Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus
Dar credeți că vorbește despre o răsplătire a lui Lazăr înainte de a fi avut loc moartea și învierea Sa (ca să nu mai vorbim de a doua Sa venire)?
Prea multe elemente fizice aici ca să fie vorba despre niște "suflete", nu credeți?
|
Deci, dupa dvs., bogatul a ajuns in iad cu trupul dupa moarte, iar Lazar tot cu trupul, dupa moarte, in sanul lui Avraam...
Sa reluam relatarea de la Luca 16, de data aceasta cu versetele numerotate, caci poate asa se va vedea ca problema nu se rezolva prin "nu exista":
19. Era un om bogat care se imbraca in porfira si in vison, veselindu-se in toate zilele in chip stralucit.
20. Iar un sarac, anume Lazar, zacea inaintea portii lui, plin de bube,
21. Poftind sa se sature din cele ce cadeau de la masa bogatului; dar si cainii venind, lingeau bubele lui.
22. Si a murit saracul si a fost dus de catre ingeri in sanul lui Avraam. A murit si bogatul si a fost inmormantat.
23. Si in iad, ridicandu-si ochii, fiind in chinuri, el a vazut de departe pe Avraam si pe Lazar in sanul lui.
24. Si el, strigand, a zis: Parinte Avraame, fie-ti mila de mine si trimite pe Lazar sa-si ude varful degetului in apa si sa-mi racoreasca limba, caci ma chinuiesc in aceasta vapaie.
25. Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ti aminte ca ai primit cele bune ale tale in viata ta, si Lazar, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mangaie, iar tu te chinuiesti.
26. Si peste toate acestea, intre noi si voi s-a intarit prapastie mare, ca cei care voiesc sa treaca de aici la voi sa nu poata, nici cei de acolo sa treaca la noi.
27. Iar el a zis: Rogu-te, dar, parinte, sa-l trimiti in casa tatalui meu,
28. Caci am cinci frati, sa le spuna lor acestea, ca sa nu vina si ei in acest loc de chin.
29. Si i-a zis Avraam: Au pe Moise si pe prooroci; sa asculte de ei.
30. Iar el a zis: Nu, parinte Avraam, ci, daca cineva dintre morti se va duce la ei, se vor pocai.
31. Si i-a zis Avraam: Daca nu asculta de Moise si de prooroci, nu vor crede nici daca ar invia cineva dintre morti.
Pe versete:
19-21. Aici e clara diferenta dintre cei doi: unul, sarac dar smerit; altul, bogat nepasator si nemilostiv. Caci diferenta care i-a trimis in situatii diferite nu rezida in ce aveau sau nu aveau din punct de vedere material, ci din ce aveau in suflet.
22. a) Ingerii pe cine duc in sanul lui Avraam ? Un trup de Lazar ?
b) Bogatul este inmormantat. Deci, trupul stim unde este. Atunci, ce anume din bogat
este in iad ? Cumva bogatul a fost inmormantat in iad ??
Oricum ar fi, e clar ca iadul si raiul nu sunt goale ca niste caverne sigilate pana la Judecata de apoi.
Daca nimic din fiinta umana nu mai ramane dupa moartea trupului, cine cu cine sau ce cu ce sta de vorba ??
Caci daca din Avraam nu ar fi nimic viu (doar scrie clar in Biblie unde si cum a murit si a fost ingropat), la ce bun sa vorbeasca Hristos despre niste lucruri care nu au noima ?
Sta de vorba Avraam cu bogatul, dincolo de moartea trupului, sau Hristos spune basme, ca sa dea apa la moara ateilor si lui Leo Taxil ??
23. Bogatul e in iad si in chinuri. Aceeasi intrebare: e acolo cu trupul ?
24. El ii vede pe Avraam si pe Lazar si spune ca se chinuie cumplit in vapaie. Aici, desigur, imaginea chinului e redata pein elemente materiale usor identificabile, exprimabile omeneste. Insa chiar daca admitem, la limita materialismului religios, ca bogatul era in iad cu trupul dupa moarte, totusi aceasta nu inlatura existenta iadului si functionalitatea lui, fiind relevate aici fara dubiu.
Legat de "vapaie" si de "racorire", BO nu crede ca e vorba de un foc material, plasmatic, ci e vorba de vapaia poftei care nu mai poate fi implinita.
25. Lazar "se mangaie", deci e raplatit pentru rabdarea lui, pentru ca nu s-a ridicat impotriva lui Dumnezeu (exact ca Iov, caruia sotia ii spusese "blestema pe Dumnezeu", ca sa moara si chipurile sa scape de chinul trupesc si sufletesc), iar bogatul se chinuieste pentru ca din cele bune primite in viata terestra nu daruise si altora.
26. Daca iadul si raiul sunt goale, de ce mai trebuia si prapastie in calea vointei unora sau a altora ? Ca doar nu e nimeni acolo.
27-28. Reiese cumva ca era vorba de un loc de chin pe Pamant, ca un fel de lagar in care riscau sa ajunga si ceilalti frati ??
29. Deci, Scriptura (Moise si proorocii) invata ce si cum trebuie facut pentru a nu ajunge in iad. Dar se refera cumva VT la faptul ca acolo se ajunge numai dupa vreuna din venirile lui Hristos ?
Iadul a existat de cand au cazut ingerii razvratiti, iar locul pacatosilor neindreptati e tot acolo, de la bun inceput.
Raiul e gol ? Dar Enoh si Ilie unde s-au dus ?
Dar talharul de pe cruce ? Cumva sta singur in rai pana la Parousie, cum statea Adam inainte de a fi facuta Eva ?
30-31. E clar ca cei doi erau morti cu trupul, dar vii cu sufletul, caci daca sufletul s-ar distruge dupa despartirea de trup, CE si despre ce sa le fi spus Lazar celor inca aflati in trup ??
NAici e vorba despre doua entitati vii, dar nemateriale, adica doua suflete; numai unul era favorizat de Dumnezeu, si in acela isi pune celalalt nadejdea. Numai ca problema lui e si problema AZS (si a iehovistilor, de altfel, caci au aceleasi radacini): daca nu cred in existenta iadului de pana la invierea Cuiva din morti, vor crede daca totusi acel Cineva a inviat ? Nu cred, exact dupa cum a spus Hristos.