Citat:
În prealabil postat de AdrianAamz
Doi: nu a avut Maxim nici o revelatie cu privire la cele doua firi, divina si umana, ale lui Hristos; el a gasit deja aceasta doctrina foarte clar si de mult formulata, caci problema aceasta fusese deja solutionata cu peste 200 de ani mai inainte de martiriul lui Maxim!
La sinoadele ecumenice 3 (Efes, 431) si 4 (Calcedon, 451) s-au analizat ereziile dioprosopista si monofizita (atunci s-au desprins asa zisele biserici necalcedoniene sau vechi-orientale !), initiate de Nestorie si Eutihie.
Aceste erezii se atingeau exact de persoana si firile lui Hristos.
Iar eroul apararii dreptei credinte legate de cele doua firi, divina si umana, din secolul 5, a fost sfantul Kiril al Alexandriei, iar nu Maxim, care a venit pe lume la 200 de ani dupa Kiril.
Ceva stie dl. Bob, dar cam diluat.
|
Nu nici pe departe nu a fost solutionata, pentru ca Monofizismul a fost încurajat de formularea lui Chiril de Alexandria, care a apărat formula: "unică este natura („physis”) întruparea cuvântului dumnezeiesc".
Una din formele sub care a circulat după Calcedon teza lui Eutihie este „monofizismul severian” sau „moderat”, propus ca o formula de reconciliere intre „calcedonieni” si „necalcedonieni”, de catre Sever, patriarh de Antiochia (512-538). Monofiziții susțineau deci că firea omenească luată de Iisus Hristos la întruparea în Maria a fost absorbită de firea sa divină, încât cea dintâi a dispărut cu desavârsire, asemenea unei picături de apă în imensitatea mării.
Si de aici adica tot de la cele doua firi au încercat să se împace cu ereticii monofiziți pe baza unui compromis care, lăsând pe al doilea plan problema celor două firi din Hristos, obliga cele două grupări - ortodoxă și monofizită - să admită o singură lucrare în El. La 633 s-a încheiat pactul formal, în acest sens, între ortodocși și monofiziți.
Si aici a fost roulul lui Maxim ca el a clarificat mai bine taina lui Hristos, si a celor doua firi cat si taina celor doua lucrari in Hristos, adica în Hristos există două voințe naturale și două lucrări naturale, firea omeneasca având voința ei proprie, care se supune de bunăvoie voinței dumnezeiești, fiind pe deplin îndumnezeită.
Iat toate aceste lucruri le-a explicat Maxim datorita faptului ca Dumnezeu l-a lumina si i-a revelat ADEVARUL...