View Single Post
  #36  
Vechi 01.01.2011, 14:20:27
bob2909 bob2909 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.07.2010
Mesaje: 279
Implicit Maxim Marturisitorul despre Cetatea Ninive

Dar noi sa imbratisam duhovniceste, prin credinta si prin dreptatea care o insoteste, duhovniceasca Ninive, adica Biserica alcatuita din neamuri, care este, precum s-a scris, o mare cetate a lui Dumnezeu, mantuita dupa cele trei zile ce i-au fost oranduite spre pocainta. Si sa ne grabim sa ne facem cetateni ai acestei mari cetati a lui Dumnezeu prin pocainta si prin schimbarea noastra in bine. Caci Scriptura spune in mod apriat despre ea ca este o cetate mare a lui Dumnezeu: ''Iar Ninive era cetate mare a lui Dumnezeu''. Unde poate afla iudeul respectuos fata de adevar, spunandu-se in Scriptura un cuvant ca acesta Ierusalimul de jos? Eu, desi am citit de multe ori toata Sfanta Scriptura, nu am aflat spunandu-se nicaieri: ''Si Ierusalimul era cetate mare lui Dumnezeu''. Dar cine a putea, bizuindu-se pe puterea cuvantului si pe bogatia ideilor, sa masoare si sa circumscrie maretia acestei cetati, care este si se numeste a lui Dumnezeu? Mie imi este acest lucru cu neputinta, precum socotesc ca ii este cu neputinta oricarui om cu minte inteleapta, care isi da seama cat de putin de majestatea dumnezeiasca si nu ignora ca toate sentintele dumnezeiesti trebuie sa aiba ceva din maretia lui Dumnezeu. Dar cum era ''cetate mare lui Dumnezeu'', prima cetate a asirienilor, in care domnea confuzia ratacirii, unde trona regeste nebunia slujirii la idoli, care se afla atat de departe tara numita sfanta, fagaduita lui Israel cel trupesc? Desigur ca ea n-ar fi putut fi numita asa, daca n-ar fi vazut Dumnezeu de mai inainte marimea credintei, necuprinsa de nici un cuvant, a Bisericii celei din neamuri. Prin aceasta a infatisa viitorul ca prezent, iar ceea ce era mai inainte strain si-a insusit ca pe ceva propriu si ceea ce era vrednic de ocara din pricina necredintei a facut prin cuvantul Sau sa fie strabatut de dumnezeire, plin de cinste si cu un viitor care intrece orice cuvant. De aceea a putut zice prin Proorocul: ''Si Ninive era cetate mare a lui Dumnezeu''. La aceasta cetate a fost trimis cuvantul harului proorocesc, care i-a vestit distrugerea cea fericita, zicand: ''Inca trei zile si Ninive va fi distrusa'' (Iona 3, 5). Ajungand la acest loc al sorocului de trei zile, socotesc sa las celelalte lucruri, care pot sa fie spuse celor ce cauta intelesul mai inalt al Scripturii. Caci eu urmaresc sa notez si sa spun numai ceea ce e sigur ca nu se afla alaturi de adevar.
Deci auzind ca Proorocul vesteste in chip determinat: ''Inca trei zile si Ninive va fi distrusa'', socotesc ca hotararea aceasta impotriva Ninivei ramane neschimbata, mai bine zis sunt sigur ca are sa se faca cercetarea asupra Ninivei. Lucrul se intelege asa: ca dupa cele trei zile, pe care le-a petrecut Proorocul in pantecele chitului, desemnand de mai inainte in sine ingroparea de trei zile si Invierea Domnului, Scriptura asteapta sa vina alte trei zile, in care sa se arate lumina adevarului si adevarata implinire a tainelor prevestite, ca apoi sa se produca distrugerea cetatii, dat fiind ca aceste zile din urma nu vor mai preinchipui numai adevarul ingroparii si al Invierii Mantuitorului, ci il vor arata limpede, implinindu-se in realitate, pe cand cele trei zile de mai inainte, pe care le-a petrecut Iona in chit, numai il preinchipuiau. Caci daca orice chip se refera la un adevar asteptat in viitor, iar chipul in acest caz a constatat in petrecerea de trei zile a lui Iona in pantecele chitului, este vadit ca chipul are sa se arate ca urmand dupa el, in mod real, taina unui adevar nou. Si de fapt, trei zile si trei nopti a petrecut Domnul in inima pamantului, cum insusi Domnul zice: ''Precum a fost Iona in pantecele chitului trei zile si trei nopti, asa va fi si Fiul omului in inima pamantului trei zile si trei nopti''. Deci spunand Scriptura: ''Inca trei zile'', arata in chip ascuns ca alte trei zile au trecut, caci altfel nu ar fi spus ''inca'', adica ''vor mai fi trei zile, si Ninive va fi distrusa''. Deci nu chipul avea sa distruga Ninive dupa hotararea dumnezeiasca, ci adevarul despre care a spus: ''inca trei zile''. E ca si cand Iona ar fi zis: ''Vor mai fi inca trei zile dupa chipul aratat prin mine, in care va avea loc o ingropare si o inviere mai tainica, si dupa aceea Ninive va fi distrusa''.
Reply With Quote