Analiza unei perspective
Acesta alegere se poate regasi si in Maleahi 1:2-3 si ridica problema dreptatii divine, ce este analizata pe larg si de Apostolul Pavel in versetele 14-29 din Capitolul 9 al Epistolei catre Romani. Exemplul dat de Apostolul Pavel in versetul 14 este o preluare din Exodul 33:19 si subliniaza ideea, greu de inteles la nivel strict uman,ca dreptatea divina, manifestata prin preferarea unora in detrimentul altora, in anumite situatii, nu este o nedreptate asa cum este ea inteleasa la nivel uman.
Cheia este data in versetul 16. Nu se pune problema daca Cel de Sus este drept sau nedrept, alegerea este un dar divin, nu un premiu ce poate fi atins cu mijloace umane.Acest al doilea exemplu din Vechiul Testament al alegerii suverane a lui Dumnezeu este preluat din a doua generatie a stramosilor evreilor.Dumnezeu a dorit sa scoata acest lucru in evidenta foarte clar inca de la inceputul relatiei Sale cu poporul ales.Acest exemplu, al lui Iacov in locul lui Esau, subliniaza suveranitatea lui Dumnezeu mai mult decat primul, pentru ca a fost vorba de alegerea lui Dumnezeu intre doi gemeni (in cazul fiilor lui Avraam Dumnezeu a ales intre copilul unei femei fata de copilul altei femei).
Pe langa acest lucru, cu Rebecca alegerea lui Dumnezeu a fost aratata pe cand cei doi gemeni nu se nascusera inca si nu facusera nici bine si nici rau.Acest lucru arata ca alegerea suverana a lui Dumnezeu a fost facuta nu prin fapte,nici chiar prin faptele cunoscute dinainte, ci prin Cel ce cheama (Romani 8:30). Planul lui Dumnezeu (Romani 8:28), nu faptele omului (Romani 4:2-6) constituie baza alegerii.Rebecai i s-a spus: ,,cel mai mare va sluji celui mai mic",o reluare a temei din Geneza 25:23, o alegere divina confirmata de cuvintele lui Dumnezeu:,,Pe Iacov l-am iubit, iar pe Isav l-am urât".
Acesta expresie ridica o problema veche in teologia iudaica,ce se reflecta si aici in conceptia lui Pavel: nu se poate gasi vina Celui de Sus pentru ceea ce face.Acesta omnipotenta a unicului si adevaratului Dumnezeu te poate duce, in mod ireversibil,spre convingerea ca Cel de Sus exercita un control absolut asupra fiecarui aspect existent.Este inclusiv vorba de un concept numit ,,alegerea inversata" in care Cel de Sus actioneaza intr-un anumit mod, aparent opus celui bun, in scopul demonstrarii unei concluzii spre infaptuirea binelui.
Un exemplu de ,,alegere inversata" gasesti in Isaia 63 : 17: ,,Pentru ce, Doamne, ne-ai lăsat să rătăcim departe de căile Tale și ne-ai învârtoșat inimile noastre ca să nu ne temem de Tine?"Si se da si raspunsul logicii divine,continut in interogatia umana: ,,Întoarce-Te pentru robii Tăi, pentru semințiile moștenirii Tale".
Esau,fratele mai mare,nu l-a slujit in realitate pe Iacov,geamanul sau mai mic;dar descendentii lui Esau,edomitii,au facut-o (III Regi 11:15-16,22:47;IV Regi 14:7;I Regi 14:47).Planul lui Dumnezeu,din punct de vedere al timpului de infaptuire,nu merge pe coordonate umane:ceea ce noi credem ca se va intimpla azi(in aproximare umana)poate fi peste o lunga perioada(in concretizare divina).Dragostea lui Dumnezeu pentru Iacov a fost aratata prin alegerea lui Iacov iar ,,ura"lui Dumnezeu pentru Esau a fost arata prin respingerea lui Esau din poporul care va beneficia de promisiune.Notiunea de ,,ura" (aici) nu are sensul ei obisnuit, nu are o valoare absoluta ci relativa, si se refera la preferarea cuiva in locul altcuiva, tema a alegerii ce se regaseste si in alte circumstante (Matei 6:24, Luca 14:26, Ioan 12:25).
Nota:acest capitol din Epistola catre Romani este unul extrem de complex.Trimiterile Apostolului Pavel la Vechiul Testament sunt esentiale iar demonstratia sa cuprinde si alte teme majore.Pentru o buna intelegere aceste versete trebuie analizate in contextul intregii epistole/intregului capitol pentru a se intelege viziunea lui Pavel.Epistola catre Romani este,probabil,una dintre cele mai analizate si comentate scrieri din istorie,pentru ca aprofundeaza, in mod complex, extrem de multe aspecte teologice,ce se regasesc atat in Vechiul Testament cat si in Noul Testament.
Pentru cine nu este familiarizat cu aceste gen de analize,sau cu acest gen de detalii,recomand fara ezitare sa apeleze la persoane calificate(preot/duhovnic/pastor) pentru a intelege gradul(inclusiv din punct de vedere al structurii epistolei)toate aspectele. Eu cam asta am reusit sa aduc.Sper sa mai se posteze si alte abordari, o singura abordare nefiind decat rar garantia unei intelegeri complete.
Scurt cuvant de final: Viziunea Apostolului Pavel,de-a lungul scrierilor sale,este o viziunea complexa,analitica,profunda,ea nefiind niciodata statica.Se raporteza la elemente clare ale Credintei dar modul cum rationamentul si expunerile evolueaza, precum si particularitatile fiecarei scrieri in parte, duc la concluzia ca Apostolul Pavel a reusit sa prezinta intr-un mod extraordinar mesajul Mantuitorului si asta fara sa schimbe ceva din el,ci fiindu-i credincios pana la capat.Cand mesajul Domnului a ajuns la Neamuri,acestia cunosteau si mai putin decat evreii din Diaspora contextul palestinian al vietii si invataturii Mantuitorului.Mai mult decat atat,Neamurile nu aveau acele cunostiinte pe care le impartaseau evreii din comunitatile lor despre invatatura Vechiului Testament.Apostolul Pavel,cu voia Celui de Sus,a reusit sa depaseasca aceste obstacole aparent insurmontabile si mai mult decat atat,a reusit sa faca asta transmitand Invatatura Mantuitorului asa cum a fost ea.
God be with us.
Last edited by Scotsman; 23.01.2011 at 15:20:11.
|