View Single Post
  #10  
Vechi 02.05.2011, 09:11:34
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Eu puteam sa comentez afirmatiile lui Eugen7 dar pt. ca mi s-a parut ca nu poate/nu vrea sa extraga cintesenta gindirii pe un subiect dat, raspunzind strict cu ,,da" si ,,nu" am preferat sa adresez intrebari tintite . Dupa parerea mea absolut libera, a practicat forma fara fond , adica trebuie sa legumesti bine printre rinduri pt. a gasi un raspuns aproape complet .
Sunt subiecte dificile la care nu se poate raspunde prin da si nu, ci trebuie un studiu, o intelegere si o explicare corespunzatoare.

Spre exemplu: "Ce a fost mai intai oul si apoi gaina"? sau "Daca Dumnezeu este atotputernic poate sa faca o piatra atat de grea pe care sa nu o poata ridica"?

Sper ca alti crestini ortodocsi de pe acest forum sa ofere raspunsuri mai potrivite.

Va invit totusi sa studiati Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin, pe lucrarea caruia mi-am bazat raspunsul:

Sa luam aminte la ce ne invara Sfintii Parinti:
Despre placeri
http://www.resurse-ortodoxe.ro/carti...espre-placeri/

"Dintre placeri, unele sunt sufletesti, altele trupesti. Sufletesti sunt acelea care apartin sufletului in sine, cum este placerea spre studiu si spre contemplatie. Trupesti sunt acelea la care participa si sufletul si trupul.

Pentru aceasta se numesc trupesti toate cele care se raporteaza la hrana, la legaturi sexuale si cele asemenea. Dar nimeni nu va gasi placeri proprii numai corpului. Iarasi, dintre placeri, unele sunt adevarate, altele false. Placerile curat sufletesti sunt placerile stiintei si ale contemplatiei; iar placerile la care participa si corpul sunt placerile senzitive. Dintre placerile la care participa si corpul, unele sunt in acelasi timp si naturale si necesare; fara de ele nu este cu putinta de trait, cum sunt mancarurile, care satisfac trebuinta naturii, si hainele cele necesare. Alte placeri sunt naturale, dar nu si necesare, cum sunt raporturile sexuale firesti si legitime. Ele contribuie la conservarea intregului neam. Este insa cu putinta sa traiesti in feciorie fara ele. Alte placeri nu sunt nici necesare, nici naturale, cum este betia, desfrinarea, imbuibarile care depasesc trebuinta, caci acestea nu contribuie nici la mentinerea vietii noastre si nici la continuarea neamului. Din contra, ele mai degraba vatama. Pentru aceea cel care traieste dupa Dumnezeu trebuie sa le urmeze pe acelea care sunt in acelasi timp si necesare si firesti si sa puna in al doilea rand pe cele firesti dar nu neaparat necesare, savarsindu-le la timpul, modul si masura potrivita. Celelalte trebuie indepartate cu totul.

Trebuie sa se socoteasca placeri bune acelea care nu sunt insotite de durere, care nu pricinuiesc cainta, care nu nasc alta vatamare, care nu trec dincolo de masura, care nu ne sustrag mult timp de la lucrarile noastre importante si care nu ne robesc." Sfantul Ioan Damaschin Dogmatica, cartea a II-a cap 13.


Doamne ajuta. Har si pace.

Last edited by Eugen7; 02.05.2011 at 09:41:49.