Pe de o parte, creștinismul nu este incompatibil cu republica. Poți fi foarte bine un bun creștin și un bun republican. Pe de altă parte, creștinismul este mult mai aproape de regat ca formă de guvernământ, decât de republică. Fără a o exclude pe a doua, este vorba de o preferință organică pentru prima.
Motivele sunt multiple. Acum, m-aș opri asupra unuia dintre ele, care este cel arătat de Biblie. Statul de referință a unei întregi spiritualități iudaice, precum și a moștenitorului legitim al acestei spiritualități: Poporul lui Dumnezeu sau Biserica, este regatul davidic. De multe ori, cei care își amintesc atât de bine condițiile umile ale nașterii și vieții Mântuitorului nostru uită că Acesta a fost os domnesc. Os domnesc a fost Preacinstita Maică a Sa, os domnesc a fost și tatăl Său adoptiv. Sf Iosif a fost și prinț, și muncitor, nu numai muncitor. Intrând în Capitala țării, Domnul nostru a fost întâmpinat cu cuvintele: "Osana, fiule al lui David !" Descendența nobilă, în Sfânta Carte, este mult mai mult de un simplu simbol (în sensul de azi al termenului de simbol). Să ne amintim că, dintre fii lui Abraham, numai Isac este Fiul Promisiunii. Numai el este fiul femeii libere, pe când Ismael, deși întâi născut, este fiul femeii sclave. În întraga Carte, vedem că noblețea este ceva care contează și nu poate fi întâmplător aceea că Dumnezeu S-a încarnat într-un om de cea mai augustă descendență. Misiunea lui Cristos pe pământ a fost aceea de a restaura regatul davidic. La început, în cu totul alt fel decât se așteptau arhiereii. Ei așteptau un descendent al lui David plin de maiestate văzută, or Unsul lui Dumnezeu a pus, mai întâi, bazele unui regat spiritual. Extinderea creștinismului nu numai în Palestina, ci în întregul Imperiu, extindere ajutată de Dumnezeu, a dus la încreștinarea a ceea ce era, pe atunci, Lumea. Împărații creștini au desăvârșit ceea ce Cristos a început, încoronându-L pe El ca Rege nevăzut al lumii. Și noi suntem chemați să facem același lucru. Și noi, mai ales noi, laicii, suntem chemați să Îl încoronăm pe El ca Rege și să facem ca legile Lui să fie legile Cetății. Dar această lucrare, mai nobilă decât oricare alta ce se poate închipui, de a face ca cetatea oamenilor să devină Cetatea lui Dumnezeu, se poate face mult mai lesne și mai organic cu ajutorul unor unși ai lui Dumnezeu, cu ajutorul unor Davizi ai timpului nostru.
|