Articol interesant!
Hristos a inviat!
Am descoperit acest articol pe site-ul ecrestin, deci nu-mi apartine, dar mi s-a parut interesant si am dorit sa-l cititi si voi dragi frati si surori de pe forum. Dzeu sa ne lumineze pe toti ca sa mergem pe calea cea buna!
Dreptate, Ură și Dragoste
Așa cum Platon spunea în „Republica”, „drept este să dai fiecăruia ce i se cuvine.” Dreptatea este caracterizată întotdeauna de echitabilitate, de echilibru, de neutralitate. Conform Dreptații suntem rezultatul propriilor noastre acțiuni: „Ceea ce seamană omul acela va și secera”. Justețea nu este niciodată injustă. Ea nu va da niciodată nimănui ceea ce nu merită. Avem de-a face cu un aforism, cu o lege universală menită să mențină ordinea în univers și să producă în om acțiuni juste pentru că, așa cum spunea Isus, „cu ce măsură veți judeca, cu aceea veți fi judecați” sau binecunoscuta zicere populară: „Cine sapă groapa altuia cade singur în ea”. Dreptatea nu e părtinitoare, ea dă fiecăruia exact ceea ce merită, exact ceea ce i se cuvine. Ea nu poate fi bună sau rea, pozitivă sau negativă, e pur și simplu neutră, temelia indestructibilă pe care există binele și răul, dragostea și ura. Un sistem guvernat de dreptate ar fi in echilibru perfect, totuși această perfecțiune l-ar dezumaniza, ar face din el o simplă înlănțuire de cauze și efecte, drept pentru care, este de preferat ca pe lângă dreptate să mai existe și alte principii care să strice sau să redea echilibrul sistemului.
Dacă dreptatea este neutră prin definiție, celelalte legi morale care guvernează universul, formează perechi contrarii. În planul moralității, însă, contrariile nu sunt complementare, ci dihotomice sau antagonice. Restul contrariilor sunt complementare. Perechile noapte-zi, deal-vale, înalt-adânc, masculin-feminin, rece-cald, întuneric-lumină și altele de genul acesta, sunt contrarii complementare pentru că împreună formează o unitate. Între ele există atracție. Putem folosi aceste contrarii complementare în sens simbolic sau metaforic dacă atribuim, de pildă, binelui simbolul lumină și răului simbolul întuneric, dar în acest sens conotația lor inițială se pierde, la fel și raportul de complementaritate. O dată intrați în zona moralității nu mai exită relații de complementaritate, ci doar relații antagonice, cu toate acestea dualismul se păstrează, lumea are în continuare un caracter dual.
Și dacă am vorbit de zona neutră, care se chemă Dreptate, ne vom referi în continuare la extrema negativă și extrema pozitivă.
Ce anume perturbă echilibrul dreptații? E vorba de un principiu negativ și în același timp de unul pozitiv, care ne scot „un pic” din „monotonia” unei dreptăți mereu previzibile. Aceste principii, în esență, sunt unul și același, pentru că se opun Deptății, dar direcțiile de opoziție reprezintă tocmai acele contrarii antagonice de care vorbeam mai înainte: Binele și Răul, Dragostea și Ura. Vom alege drept sisteme de referință, Dagostea și Ura, pentru ca ele sunt modele ce cuprind toate categoriile bune și rele existente. Asta pentru că socotim că Dragostea e binele suprem iar Ura e răul suprem.
Cum acționează ura în raport cu dreptatea? Ca și Dragostea, ura dă tuturor ceea ce nu li se cuvine. Fie că e vorba de ura de intenție sau ura de reacție, Ura se aseamănă cu Dragostea prin faptul că dă tuturor ceea ce nu li se cuvine. Ura răsplătește întotdeauna binele prin rău, ea face răul dintr-o motivație distructivă, nu pentru că persoana respectivă ar merita sau i s-ar cuveni un asemenea rău. Un exemplu elocvent este crima lui Cain. Ura acestuia acționată motivat și distructiv, concretizată prin moarte, nu este o consecință justă a comportamentului lui Abel. Cain își ucide fratele și provoacă un dezechilibru pentru că fapta sa nu poate fi catalogată drept un act de dreptate. Acționând manipulați de ură distrugem principiul echitabilității: „ochi pentru ochi dinte pentru dinte”. Ura dă fiecăruia ceea ce nu i se cuvine, ea vine să întrerupă ordinea stabilită prin Dreptate și să instaureze haosul. Și dacă ura, care perturbă și pervertește echilibrul dreptății, există, Dragostea este în acest caz mai mult decât necesară și compensatorie.
Mai mult decât relevante, în acest sens, sunt cuvintele lui Isus: „Ați auzit că s-a zis: Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. (...) Dar eu vă spun: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blastămă, faceți bine celor ce vă urăsc, rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și vă prigonesc”. Elocvența acestui exemplu constă tocmai în faptul că pune fața în față două principii (dragostea și dreptatea), cel al echilibrului sau al echitabilității și cel care produce un „dezechilibru pozitiv” sau care vine să compenseze ura.
Dragostea este mereu o acțiune în exterior, o faptă, întotdeauna altruistă. Actul suprem de dragoste îl găsim tot pe paginile Scripturii: "Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică." Dragostea adevărată dă celuilalt ceea ce el nu merită, ea nu este o consecință a unui antecedent comportamental. Dacă oferim dragoste numai celor ce merită dragostea noastră, Dragostea nu devine decât un instrument sau o expresie a Dreptății. Dragostea în cel mai înalt grad suna așa: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blastămă, faceți bine celor ce vă urăsc, rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și prigonesc.
Indiferent care este haina pe care o îmbracă Dragostea (afectivitate, milă, prietenie, sau o simplă acțiune rațională, justă și dezinvoltă), ea are două caracteristici majore: acționează tot timpul în exterior împlinind nevoile altora și nu reprezintă un feedback, un răspuns natural (iubiți pe cei ce vă iubesc) la acțiunea celui ce primește dragoste. Dacă dragostea ar fi o simplă consecință a unei acțiuni drepte atunci noi n-am fi primit niciodată Dragostea lui Dumnezeu.
Drept este să dai fiecaruia ceea ce i se cuvine, Ura înseamna să dai fiecaruia ceea ce nu i se cuvine, în sens distructiv, iar Drogostea înseamna sa dai fiecaruia ce nu i se cuvine, în sens constructiv, să împlinești cele mai profunde nevoi ale aproapelui, chiar dacă nu le conștientizează încă.
Și mai presus de toate: "Dragostea nu e cu vorba, nici cu limba, ci cu fapta și cu adevărul."
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
|