Citat:
În prealabil postat de carmina
La predica de ieri, parintele a tradus prin prisma invataturilor Sf.Parinti, cele cinci perechi de boi cu cele cinci simturi omenesti care au organe-pereche:vazul cu cei doi ochi, auzul cu doua urechi, mirosul cu doua nari, pipaitul cu cele doua maini si gustul cu limba si gura.
Femeia din pricina careia nu se poate veni la cina, nu poate fi oare pacatul, care se interpune intre noi, oamenii si Dumnezeu?
|
Iar este femeia - pacatul oamenilor? Va rog mult sa n-o mai luam de la capat cu astfel de judecati.
Revenind la intrebarea initiala, si eu am nelamuriri, asa cum am si in cazul altor doua pilde.
1. De ce au fost invitati (la inceput) numai barbati?
2. De ce, asa cum a mai intrebat cineva au fost chemati fara sotie/familie, fara a fi anun tati in prealabil de intentia cu masa?
3. De ce mai intai numai cei bogati si abia pe urma, in lipsa lor, pe cei saraci, bolnavi, chinuiti?
Nu stim noi sa talcuim.
Unii spun ca este vorba de Sf. Impartasanie la care ne cheama insusi Iisus, ca cei chemati (bogatii) sunt cei indreptatiti s-o primeasca, iar ceilalti sunt pacatosii si ca pacatele cele mai mari sunt care te impiedica in credinta sunt: averea, femeia si nu mai stiu ce.
In alte pilde este pe dos.
Si parca nu vad legatura (la fel ca in alte pilde cu nelamuriri) cu Iisus si invataturile sale.
Parca este prea mare diferenta. Sau nu pricep eu.
1. Atat aici cat si in pilda cu fecioarele si uleiul, mi se pare ca numai unii ar fi chemati, ca locurile ar fi limitate. Restul, raman pe afara.
Nu vad acea comuniune pe care o tot predica de fapt Iisus. El spune ca trebuie sa-i iubim si ajutam pe ceilalti. Si eu vad aici si rolul nostru de a-i ajuta si pe altii sa vada credinta si a (re) veni pe drumul bun.
Unde este sotia, familia? Nu trebuie sa-i luam si pe ei la mantuire?
2. Cine sunt cei buni, cei chemati si cine cei ne-chemati?
Nu cumva este invers? Cei buni, care sunt chemati, sunt de fapt mai putin buni, chiar farisei, iar cei mai pacatosi, mai neputinciosi sunt cei mai buni in final (la fel ca si talharul de pe cruce).
3. De ce acelora care au obstacole si nu pot veni, nu sunt ajutati cumva, asa cums punea cineva: vino cu sotia, hai ca te duci dupa aceea la camp, sau mergem impreuna si etc. De ce sunt alungati din prima?
3. Eu nu vreau sa judec aici pilde din Scripturi. Cine sut eu s-o fac. Nu ma pricep, dar daca tot s-a pus in discutie si s-a intrebat, eu n-as lua-o chiar asa aspru cum spune Florin, ca suntem chemati si nu vrem sa mergem la Sf. Impartasanie.
Mai degraba ma gandesc si eu ca este vorba de moddul in care suntem chemati si de obstacolele de care ne lovim.
Nu cred ca este cineva care sa fie credincios si sa nu vrea sa se impartaseasca. Ci mai degraba nu poate din cauza unor obstacole, a unor greutati. Cred ca acela care este trimes sa cheme la masa (preotul, daca voi asa vedeti pilda, ca fiind Iisus cel ce invita), are un rol f.important: felul in care invita si ajutorarea celor invitati, mijlocirea intre cele doua interese.
Daca de la bun inceput punem multe conditii, riscam sa nu vina nimeni.
Si in viata reala, omeneasca, procedam cu diplomatie: vedem cum stabilim data si ora ca sa poata si ceilalti, chemam si sotia/sotul si nu rupem familiile, etc.
Ma gandeam acum la conditiile pentru impartasanie si la ce slalom a trebuit sa recurg cel putin acum de Craciun ca sa pot s-o fac. Dumnezeu m-a ajutat si m-a primit. Dar este o rupere a ta in bucati: intre biserica si oameni (familie, prieteni, colegi), munca si alte obligatii lumesti si bisericesti. Daca nu o respecti pe una, se supara acela.