul.Apoi:
1. I-au vestit Cuvantul Domnului, atat lui cat si tuturor celor din casa lui.2.Temnicerul i-a luat cu el, chiar in ceasul acela din noapte, le-a spalat ranile.3.a fost botezat indata, el si toti ai lui. 4.Dupa ce i-a dus in casa, le-a pus masa si s-a bucurat cu toata casa lui ca a crezut in Dumnezeu.
Daca ar fi sa sintetizez etapele ar fi asa:rugaciune si cant de lauda-manifestarea puterii divine-frica umana-revelatia si pocainta-Vestea Buna-predicarea Cuvantului-oblojirea ranilor(aduce aminte de spalarea picioarelor de catre Mantuitor)-botez-partasia crestina in bucurie.
|
E destul de corect, cu o singura precizare, cred ca doriti sa puneti accentul pe credinta, dar Sola Fide protestanta nu e corecta. Vedeti si explicatia din Sf. Ioan Gura de Aur, credinta neurmata de fapte este moarta. Iar faptele in acest caz si in cel precedent sunt Botezul si intrarea in Biserica Sa (sau Botezul dorintei in cazul sutasului).
Daca temnicerul sau sutasul doar credeau in Iisus, fara sa doresca sa se Boteze si sa vina in Biserica facuta de El era o credinta moarta, fara fapte.
Nu aveau parte de har.
In rest e buna observatia: pentru ca are loc o minune temnicerul crede in Sf. Pavel si Sila, ca sunt deosebiti si ii pot spune despre mantuire. Si atunci el se Boteaza cu toata casa lui. Dar nu a fost la intamplare ca temnicerul sa fie acolo, altii au vazut minuni si mai mari si tot nu au crezut. Pentru ca pe el il observase Dumnezeu dinainte (poate din cauza faptelor si inimii sale) si a vrut sa nu se piarda ci sa vina la mantuire.
Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave
Nici nu este de mirare extensia lor teologica pentru ca Pavel a stiut de la bun inceput ce misiune avea,marturie sta alegerea de catre Duhul Sfant: ,,Pe cand slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfant a zis: "Puneti-Mi deoparte pe Barnaba si pe Saul, pentru lucrarea la care i-am chemat."(FA 13:2).Si apoi tot acolo se spune,ulterior acestei alegeri de catre Duhul Sfant, la momentul intalnirii dintre Pavel si vrajitorul Elima: ,,Atunci Saul, care se mai numeste si Pavel, fiind plin de Duhul Sfant"(FA 13:9).
Ba Apostolul Pavel merge si mai departe cu alegerea sa si cu misiunea sa si in Epistola catre Galateni spune: ,, Dar, cand Dumnezeu - care m-a pus deoparte din pantecele maicii mele si m-a chemat prin harul Sau - a gasit cu cale sa descopere in mine pe Fiul Sau, ca sa-L vestesc intre Neamuri"(Galateni 1:15-16).
|
Aici inteleg ca te referi la predestinarea adoptata de Luther si de protestanti, care la fel e gresita (o eroare a Fer. Augustin).
Aici e vorba de prestiinta, nu de predestinare. Dumnezeu stie dianinte ce se va intampla pana la sfarsitul lumii. Cunoaste despre toti oamenii ce vor face. Dar nu incalca cel mai de pret dar dat noua, oamenilor, liberul arbitru. Prin acesta noi ne asemanam lui Dumnezeu, ca altfel am fi la nivelul animalelor, care nu au constiinta si liber arbitru.
La fel cum e in cazul sutasului Cornelui, ingerul i-a spus ca Domnul a auzit rugaciunea si milostenia, faptele bune si l-a chemat la mantuire. Tot in baza liberului arbitru el putea sa refuze, sa ramana in credinta lui. Nu l-a fortat Domnul.
La fel si in cazul sf. Pavel, Dumnezeu stie ce se va intampla, acolo scrie ca Dumnezeu il cunoaste inca din pantecele mamei, stie ca va avea fapte bune, astfel va primi credinta si har si apoi va creste in har.
Sfintii si Biserica spun ca harului (care nu e o energie impersonala, de aceea spune ca Duhul sufla unde vrea) poate fi primit sau nu, i se poate opune rezistenta de catre om ( de aceea spune ca "stau la usa si bat"). Vointa omului poate impiedica harul sa patrunda in om. De aceea noi spunem ca prin caderea lui Adam firea umana s-a deteriorat (si nu s-a stricat de tot, cum spun protestantii), si el se opune harului, nu il mai poate primi.
Fata de catolcii si protestanti relatia har-vointa e descrisa foarte corect si logic in ortodoxie, ca o sinergie. Faptele bune duc la primirea harului, primirea harului face ca omul sa fie si mai liber, sa faca mai mult bine si sa poata primi si mia mult har. E o crestere in har si in libertate (vointa).