Dacă, așa cum considera IPS Antonie Plămădeală (1926-2005), au existat duhovnici cărora Dumnezeu le-a încredințat misiunea de a pregăti poporul român pentru „intrarea în marele întuneric''– instaurarea regimului comunist –, Părintele Arsenie a fost în mod sigur unul dintre ei: „Într-o iarnă, probabil prin 1941, ne trezeam [la Sâmbăta de Sus] cu o avalanșă de oameni de toate vârstele și treptele, năpădindu-mă … [să le ascult] necazurile. … Așa m-am văzut [pus în situația] să primesc preoția și
misiunea majoră [
subl. aut.] a propovăduirii lui Hristos-Dumnezeu adevărat și om adevărat, precum și a sfințirii omului ca să aibă pacea lui Dumnezeu în sine, absolut în orice împrejurări s-ar afla în viață. I-am învățat să fie curați față de oameni și față de Dumnezeu; să dea Cezarului ce e al Cezarului (ascultare cetățenească, dajdie etc.) și lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu (cuget curat, suflet purificat și trup curățit de patimi). … Asta îmi este misunea și rostul pe pământ, pentru care [Dumnezeu] m-a înzestrat cu daruri, deși eu sunt nevrednic. Pentru asta sunt solicitat în toate părțile ca să propovăduiesc iubirea lui Dumnezeu și sfințirea oamenilor prin iubire. De alte gânduri și rosturi sunt străin''.

3. Hram la Mănăstirea Sâmbăta de Sus
Nebunia propovăduirii (I
Cor. 1,21), în vremuri de strâmtorare (
Isaia 33,2), a adevărului creștin, nu va întârzia să aducă roade: mișcarea de la Sâmbăta capătă proporțiile unei „bulboane spirituale uriașe”, cum o va evoca mai târziu, prof. Nichifor Crainic.Autoritățile iau act cu îngrijorare de acest fenomen: „[Arsenie Boca] face o intensă propagandă religioasă la Mănăstirea Brâncoveanu din Sâmbăta de Sus, unde este vizitat de foarte multă lume… [Se zvonește] că preotul Arsenie are darul de a vindeca și [de] a preciza viitorul celor credincioși. În predicile sale către populație întrebuințează expresii cu subînțeles religios, care ar putea fi interpretat și în sens politic, așa de exemplu expresia «lupii vor fi sfâșiați de către oile atacate», care ar fi explicată în felul următor: «credincioșii[,] deși mai puțini la număr, nu vor fi suprimați de puterea numerică a celor lepădați de credință, atâta timp cât vor fi strânși în jurul Bisericii»:''.Măsurile restrictive nu se vor lăsa așteptate: în iunie 1948, Părintele Arsenie va fi „reținut și anchetat” de Siguranța din Făgăraș,pentru ca, în noiembrie același an, probabil la presiunea autorităților,să fie „detașat la cerere” la
Mănăstirea Prislop. Însărcinarea oficială era „readucerea greco-catolicilor din zona Hațegului la ortodoxie''. Cert este un lucru: prin mutarea Părintelui Arsenie la Prislop, nu s-a reușit reducerea numărului de credincioși. Dimpotrivă: „Influența acestuia asupra pelerinilor este de neînchipuit. Faima lui a ajuns în toată țara. … Zilnic primește scrisori nenumărate din diverse regiuni ale țării în care îi solicită diverse rugăciuni. … Azi mănăstirea Prislopului este cea mai căutată și cercetată din Ardeal și Banat și aceasta se datorește numai faptului că la această mănăstire este stareț părintele Arsenie de la Sâmbăta, a cărui faimă de sfânt începe să fie peste tot cunoscută''.
Cum s-a văzut, pentru combaterea fenomenului, autoritățile au recurs la urmăriri informative, anchetări, arestări etc. Iată, pe scurt, un trist bilanț al acestora. Părintele Arsenie a fost urmărit timp de
patruzeci și șase de ani (1943-1989), de-a lungul întregii sale misiuni propovăduitoareAstfel, primele note informative datează din iunie 1943 (Arhiva Serviciului Secret al Jandarmeriei), iar cererea de scoatere din urmărire va fi legată, printr-o stranie coincidență, de
ultima aniversare a zilei sale de naștere (29 septembrie 1989). La acea dată, Părintele era deja bolnav (va trece la Domnul în luna noiembrie a aceluiași an). În ceea ce privește reținerile pentru anchetă, ele se prezintă astfel: Râmnicu-Vâlcea (1945), Brașov (1946), Făgăraș (1948), Timișoara (1955). Arestările propriu-zise: timp de cincisprezece luni (ianuarie 1951-martie 1952) la Canal (Cernavodă), respectiv timp de șase luni (noiembrie 1955-aprilie 1956) la închisorile din Jilava și Oradea.

4. Părintele Arsenie în închisorile comuniste