View Single Post
  #257  
Vechi 18.02.2011, 16:20:23
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Este un subiect tare greu..

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Dar de unde stim ca acum omul este in stare sa interiorizeze poruncile? Cu ce este mai deosebit omul european de astazi de evreul obisnuit de acum 2000 de ani? Sigur, prin venirea Mantuitorului ni s-a deschis posibilitatea de mantuire, dar natura umana a ramas la fel. Ne luptam cu aceleasi slabiciuni cu care se luptau cei de acum 2000 de ani si avem cam aceleasi tentatii.
Este poate chiar mai greu. Dar cum spui chiar tu, intre timp a venit Hristos, peste asta nu putem trece. Ceea ce a facut El ne deschide o noua cale spre mantuire.
O religie a Legii este o religie care nu cunoaste intruparea. Este firesc ca multe lucruri sa se petreaca mai ales in exterior. In crestinism, exista bineinteles destule lucruri care se petrec si in exterior, dar care dupa spusele Mantuitorului, ar trebui sa se petreaca mai ales in interior. Altfel, degeaba le facem.
Reciteste epistola catre Romani: acolo se vorbeste indelung despre Lege si Har. Ca legea era buna inainte de Hristos, dar a fost depasita.

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Apoi, Hristos nu i-a criticat niciodata pe cei care respectau legea intocmai. Sigur, i-a criticat pe farisei, dar nu fiindca respectau legea, ci fiindca nu puneau suflet in respectarea legii, nu interiorizau legea. Pe femeia prinsa in adulter, Hristos a salvat-o de la moarte si a iertat-o, dar i-a spus si strict "Sa nu mai pacatuiesti." Fara nici un alt comentariu, fara a-i spune ca, da, daca sotul o bate, si se poarta urat cu ea, si nu o baga in seama, poate are o scuza, sau ca poate sa isi gaseasca alt sot care sa o iubeasca mai mult. Nu. Sa nu mai pacatuiesti. Apoi in pilda samariteanului milostiv: Hristos nu a criticat regula cum ca levitii nu aveau voie sa se atinga de sange sau cadavre pentru a fi considerati curati, ci lipsa dragostei. Sigur, poate ca atingand pe acel om, posibil mort, levitul trebuia sa treaca printr-un ritual de curatire dupa, dar ce conteaza daca poti sa ajuti/salvezi pe cineva?
Totusi, majoritatea acestor prescriptii nu s-au pastrat. Biserica asa pare sa fi interpretat aceste critici.
Exemplul cu femeia adultera nu cred ca este bun, pentru ca cele 10 porunci raman, de ele vorbeste si Hristos in Evanghelie. Eu vorbeam despre prescriptiile mici ale legii, cele de tip ritualistic, cele fara acoperamant, klegi pure, ca sa zic asa.
Eu ce ziceam nu era ca nu mai sunt valabile poruncile, ci ca ele trebuie sa fie interorizate pt noi; si ca ele provin toate din Legea Dragostei (cum spune tot Hristos: la ea se reduce toata Legea si Profetii).

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Apoi Hristos Inususi tinea sarbatorile, mergea in pelerinaj la Ierusalim, mergea la sinagoga, a fost circumcis, s-a lasat botezat...de ce? Nu avea nevoie, El fiind Dumnezeu.
Hristos a trebuit sa implineacsa Legea veche in trupul sau inainte de a o implini definitiv prin moartea si Invierea Sa.
Daca ceea ce a facut El in acest sens ar fi trebuit sa fie un exemplu pentru noi, atunci crestinii ar fi trebuit sa mearga si acum la sinagoga, s afaca sacrificii sangeroase etc.

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Da, Hristos a venit, s-a lasat ucis pentru mantuirea noastra, si a lasat Biserica. In intelepciunea ei inspirata de Sf. Duh, Biserica a hotarat ca noi crestinii nu (mai) suntem legati de multe dintre prescriptiile vechiului testament. Dar acele prescriptii nu mai sunt valabile nu fiindca Hristos s-a intrupat, ci fiindca asa a hotarat Sf. Biserica, ca si mama a crestinilor si ca si instrument salvafic directionat de Hristos.
Dar de ce a hotarit Biserica asa? Nu pentru ca avea un motiv?
Aici chiar nu sunt de acord cu acest argument, care este foarte catolic. ;-)
Stii ca nu sunt anticatolica si vad multe lucruri bune la ei, dar anumite lucruri cred ca nu sunt compatibile cu ortodoxia.
Din cate am invatat eu din parinti, nu mai sunt valabile din cauza ca a venit Hristos, si este invers, de asta a hotarat Biserica ca nu mai sunt valabile, pentru ca Hristos a venit.
Bineinteles, i-au trebuit cativa ani ca sa isi dea seama de asta.

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
La sinodul apostolic din 51 hotararea de a nu mai taia imprejur pe barbatii ne-evrei care se converteau la crestinism nu a fost luata cu motivatia "Dumnezeu s-a intrupat, deci noi de acum nu mai suntem legati de legea veche", ci, printre altele, din diferite motivatii practice si pentru a sublinia faptul ca Hristos a venit pentru orice om, si ca pentru a deveni al lui Hristos nu trebuie sa devii evreu mai intai.
Este adevarat, dar asta a fost doar un motiv secundar.
Si insasi faptul ca Hristos a venit pentru toti oamenii desfiinteaza prescriptiile ritualice ale Legii Vechi, si mentalitatea ritualica a acesteia.

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Am impresia ca ni se cere chiar sa devenim sfinti, nu numai sa incercam. Hristos nu ne-ar cere nimic din ceea ce este imposibil pentru noi sa realizam, deci...
Da.

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Parerea mea este ca exista legi rigide, si e bine ca exista, si exista non-legi, sau lucruri care sunt non-issue.
O lege rigida este "Sa nu savarsesti adulter." Nu exista pogoramant de la asa ceva, nu exista scuza sa iti gasesti amant/a. Sigur, intrebarea ramane daca a doua sau a trei casatorie sunt adulter sau nu. Daca sa faci dragoste sambata sau nu, este un non-issue atata timp cat se petrece in cadrul casatoriei.
O alta lege rigida este cea care spune ca homosexualitatea este inacceptabila. Sau sexul inaintea casatoriei. Acestea sunt lucruri cu adevarat grave, si in care se merita sa se puna tot efortul in a fi combatute. Si aceste legi se aplica in general la toti crestinii, si nu la persoane. Si da, poate ca este bine sa existe si magisteriu care sa explice ce si cum se aplica diverse legi ...
Uite, asta e problema: ca in ortodoxia actuala nu numai poruncile sunt considerate legi, ci tot ce s-a putut vreodata scrie in orice canon prafuit sau ce a spus nu stiu ce staret care este la moda acum.

Sigur, vezi mai sus: exista nu legi rigide, ci porunci care provin din cele 10.
Uciderea, adulterul, sunt pacate, dar nu pentru ca sunt o lege.. aici ar trebui sa scriu mai multe dar nu mai am timp.

Poate ar fi mai usor daca ar exista magisteriu, dar ar fi o viata duhovniceasca mai de suprafata. Pe cand asa, ni se cere sa devenim adulti si sa continuam sa progresam.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote